Audi RS4 B5 vil plutselig ikke starte...!

Anbefalte innlegg

Var ute og rullet i morges og alt funka fint, skulle så ut en tur senere og idet eg skulle starte bilen glapp eg nøkkel slik at starter bare turner etpar turn. Vrir så om igjen og motor bare surrer i lange tider uten å starte...

 

Gikk så over alt av sikringer og fant ut at denne store 40A sikringen fremme ved styreenheten var blåst, fikk tak i en ny og prøvde på nytt, men starter fortsatt ikke. Sikringen er fortsatt hel.

 

Skal få kjørt diagnose på den i morgen, men noen som kan ha noe idê om hva som kan være feil her? Var jo ganske åpenlyst at det først skyldes sikringen som røk, men noe annet må være berørt i samme slengen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går bensinpumpa?..

 

Ikke som eg kan høre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blinker det ett gult lys med en nøkkel i instrumentet?..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blinker det ett gult lys med en nøkkel i instrumentet?..

 

Nope, eneste som kommer opp er slik bremsevarsler ettersom kontakten til ene slitasjevarsleren bak ikke henger helt på...

 

Hadde det blinket nøkkel hadde det hatt med startsperren å gjøre da? At ikke hjerne kjenner igjen nøkkel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo...har du gnist?..den fremste sylinderen på passasjersiden er den enkleste å få opp coil og plugg av...mistenker bensinpumpe men sjekk gnist først!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40a sikringen ved hjernen er til sekundær luftpumpen så den har nok ikke noe med at den ikke starter og gjøre. kjør en test med vag com for og sjekke feilkoder først. kan være mye som gjør at den ikke starter så er vanskelig og si hva det kan være men er jo en del du kan sjekke som svinghjulsføleren,bensinpumpe,sikringer,tenningsmoduler,reg reim som har hoppet over eller ryki feks:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det viktigste er sef og sjekke om det er gnist og om den får bensin:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40a sikringen ved hjernen er til sekundær luftpumpen

 

Ka styrer denne pumpen da?

 

 

Fikk kjørt diagnose idag, og eneste som kom opp var open/short circuit fuel gauge, har vært borti at måleren har hengt litt ved 1/3 dels tank, men straks bilen settes i bevegelse kommer den opp på nivå, så dette har nok ikke noe med at den ikke vil fyre.

 

Åpnet bak og hørte/kjente etter bensinpumpen, denne går ikke.

-Men om feks hallgiver er gåen starter vel ikke pumpen? Skulle vel isåfall kommet opp feilmld om det.

 

Så får slept avgårde bilen i morgen til doktor som får forske videre på det... Først måle og se om pumpen får strøm bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke sikker hva som styrer den men den starter når motoren er kald for og pumpe luft inn i systemet så er nok lambda el som styrer den på et vis tipper jeg. sjekk om du har strøm til pumpa vist ikke kan det være så enkelt som bensinpumpe releet eller som du sier halgiveren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

releet heter foresten 214 og sitter ved sikringsboksen på venstre side av dasjbordet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pumpa ska vel gå kontinuerlig uavhengig om halgiveren er deffekt, eller andre sensorer trodde eg,men dysene åpner vel ikkje om denne er deffekt.Så da er det sikkert pumpa eller releet som har tatt kveld som nevnt.Reelet kan du vel teste med og sette strøm på det,klikker det så funker det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ikke si det sikkert men mener pumpa ikke går i det hele tatt når halgiveren er deffekt. noe som er sikkert er at pumpa skal gå et par sekunder når du vrir på nøkkelen og stopper igjen vist du ikke vrir den til startposisjon. den går ikke hele tiden mens tenningen er på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda er klar over det:),er for og få fram bensintrykk til fuel railen igjen.Men eg tenkte mer i de baner at vis en halgiverene var deffekt,så ville fortsatt bensinpumpa svive de 2 sek når du vrir om tenningen på kanskje.Hadde eg vært hjemma nå, så kunne eg ha funnet ut av det:) Ta kontakten til en av de,og vri om på tenningen.Me han får vel svar på det hos doktoren snart hva som er feil:)

skal ikke si det sikkert men mener pumpa ikke går i det hele tatt når halgiveren er deffekt. noe som er sikkert er at pumpa skal gå et par sekunder når du vrir på nøkkelen og stopper igjen vist du ikke vrir den til startposisjon. den går ikke hele tiden mens tenningen er på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på 2.2 20v er det iallfall slik at pumpe ikke går om hallgiver er defekt...

 

MEN! No målte eg stikkene bak på kontakten som går nedi tanken, når tenningen bare står på er det ingen støyt, men når en vrir over på start og turner motor går ene rett opp på 12v. Regner med det er den til pumpen? Er vel ikke noe annet som skal bli strømsatt oppi der når en snurrer motor?? (bortsett fra sløyfen til tankmåler, men tror den går på lavere volt)

 

Så er vel en sjans det er pumpen som har gitt seg da.

 

Som Frode nevner over så skal vel pumpen purge noen sekunder idet en vrir om tenning til andre hakk, får sjekke dette etterpå.

 

 

 

Noen som har en oversikt over hvilken ledning/stikk på kontakten som går til pumpen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier og vere forsjell på dim. på ledningene. Altså størst dom på dei til pumpa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier og vere forsjell på dim. på ledningene. Altså størst dom på dei til pumpa

 

Stemme det.

 

No er det den tjukkeste (svart+grønn/gul) som gir 12v når en vrir nøkkel og turner starter. Men kunne ikke se noe utslag på denne idet en vrir nøkkel bare litt om på tenning, skulle no tro at den purget trykk i noen sekunder da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du strøm til pumpa i det hele tatt? den skal ha strøm i ca 2sek når du vrir om tenninga vist ikke tipper jeg releet som er en vanlig feil på rs4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det du kan gjøre er og kjøre to ledninger direkte fra batteri til pumpa og så starte da. da skal den starte vist det er releet som er def

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det du kan gjøre er og kjøre to ledninger direkte fra batteri til pumpa og så starte da. da skal den starte vist det er releet som er def

 

joa, må teste det og, men det er jo ellers strøm frem idet en turner motor, men ikke akkurat idet en vrir om første hakk på nøkkelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gi den en dusj med startgass, tenner den da er det bensin som mangler.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joa, må teste det og, men det er jo ellers strøm frem idet en turner motor, men ikke akkurat idet en vrir om første hakk på nøkkelen.

 

Det du skriver her mener jeg er normalt. Tror ikke pumpa skal gå før du turner motor, er iallefall slik på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk kranglet ut pumpen fra tanken, er denne som har gitt opp... Gav den støm og et lite dunk så surret den igjen, men har vel gjort jobben sin så da bærer det inn på møller og bestille ny, var ikke mange andre som kunne levere denne. 5300,- kroner, hadde en hatt bedre tid hadde vel 034 sin upgrade til halve prisen vært noe bedre valg, men må ha fort! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.