Kjølevannslekkasje S6 4.2 V8

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hadde bilen på service idag. De fant en kjølevannslekkasje, men må demontere endel for å se eksakt hvor den kommer ifra. Verstefall er det vannpumpen, men kanskje en vannstuss.

 

Noen som har erfaring med det problemet på denne motoren?

 

Om det er vannpumpen er det garanti ifra møller, men jeg vet ikke om jeg tør å sette bilen inn der. Hvis de demonterer i 4 timer for å finne ut at det er en vannstuss, så blir regningen hinsides kontra mitt lokale verksted, men om de demonterer og finner ut at det er vannpumpen, så gjelder ingen garanti på møller, og de må montere ny reg.reim og vannpumpe til rundt 20K

 

 

Vannpumpen har gått 50000km så er vel gjerne ikke den, ELLER????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har en kommentar?

 

Hva er oddsen for at vannpumpen ryker etter 50Kkm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkeverksted kan noen ganger være veldig frustrerende. Men høres rart ut ja. Kan jo være noe så enkelt som en o-ring som har ryki ved tilkoplinga til radiatoren, slange som er lekk, eller ekspansjonstanken som er utett.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkeverksted kan noen ganger være veldig frustrerende. Men høres rart ut ja. Kan jo være noe så enkelt som en o-ring som har ryki ved tilkoplinga til radiatoren, slange som er lekk, eller ekspansjonstanken som er utett.?

 

Verkstedet som hadde servicen mener det enten er vannpumpen eller en vannstuss, da det drypper ifra det området. De har antagelig utelukket de andre feilkildene.

 

Radiatortett var heller ikke noe løsning siden jeg har en spesiell motor, sider de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor drypper det fra? Er det fra høyre, venstre, front, bak av motor? Kjenner ikke til motoren i S6, men i S8 D2 så er det et vannrør som pleier å ryke ved ca 200k km, som står i forbindelse med oljekjøleren(vannavkjølt)

 

Bytta faktisk pakninger og den stussen på fredag på en S8 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være pakningen rundt termostathuset som sitter i fremkant av motoren :)

 

Vannpumpene er jo vist seg å være holdbare , men man vet jo aldri da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor drypper det fra? Er det fra høyre, venstre, front, bak av motor? Kjenner ikke til motoren i S6, men i S8 D2 så er det et vannrør som pleier å ryke ved ca 200k km, som står i forbindelse med oljekjøleren(vannavkjølt)

 

Bytta faktisk pakninger og den stussen på fredag på en S8 :)

 

Er vel samme motoren, bare S8 har 360 HK kontra min 340?

Det er i forkant av motoren det lekker.

 

Er det en stor jobb, eller kommer en greit til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være pakningen rundt termostathuset som sitter i fremkant av motoren :)

 

Vannpumpene er jo vist seg å være holdbare , men man vet jo aldri da :)

 

Termostaten er vel gjerne et helvete den? Vet ikke hvordan denne V8'eren er, men på V6 TDI er det stress uten å ta av reg.reim....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel samme motroen, bare S8 har 360 HK kontra min 340?

Det er i forkant av motoren det lekker.

 

Er det en stor jobb, eller kommer en greit til?

 

Vi brukte 10 timer på det, da hadde eier av bilen funnet en how-to på det :) gikk litt tid i vasing, lesing, litt mat måtte man jo ha, får det til på kortere tid :) Litt krunglete å komme til og få ut braketten som kjøleren sitter på, men med den how-to'en så gikk det overraskende lett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, står på passasjersiden, mellom dynamo og blokk. Dynamoen står på en brakett, og kjøleren står på baksiden av braketten.

 

På 3 min og 45 sekunder så ser du lekkasjen ja. Skal få tak i link til siden han fant :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, står på passasjersiden, mellom dynamo og blokk. Dynamoen står på en brakett, og kjøleren står på baksiden av braketten.

 

På 3 min og 45 sekunder så ser du lekkasjen ja. Skal få tak i link til siden han fant :)

 

Flott, venter i spenning :)

 

Må fronten i serviceposisjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er serviceposisjon? :o

 

Vi tok av frontfanger, innerskjerm passasjerside og plate under motor for å komme til, i tillegg til luftfilterboks, dynamo og litt småting. Løsna ene motorfestet så vi fikk jekka opp motoren litt for å komme til den ene skruen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Service posisjon er når en brakett settes på rammevangen , slik at radiatorene kan skyves utover denne braketten :)

Dermed får man bedre plass der bak :)

 

Termoataten er vel gjerne et helvete den? Vet ikke hvordan denne V8'eren er, men på V6 TDI er det stress uten å ta av reg.reim....

 

Vet ikke eksagt hvordan det er på din (selv om det er "samme" blokka) , men på min eldre uten så mange plast deksel , så er det ganske tilgjengelig :)

 

Sitter i front , uttafor reg.reim dekslene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Service posisjon er når en brakett settes på rammevangen , slik at radiatorene kan skyves utover denne braketten :)

Dermed får man bedre plass der bak :)

 

 

 

Vet ikke eksagt hvordan det er på din (selv om det er "samme" blokka) , men på min eldre uten så mange plast deksel , så er det ganske tilgjengelig :)

 

Sitter i front , uttafor reg.reim dekslene :)

 

Okei, har ikke fått gått så nøye over den ennå, den har fungert bra(bank i bordet) hittil:)

 

Håper det blir en ordning på dette før Funasdalen :)

Skal du dit, Bård?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, har ikke fått gått så nøye over den ennå, den har fungert bra(bank i bordet) hittil:)

 

Håper det blir en ordning på dette før Funasdalen :)

Skal du dit, Bård?

 

Driver å venter på svar om ISbil om dagen :)

Så det er litt avhengig av om vi får tak i den bilen osv , men planen er iallefall Fünes tur :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver å venter på svar om ISbil om dagen :)

Så det er litt avhengig av om vi får tak i den bilen osv , men planen er iallefall Fünes tur :)

 

Konge :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannstanden er uendret siden torsdag. Har kjørt endel også.

 

Etter en nærmere kikk idag fant vi ikke noe antydning til lekkasje. Hadde av det meste av deksler, også deler av reg.reim dekselet.

Det er godt mulig verkstedet kun har funnet gris etter de seg selv etter de byttet kjølevæsken.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde av alle deksler uten å se antydning til lekkasje 2 ganger på min.

 

Når det røret sprekker(noe det gjør på alle v8) så lekker det først en stund etter bilen er parkert siden trykket da er høyest. ved kjøring på lange turer sank aldri nivået.

 

Du får følge med hos deg, forsvinner kjølevæaken fremdeles så vedder jeg en Japp på at du har samme problem som min:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde av alle deksler uten å se antydning til lekkasje 2 ganger på min.

 

Når det røret sprekker(noe det gjør på alle v8) så lekker det først en stund etter bilen er parkert siden trykket da er høyest. ved kjøring på lange turer sank aldri nivået.

 

Du får følge med hos deg, forsvinner kjølevæaken fremdeles så vedder jeg en Japp på at du har samme problem som min:)

 

Såpass, ja jeg kommer til å følge med :) Hva kom delene på egentlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca 500 for delene, 200 i kjøleveske , 200 for filter og 1200 for olje(05-30 som er anbefalt for disse motorenen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca 500 for delene, 200 i kjøleveske , 200 for filter og 1200 for olje(05-30 som er anbefalt for disse motorenen)

 

Var jo ikke gale det.

Etter å ha snakket med verkstedet igjen, så skal jeg bytte disse O-ringene og vannstussen på oljekjøleren selv.

Verkstedet skal ha 5K for det, så når vi klarer det selv, er valget enkelt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke noe problem å gjøre det selv, bare å følge how-to'en til punkt og prikke :) Spesielt når braketten skal tres inn og ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke noe problem å gjøre det selv, bare å følge how-to'en til punkt og prikke :) Spesielt når braketten skal tres inn og ut!

 

Satser på at det går bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.