#1 Skrevet Januar 16, 2012 Hei Noen der ute med tilgang til oversikt over delenummer etc til vw. Lurer på om bakdiff til vw golf 2 syncro og passat 32b syncro passer om hvernadre? F.eks 87 mod. Gjerne med delenummer, slik at jeg kan få bestilt dette. tusen takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2012 Delenummer er uansett ikke likt, ei heller koder, da Passat hadde diffsperre, noe Golf ikke ble levert med. Golfen hadde også enveis lager i bakakselen for å få ABS til å fungere, noe Passat ikke hadde da den har en annen type midtdiff enn Golfen. Om diffen passer fysisk kan jeg ikke svare på, men jeg vil anta det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2012 Takk for svar. Nå blir jeg usikker på hva som er rett og galt her. Når det gjlder min 1987 vw passat 32b GT syncro, har jeg forstått det slik at understellet på denne er det samme som 1986-1987 audi 90 quattro. Trodde alt var likt, men fikk vite av noen her på forumet, at bakdiffen ikke er lik den som er på audi 90, men at diffen er lik vw golf 2 syncro og vw golf 3 syncro. Nå sier du at den ikke er lik som på golf: klø : Da lurer jeg på følgende; er diffen på min passat og på en 90 quattro lik, men at selve festene etc er ulik? Hvis ikke, hva slgs diff passer på min passat? noen der ute må vel vite dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 16, 2012 Uten å være 100% sikker så mener jeg at hele drivlinjen til 32B GT syncro er identisk med Typ81/85 Audi 90, utenom travers og bærearmer bak, som er noe skikkelig bastardgreier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 16, 2012 Er samme delenummer på diff huset på gammal 80 quattro , dem med skrudde oppheng .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 16, 2012 Golf 2 har samme 4wd system som passat b3 og b4, (88-96) Din b2 har Quattro 1Gen, altså samme som hvertfall audi 80 b2 (78-87) men om fester og drivaksler er like lange og sånt hvet jeg ikke men diffene er like... Skjekk awdwiki 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 16, 2012 Her trengs det litt oppklaring ja. Passat 32b Syncro har samme motor, girkasse og forstilling som Audi 80/90 quattro. Bakstillingen derimot er ikke lik som på Audiene! Det ble sagt i tråden at Passat har samme delenummer på bakdiff som Audi 80/90 (jeg kan ikke bekrefte dette, har ikke delekatalog). Passat 32b Syncro deler bakaksel med Golf 2 Syncro. Under er bilde av drivlinjen fra en Passat 32b Syncro (bildet er klippet på midten) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 16, 2012 Diffen bak på 32b er lik som på type 81/85 quattro. Den store diffen. golf 2 har en annen type diff, den er mindre og har visco kobling i front. Hjulopphenget er likt på golf/jetta og 32b. (bærearmene) men traversen er ikke lik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 16, 2012 hei ja her var det mange svar, og takk for det. Slik jeg tyder dette, vil en diff fra en 86-87 mod audi 90 quattro passe min 87 passat 32b gt syncro. Det er det jeg er ute etter, da min diff klonker og uler. Om travers etc ikke er likt på audi 90 og min passat, spiller ingen rolle, da det bare er selve diffen jeg trenger. hva med f.eks diff fra 1985-86 audi 80 GTE quattro. Er den lik som 90en? takk igjen foir svar alle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 16, 2012 Per Henrik, du sier at passat 32b syncro deler bakaksel med vw golf syncro. Det vil nå jeg si ikke stemmer. Når jeg tenker "bakaksel", tenker jeg selve diffen + stikkakslinger, og evnt huset rundt dette. F.eks en ford 9" bakaksel eller 8,8" bakaksel. Det du mener er at traversen, stag, infestinger etc er likt med golf syncro, men slik jeg ser det er jo diffen og selve stikk aklsingene likt med 1 gen quattro. blir det ikke slik? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 16, 2012 Ja, det er en god lapskaus av deler her... Ikke alltid lett å holde tunga rett i munnen når det gjelder hva som er likt på de forskjellige modellene, men det ser ut til at det begynner å bli oversikt her nå. Med "bakaksel" tenker jeg selve traversen med bærearmene. Kanskje ikke 100% identisk med tanke på innfestningspunkter, men den samme grunnstammen er det likevel, og denne ble videreført til Golf 3 og Passat 3 og 4, naturligvis med forskjellige fjærer, stabstag og tydeligvis også forskjellige differensialer. Når det gjelder hvilken differensial du kan bruke, så er det nok en gang ting å finne ut av, og det er nemlig utvekslingen. Jeg kan ikke si hvilken utveksling din bil har, men det er viktig at du finner erstatning med samme utveksling, hvis ikke kommer du ikke særlig langt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 16, 2012 Utvekslingen er 4.11. Og det sitter en 016 girkasse i bilen din, samme som 80/90 type 85 har Passat 32b gt syncro selv. Det er vel kun bærearmene bak som er like som på golf. Travers og innfesting til diff, samt stikkaksler er ikke likt. Diff og stikkaksler er likt som type 85. Du må ha den store diffen med løse brakketter. På nyere 80/90 quattro så sitter vel de fremre festene støpt i huset til diffen og passer ikke. Av de gamle quattroene så er det vel bare urq som hadde annen utveksling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 16, 2012 Av de gamle quattroene så er det vel bare urq som hadde annen utveksling. Niks, både Passat Syncro og 80 quattro med 1.8/90 hk forgassermotor hadde 4,56:1 utveksling. Jeg var usikker på om Passat 2.0/5E hadde 4,56 eller 4,11 så jeg nevnte ingenting... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 16, 2012 Jeg tenkte på 5syl. 4syl har vel annen girkasse, så tenkte ikke på det. My bad! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 17, 2012 hva med audi 80 GTE quattro? Den med 112 hk. HAr den 4.11 utveksling? Per Henrik, det blir en vurders sak hva man mener med "bakaksel" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...