Dårlig batteri Touran - Webasto

Anbefalte innlegg

Hei

Da har kulda satt skikkelig inn her i Kongsvinger, nærmere -20 til tider... Og typisk har webastoen sviktet til tider. Dvs. at jeg starter den med fjernkontrollen (T100) men når jeg kommer i bilen er det verken varme eller noe liv i vifta. Kan dette være pga dårlig batteri?

Kjørte webastoen ganske lenge her en dag, og når jeg kom i bilen da var bilen totalt tappet for strøm.

Må jeg bytte batteri, eller skal man forsøke å bare lade det over natta først?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilleggsvarmerne pleier å kreve en minimumsspenning for at de skal starte. Prøv å lad opp batteriet og se om det hjelper først.

Er varmeren fabrikkmontert eller ettermontert?

Ved fabrikkmontering så logger den feilmeldinger som du kan se i vag-com.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være dårlig batteri, for lite drivstoff på tanken (de "enkle" tingene)

Eller så har det jo vært byttet brennkammer, sirkulasjonspumper +++ på Webasto på nyere biler i fleng...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er originalt batteri. Er det slik at et batteri må lades fra tid til annen? At det ikke lades helt opp bare med kjøring?

Hele webastoen er nylig byttet på garanti, brennkammer, vannpumpe og styringsenhet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ihvertfall på Passat'n så sitter det eget batteri til Webasto'n bak i bilen, dette blir vel også påvirket av mye småkjøring og oppstart / kjøring av Webasto, men skal vel strengt tatt også lades ved vanlig kjøring...

Men vet ikke om det er separat batteri på Touran?

Litt vedlikeholdslading er vel aldri feil...

Høres jo ut som om resten skal / bør være i orden.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, så vidt meg bekjent så er det ikke noe eget batteri for webastoen.

Men ved slik vedlikeholdslading, er det noe spes man skal tenke på da egentlig?

Og et slikt batteri, bør vel ikke holde stort mer enn 4 år? Bilen er 2007-mod så..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved mye bruk av webasto og mye småkjøring så rekker ikke bilen å lade opp batteriet helt mellom hver tur og det blir gradvis tappet. Har du jevnlig turer på 1 time og mer så bør det gå rimelig greit. Audi forhandleren anbefalte meg å koble lader på bilen med noen få ukers mellomrom hvis en brukte webasto mye.

Er ikke noe spesielt å tenke på rundt lading, bruk en kvalitetslader (f.eks CTEK).

Ett batteri kan fint holde lenger enn 4 år, på tidligere biler jeg har hatt så varte batteriet henholdsvis 7 år (utstyrt med defa motorvarmer og vedlikeholdslader) og 5-6 år (bil med tilleggsvarmer).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Skjønner :)

Har bare en billig biltema-lader, er kanskje ikke så lurt å anvende den altså?

Men hvis jeg hadde byttet batteri, kunne jeg ikke skaffet et betydlige kraftigere? Eller klarer ikke dynamoen å henge med da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk gjerne den laderen du har nå med en gang for å se om det hjelper, kan ikke tenke meg at du ødelegger noe, men vil anbefale deg å kjøpe en god lader som lader opp og tar vare på batteriene skikkelig (veldig greit å ha uansett).

Kjøp gjerne et større/kraftigere batteri også, du må bare passe på at det er plass til det rent fysisk, dynamoen klarer nok det fint.

På min gamle B6 så var det 95Ah batteri fra fabrikk siden den hadde fabrikkmontert tilleggsvarmer med fjernstyring. En annen B6 i familien uten varmer hadde ~70Ah originalt, det ble oppgradert til 100Ah når det ble dårlig. A4 Allroaden jeg har nå har også fabrikkmontert varmer med fjernstyring, der er batteriet 105Ah fra fabrikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Varmeren (webastoen) er jo fabrikkmontert, er det på alle touraner, men fjernstyringa er ettermontert. Men skal sjekke hvor kraftig batteri det er på denne, så får jeg se på saken :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.