Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg og en kompis av meg har funnet ut at vi skal lakkere bilene våre.

Jeg har en Audi 100 2,3 Sedan med C4 karosseriet. Vi har en garasje som er laget nede i en del av en møkkerkjeller på en fjøs, det er fin størrelse på rommet og betongveggene er veldig tykke og helt tette.

Vi har en byggtørker som skal få opp varmen, å vi tenkte at mens vi lakkerer passer vi på at gulvet er vått slik at støvet kleber seg til det. Lakken blir bestilt gjennom Mekonomen og jeg har gått for en originalfarge til Audi 100 (Mørkegrå)

Vi fant også ut at vi sandblåser hele karosseriet og grunner, lakkerer og legger klar lakk på toppen.

Vi har begge delebiler stående så vi tar panser,dører osv fra dem og lakkerer så får man øvd litt og blir det bra så bruker man bare de delene.

Jeg har ikke en eneste bulk i min bil, så det blir ikke sparkling eller slikt.

 

Hvilken lakksprøyte kan man bruke, kan man bruke for eksempel Biltema sine "proff" sprøyter?

Alt av tips mottas med stor takk :)

 

Jeg må også ta ut vinduene og lurer på fremgangsmåten på det? Hvis det er noen her som vet det, si ifra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

første spørsmål: hvorfor sandblåse hele kaross? er er det ikke rust og hel org lakk er jo det beste å bruke den som underlag, matte ned, sparkle der nødv fyller også lakk.

 

Med litt trening og gode produkter går det an å få til rimelig bra finnish med garasje lakking!

Går an å bruke biltema sprøyta ellers er et hot tips de vilbiss starter kit, som man får til en rimelig penge fra feks ebay.

 

Men kjøp dere en skikkelig maske med en gang da, blir fort lam i toppen ellers :)

 

Lykke til, hilsen en annen amatør garasje lakker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

første spørsmål: hvorfor sandblåse hele kaross? er er det ikke rust og hel org lakk er jo det beste å bruke den som underlag, matte ned, sparkle der nødv fyller også lakk.

 

Med litt trening og gode produkter går det an å få til rimelig bra finnish med garasje lakking!

Går an å bruke biltema sprøyta ellers er et hot tips de vilbiss starter kit, som man får til en rimelig penge fra feks ebay.

 

Men kjøp dere en skikkelig maske med en gang da, blir fort lam i toppen ellers :)

 

Lykke til, hilsen en annen amatør garasje lakker :)

 

Takk takk :)

Hehe, ja masker blir kjøpt : )

 

på Taket på min bil er det veldig mange dype riper i lakken, det er noe feil med lakken på taket. så har jeg en rustflekk over frontruten. Blir best å bare sandblåse hele greia.

 

Har jo sandblåseutstyr og lett tilgjengelighet på blåsesand så vi tenkte at det var vel likså greit å gjøre det :P Men ingenting er bestemt enda så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lykke til med og sandblåse en hel bil :) er ikke noe "likså greit " det. .. stålet kommer også til og slå seg kraftig :)

 

 

dvs. ikke gjør det. sparkle de dype ripene istede.

og hva mener du med feil på lakken på taket ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sandblåst en Audi S2 under og i motorrom tidligere,skjer ikke igjen for å si det sånn :P

Spytta sort/rød sand i flere uker :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann. Jeg og en kompis av meg har funnet ut at vi skal lakkere bilene våre.

Jeg har en Audi 100 2,3 Sedan med C4 karosseriet. Vi har en garasje som er laget nede i en del av en møkkerkjeller på en fjøs, det er fin størrelse på rommet og betongveggene er veldig tykke og helt tette.

Vi har en byggtørker som skal få opp varmen, å vi tenkte at mens vi lakkerer passer vi på at gulvet er vått slik at støvet kleber seg til det. Lakken blir bestilt gjennom Mekonomen og jeg har gått for en originalfarge til Audi 100 (Mørkegrå)

Vi fant også ut at vi sandblåser hele karosseriet og grunner, lakkerer og legger klar lakk på toppen.

Vi har begge delebiler stående så vi tar panser,dører osv fra dem og lakkerer så får man øvd litt og blir det bra så bruker man bare de delene.

Jeg har ikke en eneste bulk i min bil, så det blir ikke sparkling eller slikt.

 

Hvilken lakksprøyte kan man bruke, kan man bruke for eksempel Biltema sine "proff" sprøyter?

Alt av tips mottas med stor takk :)

 

Jeg må også ta ut vinduene og lurer på fremgangsmåten på det? Hvis det er noen her som vet det, si ifra :)

 

Hva tror du skjer med galvaniseringen om du sandblåser da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer ikke og se hva som er problemet med og sandblåse bilen så lenge man hvet hva man driver med. Selvsagt så går man ikke på med industriblåser rett på taket eller på panseret, men om man kan sine saker så kan man fint blåse taket uten at det blir bulker. Har selv gjort det, men DET TAR TID!!

 

Vill anbefale deg og gå på med malingsfjerner og bruke fin stålbørste på vinkelsliper`n til å få bort lakk og drit. Etter noen turer så er det lurt å sette på en mjuk stålbørste og forsiktig slipe over til du er nedpå metallet. Så tørker du bare over taket med tynner for å få bort rester av malingsfjerneren. Da kan du bruke en liten punktblåser eller liten sandblåser å blåse der det er rust. Så kan du behandle området med cant-rust for du evt legger epoxy grunning (epoxy, siden galvaniseringen er borte) på helle taket. Dette gjør du jo bare om du misstenker at det kan skjule seg noe under lakken.

 

Men om det er bare dårlig lakk, så kan du vell bare gå på med sliperondell på hele taket får så og slipe reint der det er rust og behandle det. Så kan du bare pensle på slipegrunning der det er riper og hakk og så slipe ut det før du drar over hele taket til slutt.

 

Lite tips: Det er sinnsykt mye jobb med og gjøre bra grundarbeid, så vill kanskje hørt med noen som driver med dette for tips og råd underveis. Kan fort gjøre dårlig mye værre om man ikke helt veit hva man driver med.

 

Vinduer går og skjere ut selv, men må regne med og kjøpe nye tettelister. Kan bruke pianotråd og få med en kompis til og skjere ut ruta med. Jeg har brukte en spesialkniv som er til formålet med en 90 grader bøy på så man kan dra den bortover under rutekanten. Bruker også tappetkniv på innsiden der jeg kommer til med den. Ta deg god tid, kan fort ødelegge en rute eller to.

 

Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

greit nok at det er mulig å sandblåse, men der det er "frisk" orginal lakk med evnt bare riper og småbulker har det jo INGEN hensikt å sandblåse, evnt bare punkt blåse der det er bobler.. det er da SVÆRT skjeldent et helt tak er fullt av rust og trenger å sandblåse hele.

er org "frisk" så er jo det beste bare å matte ned å sparkle der det er behov :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RA (Rune Andre Kristensen) sandblåste vel den ene einseren sin, og den bilen ble etter hva jeg husker skrinlagt for prosjektet og ny ble kjøpt inn:p

 

Har også lest diverse erfaringer med vått gulv, og det er ike idéelt å ha så fuktig luft når lakken skal tørke - det sier seg selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Punktsandblåse der det er rust, ellers slipe ned. Å sandblåse det der bare er dårlig/ripete/sliten lakk har ingenting for seg, det er bare unødvendig ekstraarbeid. Sinkbelegget bilen har fra fabrikk vil også bli borte slik at sjansen for rust senere blir mye, mye større.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Punktsandblåse der det er rust, ellers slipe ned. Å sandblåse det der bare er dårlig/ripete/sliten lakk har ingenting for seg, det er bare unødvendig ekstraarbeid. Sinkbelegget bilen har fra fabrikk vil også bli borte slik at sjansen for rust senere blir mye, mye større.

 

Mye, mye større?? Tviler på at epoxy er noe dårligere enn den org galv!!

 

Om du sikter til mitt innlegg Helge så skrev jeg jo:

 

 

Dette gjør du jo bare om du misstenker at det kan skjule seg noe under lakken.

 

Men om det er bare dårlig lakk, så kan du vell bare gå på med sliperondell på hele taket får så og slipe reint der det er rust og behandle det. Så kan du bare pensle på slipegrunning der det er riper og hakk og så slipe ut det før du drar over hele taket til slutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

neida, Christoffer, sikta ikke spesient til ditt innllegg, påenget mitt er bare : "frisk" orginal lakk er et BRA utganspunt å lakke over, å fjerne org lakk er totalt bortkasta,( annet en de plassene det er rustbobler såklart)

og det skal vel godt gjøres at et tak er så ille rusta at man sandblåser det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en garasjelakkering på samvittigheten, det var en del prøving og feiling, og de tipsene som kom på garasjelakkeringstråden var gull verdt.

Jeg sandblåste litt i forkant av kanal, under feste til framskjermene og det var en drittjobb og masse søl. sand over alt og under instegslister, som resulterte i at de måtte av til slutt for å få vekk sanden.

 

støtter rådene om å kun sandblåse der det er høyst nødvendig. Roterende stålbørste/sliperondell og sort negerkuse er også alternativer der det er bobler og rust.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye, mye større?? Tviler på at epoxy er noe dårligere enn den org galv!!

 

Det kan så være isolert sett, men under de forholdene og med det utstyret man jobber hjemme i en garasje får man ikke optimale forhold. På fabrikken er det et rimelig annet opplegg rundt påføring av de forskjellige lagene som sikrer at underlag, luftfuktighet etc. er helt 100% og derfor blir utgangspunktet mye bedre enn man klarer hjemme what-so-ever. :) Ikke rart at nesten ingen profesjonelle engang klarer å få samme finish som originallakken på en bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På taket er det nesten ikke en eneste plass der det ikke er en dyp ripe. Det er noe som har skjedd med lakken på taket, ser ut som man har dradd en piggtrå over taket mange ganger. Resten av bilen er rustfri bortsett fra over frontruten og en boble på panseret ellers er den helt fin.

Så det blir nok å gå i pussing og ikke blåsing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan så være isolert sett, men under de forholdene og med det utstyret man jobber hjemme i en garasje får man ikke optimale forhold. På fabrikken er det et rimelig annet opplegg rundt påføring av de forskjellige lagene som sikrer at underlag, luftfuktighet etc. er helt 100% og derfor blir utgangspunktet mye bedre enn man klarer hjemme what-so-ever. :) Ikke rart at nesten ingen profesjonelle engang klarer å få samme finish som originallakken på en bil.

 

Dette er jo bare tull: dum : Så mange biler som fatter`n har restauret og så bra resultat som det har blitt og ikke minst holdbart. Har da enda ikke kommet frem noe rust på 20år, så vill ikke si fabrikken gjør det bedre. Det er en god grunn til at du får timebestilling på rustsveising når du kjøper ny bil. Samtlige av firmabilene våres (Touran, caddy, transport) har jo hatt noen rustflekker når de har blitt levert etter 3 år! Så er ikke enig i deg der

Samme finish som org lakk?? Det er jo ikke mye og skryte av. Har du studert nøye en ny bil?? Har du da hørt begrepet appelsinhud? Vill ikke si at lakken på s2 min er noe dårligere enn org. Der har jo allt av grundarbeid blitt tatt i garasjen av fatter`n uten at han har fagbrev en gang. Se på Jon Arne Steinsvik sin rs2 sedan, sier du at det er dårligere finish på den enn org? s2 til Jostein Hval, dårliger den også?

 

Nok ot i tråden fra min side.

 

Uansett lykke til Martin Skogvold:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.