Service, ikke nødvendig å bytte gearolje manuell kasse?

Anbefalte innlegg

Hei.

Var inne på 60.000km med 07Passat 1,9TDI manuell 5trinns.

 

Spurte om bytte olje på gearkasse. I følge Møller var det ikke intervall på bytte og de mener det ikke er nødvendig. Hva med fuktighet olje tar til seg og evt. partikler som slipper fra drev etc.?

Noen som anbefaller intervall bytte av olje, og oljetype.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt sett ikke nødvendig å bytte, skader helt sikkert ikke å bytte da....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge Møller er det ikke interval på manuell girkasse.

Men ALLE mekanikerne jeg har snakket med anbefaler det anyway :)

En mekaniker jeg snakka med fra Møller hadde selv en '09 VW Scirocco bytta alle oljene på bilen sin hver 30.000 km (girolje, diff olje etc)

 

Be om pris på bytte av girolja du :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bror som er mekaniker, sier han bytter alle oljer 2.hvert år, uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel det som har vært det store problemet med tiptronic kassene også vel?

De skulle være oljeskiftfrie men det gikk dårlig og de dauer som fluer når de kommer til rundt 200 000km..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel bytte av olje ja. Noen som har byttet olje på disse girkassene? Er det tappeplugg og nivåplugg?

Noen som har prøvd Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 eller må en kjøpe orginal VW?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hviss den er lik 6 trinns, er det begge deler, tappe og nivå plugg! jeg brukte ei castrol olje som hadde rette godkjenningene på min 6 trinns kasse, det resulterte i ulyd i 5 gear, så hviss du får tak i org olje kjøp det! jeg fikk ikke tak i! latterlig men min lokale vw sjappe hadde en liter på lager og måtte ha "endel" dager på å skaffe mer sa de! og når man står der med kasse uten olje må man få tak i no og de anbefalte meg castrol! ..... mitt tips er iallefall bruk orginal, ikke no serlig mye å spare uansett!

lykke til! er forresten spesielle verktøy til pluggene! jeg brukte bare ei sveise tang da men!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisann!

vet at det har vært tull med disse kassene..

de har sliti med feil olje på disse.. har du byttet olje på den/ har det vært byttet? evt utbedret? du finner i så fall en liten lapp baki bilen, ofte i nærheten av lappen som indikerer bilens utsyrsliste. dette er en lapp med 4 bokstaver/siffer som idikerer en kode hos møller.. denne koden sider hva skalgs feil som har vært utbedret.

problemet har vært at den oljen på 5 trins kasser, i Golf, Caddy, Touran, T5 og Passat, har hatt gale tilsettninger, slik at dette har gått utover synkroniserings ringene..

problemløsningen (TPL) til møller er:

 

1)tapp ut all oljen (sett selvfølgelig inn tappepluggen :P )

2)fyll på ny olje, til det renner ut av nivåhullet.

3)bilen var på løftebukk, så vi kjørte igjennom alle girene i ca 10 min.. (med giring, ikke 1 gir i 10 min )

4 tappet den oljen som nylig var fyllt på.

5) helte på ny olje igjen.

 

dette for at det skulle få med seg mest mulig ut av girkassen..

 

(så du trenger dobbel mengde med olje)

håper dette kan være til hjelp: )

 

Mvh Jan Ivar (fersk på forumet:p )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisann!

vet at det har vært tull med disse kassene..

de har sliti med feil olje på disse.. har du byttet olje på den/ har det vært byttet? evt utbedret? du finner i så fall en liten lapp baki bilen, ofte i nærheten av lappen som indikerer bilens utsyrsliste. dette er en lapp med 4 bokstaver/siffer som idikerer en kode hos møller.. denne koden sider hva skalgs feil som har vært utbedret.

problemet har vært at den oljen på 5 trins kasser, i Golf, Caddy, Touran, T5 og Passat, har hatt gale tilsettninger, slik at dette har gått utover synkroniserings ringene..

problemløsningen (TPL) til møller er:

 

1)tapp ut all oljen (sett selvfølgelig inn tappepluggen :P )

2)fyll på ny olje, til det renner ut av nivåhullet.

3)bilen var på løftebukk, så vi kjørte igjennom alle girene i ca 10 min.. (med giring, ikke 1 gir i 10 min )

4 tappet den oljen som nylig var fyllt på.

5) helte på ny olje igjen.

 

dette for at det skulle få med seg mest mulig ut av girkassen..

 

(så du trenger dobbel mengde med olje)

håper dette kan være til hjelp: )

 

Mvh Jan Ivar (fersk på forumet:p )

 

Hei. Det var grei info. Bak i bil var det en lapp med nr. 3547 og dato 09.01.08. Får sjekke med Møller at de har byttet oljen. Bil var gått ca. 16.000 km ved den datoen. Regner med koden er et service nr. eller noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man bytter girolje 2. Hvert år, og hver 30000km er man glad i å kaste penger ut av vinduet:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blitt anbefalt 60000km på automat og ville nok gjort det samme på manuell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På manuell kasser er det vel ikke stor grunn til å bytte girolje? Siden det ikke er noe som kan blandes inn med oljen, og den ligger kun å smører.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På manuell kasser er det vel ikke stor grunn til å bytte girolje? Siden det ikke er noe som kan blandes inn med oljen, og den ligger kun å smører.

 

år etter år i tusener av km, iallefall ble min manuell 18T myye bedre i giringa etter ny olje

men dog da etter ca 250000:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener bestemt at oljen skal byttes hver 60k når du har dsg. Det bli gjort på min touran på 60k service.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer nok aldri til å bytte på min manuelle kasse med mindre jeg kjenner den begynner bli sjur eller noe. Å bytte hver 30 eller 60k når kassen er like tight og fin etter 120k og 180k som på så og si alle bilene jeg har hatt så ser jeg det som å kaste ut pengene av vinduet. Passaten jeg har nå runder snart 220k km og den er like tight og fin som kameraten sin som runder 120k km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta olje etter 150k på min 3bg passat. Den begynte da å bli litt trøblete og få i gir. Olja så helt fin ut når den ble tappet av, men det ble lettere og få den i gir med ny olje. Olja hadde sikkert mista litt av egenskapene sine.

Har etter det kjørt ca 85k og girskift går enda som normalt.

 

Så ser ikke poenget med å bytte giroljen på manuelle kasser så ofte som enkelte her mener.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Det var grei info. Bak i bil var det en lapp med nr. 3547 og dato 09.01.08. Får sjekke med Møller at de har byttet oljen. Bil var gått ca. 16.000 km ved den datoen. Regner med koden er et service nr. eller noe.

 

Hallo..

Det kan stemme bra med tanke på bilens modell... Da har de utført den "aksjonen" med 3547. Kan også hende det står bak i serviceboken. Går ann og høre med møller, ang hele historikken, da får du nokk svar på d.

 

Ang DSG så er serviceintervallet på 60.000km da er det bytte av olje og filter..

 

Håper d et noe til hjelp værtfall :)

Mvh Poosz

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva som er "nødvendig" ift. service o.l. er jo et regnestykke som innebærer feks. sannsynligheten for at kunden tar servicen, kunden kommer tilbake, at kunden faktisk vil merke forskjell og at kunden føler at bilen blir gammel og kjøper ny.

 

Eier du bilen selv om ønsker å ha den en stund så bytt, det er bare skit at olja ikke bør byttes selv om møller sier noe annet. MEN den MÅ ikke byttes....

 

kan eksempelvis nevne at det trolig aldri var bytta olje på kassa mi som hadde dengang gått ca 335k km, den ble betydelig bedre å gire med etter noen oljeskift. Du kjenner faktisk at du sette den i gir og gira sklir lettere inn... Og hadde du sett driten som kom ut, både etter første og andre oljebyttet, så tror jeg du hadde fått en overraskelse :)

 

btw.. sånn om olje, kondens er tvilsomt et problem i kassa da dette er et lukket system, men dritt hoper seg opp og olja i seg selv blir dårligere. Litt avhengig av hva slags olje det er så brytes den/additivene ned og uansett så tykner den etter hvert som den blir gammel (petroleumsprodukter generelt gjør gjerne det av temperatursvinginger). Når olja tykner så vil du får større problemer med å få bilen i gir når det blir kaldere ute også...

 

OBS OBS.. på enkelte automatkasser som det er aldri byttet olje på og har gått et stykke, så må man være litt forsiktig når man bytter olje. Man må da passe på å få ut all driten av kassa fortest mulig. Dvs. at når man tømmer olja og heller på ny så vil dritt løsne, og da må man bytte olje igjen ganske raskt slik at man får denne driten ut.. .dette må kanskje gjøres flere ganger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo..

Det kan stemme bra med tanke på bilens modell... Da har de utført den "aksjonen" med 3547. Kan også hende det står bak i serviceboken. Går ann og høre med møller, ang hele historikken, da får du nokk svar på d.

 

Ang DSG så er serviceintervallet på 60.000km da er det bytte av olje og filter..

 

Håper d et noe til hjelp værtfall :)

Mvh Poosz

 

Takk for tips. Sjekket med Møller. Oljen var byttet ved "aksjon" Oljen får gå frem til 90.000km service.

Å vente til kasse begynner å bli treg er vel litt i seneste laget. Det er jo de som ikke bytter olje på motoren kun etterfyller. Billigere bytte olje på kassen 4-5ganger i bilens levetid for å være sikker i forhold til et mulig havari(muligens teoretisk det kan skje). Når kassen er ny vil det alltid være litt "slipp" fra drev etc. og ikke vet jeg hvor godt det blir rengjort nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet til en dyr "race" girolje til en WRX STi jeg hadde, og den begynte å skrape til 4. gir. Kjøpte Subaru olje og da ble lyd og skraping borte!

Så riktig olje er viktig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audien min har vandret 306000km nå og har enda ikke byttet olje på manuell kassen... kansje på tide? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt info om smøreoljer.

 

Oljen som du har på girkassa di er tilsatt additiver som skal bedre smøreoljens egenskaper. Disse additivene blir ettervært "brukt" opp (noen sier også knust) og blir da dårligere og dårligere.

At det ikke skal byttes olje på en manuell kasse er bare tull siden du også her får forurensninger i oljen som gjør egenskapene dårligere og dårligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.