Finnes det dokumentasjon på at vannpumpe skal byttes ved regreimbytte på T4?

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen vet av noe dokumentasjon som beviser at vannpumpe skal byttes ved registerreimbytte på Transporter 2,5 TDI 102 hk?

Har en liten sak gående med et verksted som ikke byttet pumpa ved regreimbytte og jeg ble stående med vannpumpehavari i østerdalen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På modeller med plastskovler i pumpa anbefales det samme intervall som registerreim, men meg bekjent er ikke dette skrevet i stein.

Det er altså bare en anbefaling og ingen automatikk i det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vannpumpa går på registret, er det vanlig å bytte den ved registerreimskifte.

Har den egen reim er det noe annet.

På A4 B5'en min var reg.reima bytta og ikke pumpa. Så den røyk bare et par år senere. Dette var typen med plastskovl.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En jeg kjenner var borti det samme. Han byttet reg.reim på verksted. De byttet ikke vannpumpe og denne røyk like etter. Han fikk dekket ny pumpe og jobben.

Send en PM hvis du vil jeg skal ta kontakt med han og høre hva verkstedet sa :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En jeg kjenner var borti det samme. Han byttet reg.reim på verksted. De byttet ikke vannpumpe og denne røyk like etter. Han fikk dekket ny pumpe og jobben.

Send en PM hvis du vil jeg skal ta kontakt med han og høre hva verkstedet sa :)

Samme som skjedde til meg å. Pm sendt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager å måtte si det, men hvorfor kan dere ikke holde fokus på saken det gjelder? Har vel aldri vært 2,5 TDI i en Audi A4B5...eller ?? Men nå til saken : På 2,5 TDI motor kan man gjerne bytte registerreimsats, men det ANBEFALES å bytte vannpumpa, da denne ofte er årsak til at reima ryker. På grunn av at pumpa drives av reg.reima og hvis lageret i pumpa ryker så ryker også registerreima !

Det står ingen steder at vannpumpa SKAL byttes, men det anbefales. Ikke minst på grunn av at den sitter bak registerreima og dermed koster det masse ekstra penger og skruing hvis den ikke byttes samtidig med reimsatsen for registeret. (Reg.reima må demonteres for å komme til pumpa) Er vel heller ingen av de andre dieselmotorene som VAG bruker hvor vannpumpa SKAL byttes, er vel bare en anbefaling. Dermed går verkstedet fri for ansvar, selvom de burde argumentere hardt ovenfor kunden, slik at dette blir gjort! Flere verksteder nekter også å bare bytte registersats, eller gir ingen garanti hvis vannpumpa ikke byttes samtidig.

Fikk for litt siden byttet reg.reimsats på min Audi A4B5 med bensinmotor og da ringte de fra verkstedet (Tores auto Loddefjord) og anbefalte bytte av vannpumpa. Ikke på grunn av at den var defekt, men den viste tegn til at tetteboksen på pumpa var lekk, derfor burde den byttes i samme slengen for å spare arbeidspenger. Ved seinere bytte medfører det nesten samme arbeid for å komme til pumpa som med reg.reimbytte, så det lønner seg stort, selvom pumpa ikke direkte har noe med registeret på disse motorene å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilles Reg-reim kit til T4 2.5TDI så følger ikke vannpumpa med. Da må det bestilles Service kit eller noe sånn.

Var ca 500kr ekstra vis vannpumpa skulle vere med.

Hos meg så var vannpumpe lageret 99.999% deffekt men lakk ikke en dråpe vann. Men registerreima hadde laget et langt spor i reg-reim dekselet og pumpa HYLTE når det ble oppdaget. Og dette var etter en kjøre tur på 45mil. Pga lyden så taua eg bilen inni verkstedet i stedet for å ta sjansen på å starte den på ny.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager å måtte si det, men hvorfor kan dere ikke holde fokus på saken det gjelder? Har vel aldri vært 2,5 TDI i en Audi A4B5...eller ?? Men nå til saken : På 2,5 TDI motor kan man gjerne bytte registerreimsats, men det ANBEFALES å bytte vannpumpa, da denne ofte er årsak til at reima ryker. På grunn av at pumpa drives av reg.reima og hvis lageret i pumpa ryker så ryker også registerreima !

Det står ingen steder at vannpumpa SKAL byttes, men det anbefales. Ikke minst på grunn av at den sitter bak registerreima og dermed koster det masse ekstra penger og skruing hvis den ikke byttes samtidig med reimsatsen for registeret. (Reg.reima må demonteres for å komme til pumpa) Er vel heller ingen av de andre dieselmotorene som VAG bruker hvor vannpumpa SKAL byttes, er vel bare en anbefaling. Dermed går verkstedet fri for ansvar, selvom de burde argumentere hardt ovenfor kunden, slik at dette blir gjort! Flere verksteder nekter også å bare bytte registersats, eller gir ingen garanti hvis vannpumpa ikke byttes samtidig.

Fikk for litt siden byttet reg.reimsats på min Audi A4B5 med bensinmotor og da ringte de fra verkstedet (Tores auto Loddefjord) og anbefalte bytte av vannpumpa. Ikke på grunn av at den var defekt, men den viste tegn til at tetteboksen på pumpa var lekk, derfor burde den byttes i samme slengen for å spare arbeidspenger. Ved seinere bytte medfører det nesten samme arbeid for å komme til pumpa som med reg.reimbytte, så det lønner seg stort, selvom pumpa ikke direkte har noe med registeret på disse motorene å gjøre.

Ok latterlig at det ikke er et krav iallfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A4 B5 fikk du med 2,5 TDI V6!

Over til trådstarter.

Verkstedet burde ringt og spurt om nettopp dette. Er mange som ikke vet, som leverer bilen i god tro.

Tror muligens min lekker fra vannpumpen, snakket med møller, og på min motor er det heller ikke intervall på vannpumpen.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt tidligere, det er en anbefaling og dette gjelder VAG og flere bilmerker.

Men det er absolutt ikke noe automatikk i dette selv om pumpa går på registeret. (konsekvensene kan bli dyre da)

(De vurderer og skifte på min neste gang, gått over 300k/km, ikke VAG) :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel aldri vært 2,5 TDI i en Audi A4B5...eller ??

Var ihvertfall 2.5 Tdi i B5 en jeg hadde, vet ikke reglene verkstedene har på dette men ble anbefalt og bytte vannpumpe samtidig med regreima. Er jo en liten kostnad og ta når alt er plukket fra hverandre allikavel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ihvertfall 2.5 Tdi i B5 en jeg hadde, vet ikke reglene verkstedene har på dette men ble anbefalt og bytte vannpumpe samtidig med regreima. Er jo en liten kostnad og ta når alt er plukket fra hverandre allikavel

Samme gjelder termostaten til 150 spenn :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

T4 har r5 2.5 TDI og A4 var V6 2.5 TDI. Motorene er ikke litt i slekt en gang.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvilket useriøst (uvitende) verksted klarer å la være å bytte vannpumpa på en t4 da ? Eneste unnskyldning det verksted kan ha er at kunde tok med deler selv ,og det er og tvilsom unnskyldning ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvilket useriøst (uvitende) verksted klarer å la være å bytte vannpumpa på en t4 da ? Eneste unnskyldning det verksted kan ha er at kunde tok med deler selv ,og det er og tvilsom unnskyldning ..

Fikk beskjed om å bytte alt...byttet alt unntatt vannpumpa. Jeg trodde den ble bytta, verkstedet er tt personbilverksted i sorgenfriveien i trondheim.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ei fin regning du har lyst til å gi dem da skjønner jeg ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ei fin regning du har lyst til å gi dem da skjønner jeg ..

Siden jeg ble stående i østerdalen med bilhenger på med havarert vannpumpe så har jeg det ja, skal i forliksrådet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.