Trenger hjelp ifm krypstrøm - 89' Golf Syncro,med 1,8l

Anbefalte innlegg

Har krypstrøm i Golfen : bh :

Tok av ledninga fra minuspolen og satt ei testlampa imelleom,og da lysten den ganske kraftig.

 

Har da testet dynamoen,men den e ok.

Tok av strømen til sikringstavla,og da forsvant lyset i prøvelampa.

Sjekket da alle sikringene og fant synderen (håper jeg).

 

Når jeg tar av sikring nummer 3,slokker lyset i prøvelampa.

 

Dvs den tredje ifra venstre (15A).

Den første er på 30A.

Den andre er på 10A.

Og så kommer den tredje på 15A. Er også merket med 3 på tavla,over sikringen.

 

Har seff rota bort instruksjonsboka,så jeg finner ikke ut av hva denne er til.

Bilen min er en 89' Golf Syncro,med 1,8l 98hk motor (1P).

 

Eneste ekstra den har er setevarme, ellers er den helt vanlig.

 

Hadde vært lækkert om noen kunne fortelle meg hva denne sikringen er til, helst idag med en gang : vinke :

Må bare finne ut av dette....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp da fant jeg ut at denne sikringen er til sigarettenneren,lys til kupe'n, klokka i dæsjen.

Og Radioen som er ettermontert (ikke av meg) med tilhørende forsterker.

Sjekket forsterkeren,og den er ikke i drift hvis ikke radioen er på.

 

Nu skal jo en radio trekke noe strøm,selv om denne ikke er påslott. Men etter prøvelampa mi, så lyste den ganske godt.

Hvis radioen bare hadde trekkt litt strøm, så ville den vel bare ha lyst litt !!!

 

Kan egentlig ikke tenke meg at orginaldelene som er påkoblet sikring 3 skal kunne trekke såpass mye strøm !!!

Det må vel være radioen ??

 

Denne ble installert av forje eier.

Den har i hvertfall vært i 3 år i bilen. Og nu tapper et eller annet batteriet.

Har nu kjøpt et nytt batteri, men vil helst finne ut av problemet,før jeg setter i sikringen igjen !!

 

Noen som kan gi meg en grei fremgangsmåte hvordan jeg nøyaktig kan finne ut om det er radioen ??

Er temmelig grønn når det gjelder elektrikk, liker dette ikke noe særlig....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svaret Mr.Almskår : vinke :

Dette ser ut til å være ei nyttig side...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvelampe kan du bruke så mye du vil uten at det hjelper

 

du må bruke et ammeter :) måle amperen som går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et multimeter,men har ikke en anelse hvordan og hva jeg skal måle...: flau :

For mitt vedkommende er vel dette det minst nyttige verktøyet som jeg eier...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg kansjke gjøre det likedan som jeg gjorde med prøvelampa ??

Ta av ledninga fra minuspolen, og sette amperemetret imellom ??

Men da må jeg jo feks sette minus(amperemeter) på jordledninga, og plus(amperemeter) på minuspolen !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg kansjke gjøre det likedan som jeg gjorde med prøvelampa ??

Ta av ledninga fra minuspolen, og sette amperemetret imellom ??

Men da må jeg jo feks sette minus(amperemeter) på jordledninga, og plus(amperemeter) på minuspolen !!

 

 

sku skal ta av polen og bruke multimeteret mellom jordleder og jord på batteri

 

hva du bruker av rød/svart av leder har lide og si på MM

 

er den "bakvendt" så setter den ett minustegn forran :) (de fleste MM gjør ialleafall dette)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Siden problemmet er sikring nr 3 så lønner det seg å måle direkte på denne.

Siden du skal måle strøm så må du ha multimeteret i serie i kretsen dvs ta ut sikring(mens batteriet er tilkoblet) sett testledningene på hver sin sikringskontakt(ta ut sikring). Her er det viktig at du velger det største måleområdet for DC strøm. Det betyr ofte at du må flytte på ledningene på multimeteret, det skal stå en forklaring på multimeteret.

 

Du kan begynne med å trene på testlampa(eller annen pære), koble testlampa til minus polen og koble multimeteret til den andre ledningen(samme hvilken på multimeteret) og den siste til pluss polen på batteriet. Da skal du få en strøm som tilsvarer watt styrken på pæra delt på spenningen så en 15W pære 12V batteri gir ca 1,25 Ampere strøm. Dette vil tømme ett 55 Ah batteri på ca 44 timer. Her kan du få en minus foran men det betyr bare at multimeteret står feil vei og har ingen praktisk betydning, er bare å bytte om på den røde og den sorte ledningen.

 

Når du så gjør det samme over sikring 3 så skal du se hvor mye strøm som går i den kretsen. Det neste blir å koble fra forbrukerene for å se om strømtrekket blir borte. Her ville jeg begynt med den ettermonterte stereoen, kanskje forsterkeren står konstant på(ikke koblet remote kabelen korrekt?) Eller at stereoen har fått konstant strøm inn på feil ledning slik at den trekker mer enn den skal.

 

Det er som det har blitt nevnt vanlig at det trekkes litt strøm men som beskrevet over vil en strøm på 1,25 A tømme batteriet ditt på ca 44 timer.

 

Siden du har hatt bilen din i 3 år er det jo ikke sikkert at det er så mye galt annet enn at batteriet begynner å bli dårlig og at det kanskje er litt høyt strømtrekk. Noe som en feilkoblet stereo eller forsterker som da trekker mer enn de skal.

 

Mvh Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.