Div ting om Audi 100 2.6 avants

Anbefalte innlegg

Heisann.

Da har jeg fått meg min første audi. (AUDI 100 2.6 AVANT QUATRO)

 

Så, jeg er ny med denne biltypen. Har fra før vært vant med Kremt,(BMW) :)

 

Så, er par ting jeg lurerr på med denne biltypen.

1:Bilen bruker litt olje, men er ikke noe merke på bakken, søl direkte som jeg kan se. Så, hva er normal forbruk på en bil av denne typen, som har rullet ca 275000?

2:Jeg synes det er vel mye eksos på bilen da. Selv om den er varm, eller kald, så ryker det en del. Men kan ikke se at den bruker noe kjøleveske da.

Og ikke er det tikkelyd av motoren, den går fint, og er lettstartet..

 

Og hva er det man skal være klar over denne biltypen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss , en "bessta" kar her også ja :)

 

-V6 kan lekke litt i o-ringen mellom motor å gir , og litt fra dårlige toppdekselpakninger , men disse vil jo synes på bakken etterhvert.

Ellers er det nok sikkert motor som bruker litt :)

 

-Har erfart at eksos på C4 har tendens til å samle kondens , og spesielt nå som det er rått å kaldt omhverandre :)

Så det ryker litt av mine også , og det har det altid gjort :)

Men merker du veldig hvit røyk , med søtlig "smak :D" så kan det være dårlige toppakninger :)

 

 

-Ellers Rust på dørene , forskjermer , bakluke.

-Dårlige foringer i forstilling og bakstilling :)

 

Ellers er det virkelig holdbare biler ,som tar seg FREM :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann Bård :)

Kjøpte bilen fra en i jodårn :) Du vet vel hvem også :)

 

Bilen er totalt fri for rust da. Og strøken i lakken.. Også innvendig. :)

Det jeg vet, er at tidlig eier, han har byttet toppdekselpakning på venstre side, eller var noe sånn.. :)

 

Jeg er ikke direkte dyktig på denne tpe bil. Er vant med å ha noe som er å tut å kjør opplegg :)

 

Det med eksosen, har jeg også hørt. Men synes det hørtes rart ut da.. Men, er det noe triks, bytte noe som kan hjelpe?

 

Hvordan er toppene på disse motorene? Og en ting til, lamban på disse, er det mye plage med de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åhh.. kjøpte du bilen til Anders L? , han kjenner jeg godt :)

 

C4 er egentlig veldig tut å kjør type bil :) A6 dieseln min har rullet 400.000 uten merkverdige driftstopp siste 150.000 :)

 

Toppene skal være holdbare de også , vet ikke om spesielle typiske feil , og har ikke hørt som samme feil som på V8 , der toppene kan vri seg ved mye hardkjør.

 

Lambda er vel av normal Audi/bosch kvalitet :P hva du vil legge i det , er opp til deg :P

Sitter dessuten 2stk lambda , en på hver manifold :)

 

Skulle du trenge noen deler er det bare å fyre ivei en PM , har endel etter en A6 2.6 quattro delebil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke Anders nei. Roger H Kjører tollpostbil :)

Han er jo Audi freak delux :)

 

Godt å høre at du har deler, også erfaring :)

Så jeg vil nok ta kontakt. Har en del planer for bilen så.

Skal bytte filter på denne, har hørt at det skal være bra med K&N filter på denne typen.

 

Godt å høre at c4 er gode, for bilen er en drøm å kjøre,allefall som føre her i dalbygda er no :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp , tror jeg vet hvem Roger er iallefall :)

 

På Dalbygd veien MÅ man jo ha quattro for å komme frem på dager som dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en audi c4 karosseri selv med samme motor :) min også ryker en del når det er minus ute.. men når det er pluss grader så ryker den nesten ingenting. Når sommeren er her ryker den ingenting. Så dette er ikke noe farlig hvis den ikke bruker vann eller noe sånt :) Min og har et lite oljeforbruk men om du tar en titt i instruksjonsboka til bilen din så står det faktisk der at disse motorene kan ha et oljeforbruk på: 1 liter pr 1000km.

 

Kan vel også nevnes at tannstang på disse bilene er en svakhet.

Utenom det så tror jeg dette er en slitesterk motor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

O-ringen mellom motor å gir? mener du simring?

 

 

Jøss , en "bessta" kar her også ja :)

 

-V6 kan lekke litt i o-ringen mellom motor å gir , og litt fra dårlige toppdekselpakninger , men disse vil jo synes på bakken etterhvert.

Ellers er det nok sikkert motor som bruker litt :)

 

-Har erfart at eksos på C4 har tendens til å samle kondens , og spesielt nå som det er rått å kaldt omhverandre :)

Så det ryker litt av mine også , og det har det altid gjort :)

Men merker du veldig hvit røyk , med søtlig "smak :D" så kan det være dårlige toppakninger :)

 

 

-Ellers Rust på dørene , forskjermer , bakluke.

-Dårlige foringer i forstilling og bakstilling :)

 

Ellers er det virkelig holdbare biler ,som tar seg FREM :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker vel ikke fult 1l på 1000km, men ikke så langt unna :)

Det med at den ryker mye, det er like mye både kaldt og varmt.

Om den bruker vann, det tror jeg ikke. Har sprekk i ekspansjontanken. Har ny en, så jeg skal bytte. Da ser jeg om den bruker noe vann.

Men, om den ikke bruker noe spes vann, kan det være lambaen som kan være gåen? Prøvde å ta en diagnose, men får ikke opp noe spes feilkoder der. Kun en feilkode, det på Brake Light switch-F

 

Veiene i Dalbygda, er pr dags dato en stoor katastrofe. Gud hvor gla jeg er i en quattro nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer det opp som feilkode på disse gamle bilene her alså?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp :) Er ikke altmulig av feilkode man får frem. Men med diagnosesystem, så får man opp de viktigste. Motor, girkasse, og div ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så meget. :)

Har litt å lese om denne bilen. Og lære da.

 

 

Men, tilbake til det med filtre. Er det noe å tjene på å sette på K&N filter på bilen?

 

Vil også takke for dere som hjelper meg her, og svare en amøbe på audifronten. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

O-ringen mellom motor å gir? mener du simring?

 

Hallo i luken : eek : , selfølgelig mener jeg Simring :)

 

Kommer det opp som feilkode på disse gamle bilene her alså?

 

Litt mindre på 100/S4 enn A6/S6 , men man blir hjelpen her også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok..

jammen da veit jeg det også hehe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så meget. :)

Har litt å lese om denne bilen. Og lære da.

 

 

Men, tilbake til det med filtre. Er det noe å tjene på å sette på K&N filter på bilen?

 

Vil også takke for dere som hjelper meg her, og svare en amøbe på audifronten. :)

 

Ikke noe å hente på KN filter, men spander heller bensinfilter, plugger og originalt filter, hvis den har litt høyt forbruk kan du jo handle ny lambda.

 

Jeg handler mest på autohausaz dre er det gode priser, og mye å spare hvis en handler litt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tuusen takk for de tipsene. :)

Bilen har høyt forbruk. 1.2/1.3 Ca, vet ikke om det er normalt. Men regner med det.

Det er da på langkjøring.. Skal ta en titt på den siden du viste til..

 

Igjen, tusen takk for det tipse :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne ligsågreit kjørt V8 med forbruket der :P

 

Skulle vært nærmere literen iallefall :)

Du fant ikke ut noe med vagcom? Ville prøvd å bytte lambdasonder :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne ligsågreit kjørt V8 med forbruket der :P

 

Skulle vært nærmere literen iallefall :)

Du fant ikke ut noe med vagcom? Ville prøvd å bytte lambdasonder :)

 

x2 enig med Bård

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med snasen bil! (bilder....?)

http://www.12v.org har også masse bra tips for disse bilene hvis den fortsatt er der.. :P

Jeg hadde pelt av bakre eksos og deksler og fått tectylisert tanken hvis den fortsatt er hel, rusthøl i denne er vel det definitivt kjipeste med disse bilene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg synes forbruke var drøyt på en 2.6 v6 motor.

Da vi tok en vagcom på bilen, fikk vi ikke opp noe feilmld på lambdasonderne..

Vedkommende som tok testen da, var ikke helt inne på hvordan det funket med sånn test da.

 

Så, jeg har vurdert å få et verksted til å ta diagnose på bilen da..

Men, om man tar av ledingene til lambaene, skal man ikke da merke noe på motoren?

Skal ser om jeg ikke får gjort det til helga da.

 

For jeg pendler veldig mye i uka, så et forbruk på over 1000kr pr uke, er for drøyt :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med snasen bil! (bilder....?)

http://www.12v.org har også masse bra tips for disse bilene hvis den fortsatt er der.. :P

Jeg hadde pelt av bakre eksos og deksler og fått tectylisert tanken hvis den fortsatt er hel, rusthøl i denne er vel det definitivt kjipeste med disse bilene!

 

Har ikke vært bak der å sett. Men, ut fra hvordan bilen er ,og hvordan tidlig eier tok seg av bilen, tviler jeg på at det er rust der. Bilen er totalt fri for rust :)

Og ja, den er strøken i lakken.. Skal få tatt bilde av bilen til helga. :)

 

Men, skal se etter det du viser til.

 

Snasen bil *jepp* :) Meget fornøyd med bilen så langt da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg lagt ut bilder av bilen da. På audi forume :)

 

Fikk nå målt forbruke på bilen. Og var ikke så galt som jeg trodde. ca 1.1 på blandet kjøring. Kan ikke klage på det.

 

Det med Oljebruken fant jeg ut, at på ca 200mil,gikk det ca 1 liter. Kan vel ikke klage på det heller :)

Jeg kjører ca 250 til 300 mil i mnd da. Så litt olje må jeg vel regne med å bruke da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.