Quattro med drift på 1 hjul?

Anbefalte innlegg

Har en 92 mod Coupe 2,8 quattro, så tok jeg av den ene drivakselen bak i dag får å levere den inn og få den rengjort å skiftet mansjett på, så tenkte jeg at bilen har jo firehjulsdrift så jeg kan jo sikker kjøre bilen ut av garasjen og parkere den, men nei, bilen ville ikke gå ???? Hvorfor det ??? Altså hvis et hjul står på is så går ikke bilen ???? Da jeg trykket på sperre knappen, så gikk den :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ødlegger du ikke hjulageret vis du belaster kjører med bilen uten tilstrammet senterbolt? eller er det en annen patent på denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har åpne Torsen differ, disse trenger motstand for å kunne sende kraft videre. Dvs ryker det ein drivknute framme på din bil får den ikkje sendt krefter til hjulene bak og du kommer ikkje av flekken. Bak har du sperre så der "redder" det andre hjulet deg. Køyrer du i grøfta og eine hjulet henger i lufta så kommer du heller ingen veg. Sad but true...

Ninjaedit: Hjullageret ditt har IKKJE godt av å bli køyrt med utan drivknute/senterbolt strammet med riktig NM. Og is har motstand så du vil komme deg videre der;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi torsen diffen føler på monentet forover og bakover. Og når akslingen er av så er det null moment å "sende" fremover.

For og bakdiff er åpne differ så derfor vil ikke bilen gå. Med sperra inne så vil jo hjulene bak være last (og ikke åpen) så derfor har du samme moment der som om alt var på stell :) Søk litt på hjordan en torsen diff fungerer så skjønner du sikkert mere, litt dustete forklart av meg :P

--

(Litt for treig ja) :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg jo svar på det :D Trodde gjerne diffen fremme var defekt jeg, slik at bilen bare hadde bakhjulsdrift til vanlig, men da er nok alt i orden :D :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om du vil ha bil som går framover uansett kjøper du ein gammal Audi med 2 sperrer. Sprengte ein drivknute på 80'en min og der var det berre å pirke vekk litt kuler, sette på sperra og køyre vidare:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg rygget bare bilen 5 meter ut av garasjen, så jeg får gamble på hjullageret tåler det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Køyrer du i grøfta og eine hjulet henger i lufta så kommer du heller ingen veg. Sad but true...

Og da kommer jeg og drar på brekket eller holder en fot på bremsa mens jeg rygger bilen opp på veien igjen..:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da kommer jeg og drar på brekket eller holder en fot på bremsa mens jeg rygger bilen opp på veien igjen..:)

I know, aldri stått fast endå. Men er ikkje alle som er einig med deg om at den teorien virker, ref den store diskusjonen i fjor vinter med quattro vs xdrive:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som er uenig må bare prøve da.. Enkelt og greit. Teori er en ting, praksis er noe helt annet..;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teoretisk sett så burde det fungere, men trenger ikke alltid fungere i praksis ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.