#1 Skrevet Januar 16, 2012 Har en 95 mod S6 2.2 manuell hvor indikator for bremsefeil kommer opp i displayet ved oppstart. (Rødt med (!) i midten) Det lyser og blinker konstant. ABS fungerer ikke i det hele tatt, og hjulene låses bare ved nedbremsing. Det er ingen ABS - indikator som kommer opp i displayet, kun den røde med bremsefeil. Likevel, bremsene fungerer jo bortsett fra ABS. Eneste er kanskje at pedalen kan være litt hard og gir etter litt lite, men dette kan være ren vane for min del da bilen er nylig innkjøpt. Har sjekket bremsevæskenivå, og dette er normalt. Hva kan dette være? Selger antydet gåen ABS-sensor, men vil da ikke ABS indikator lyse? Og koples hele ABS vekk ved en gåen sensor? Er det en måte å finne ut hvilken ABS sensor det kan være uten å bruke VAG-com, da jeg ikke har dette tilgjengelig? Og hva koster en slik ny sensor? Har også en forferdelig knirkelyd fra venstre side bak, dette høres spesielt i humper. Det kan også høres godt når bilen står stille og en rugger den opp og ned. Har lest litt rundt og kommet frem til at det mulig kan være gummi som gnisser i fjærtårnet? Er det noen andre ting det kan være? Må en evt skifte ut gummi, eller holder det å smøre opp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2012 Søkte på "bomba" under teknisk og det kom ikke mindre enn seks sider opp, er ganske garantert at det er enten bremsetrykksakkumulatoren(bomba) eller ABS-styrenenheten din som er defekt, evnt. en kombinasjon av begge. Men svaret finner du nok her , bare du orker å lese deg igjennom det http://forum.vwaudi-club.no/search.php?searchid=2375956 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2012 (endret) Trur ikke det er gåen ABS-sensor, jeg hadde en som var slått litt ut av stilling i forbindelse med skifte av drivknute. Da slo ABS-en inn veldig kjapt, grunnet bortfall av triggersignal. Er også en vanlig feil at noe indikerer feil på bremseanlegget. Til meg holdt det med å nappe ut den nedre av de to flatkontaktene under hovedbremsesylinderen, så forsvant indikeringen ihvertfall. (Er vel gåen trykkbryteren min). Men det står jo noen releer på ABS-sentralen også, så du kan jo ta en vag-com test på ABS-sentralen (mener det skal gå) og se hva som evt kommer opp.. Er alltid lurt å starte i den enden Det ligger forresten noen ABS-sentraler fra s4 ut til salgs for 400 trur jeg det var, så kan jo bare slå til så du har en liggende hvis du må bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 16, 2012 Vil tru at det er bomba di som er dårlig ut ifra symptomene og tidligere erfaringer. ABS er eg ikkje sikker på, men om du vil ha ein sentral så har eg ein liggende du kan få billig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 16, 2012 Har lest meg litt opp på denne berømte bomba, og det kan godt være mulig det er denne som er problemet på min bil. Men som flere beskriver så skal du strengt tatt ikke merke at denne bomben er gåen så lenge bilen er igang? Problemet kommer vel om motor stopper og en mister all bremsekraft? Problemet mitt ligger jo også i at jeg har 0 ABS funksjon, om jeg bremser hardt låses hjulene fullstendig og bilen sklir fremover uten antydning til vibrasjon i bremsepedal. Dette har vel ingen sammenheng med denne bomba? Kan en teste på noe vis om bomba er gåen? I en slak nedoverbakke med motor av, skal en da ikke ha bremsekraft overhodet hvis bomba er gåen? Om noen hadde hatt en slik ABS sentral til overs ser jeg for meg det hadde vært en grei plass å starte.. Hvor er denne lokalisert i bilen? Og er det ikke en egen feil-lampe i displayet for ABS, og derav ABS sensor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 17, 2012 som beskrevet av en annen skal du kunne pumpe ett tredvetalls ganger før pedalen blir hard med motoren av, og hvis du starter bilen og ikke har varsellampe kan du prøve å pumpe litt frenetisk og hvis trekantsymbolet kommer opp da så kan den være synderen. Husk at hvis du stamper inn bremsen på snø og eller is og alle hjulene blir låst så tror bilen at den står i ro, derav ingen abs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2012 Sliter litt med bremsene min selv, er en S6 det også. Der har jeg handlet inn ny bombe som skal skiftes om ikke så alt for lenge:) Vibrasjoner i pedal når man trykker den inn, men ABS fungerer fint fordi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 17, 2012 (endret) Abs sentralen står framme i motorrommet under hovedsylinderen til bremsene. Stor klump med mange rør som går inn og ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 17, 2012 Test av bombe, pump pedalen med motoren av, hold trykk på pedalen og start bilen, da skal du kjenne at pedalen synker litt til. Synker den ikke er bomba gåen, mao du har ikke bremsekraftforsterker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 17, 2012 Da er nok bomba gåen, for dette er utprøvd. Hadde 0 innsig i bremsepedal etter å ha pumpet først, for så å starte bilen. Så da må jeg nok på jakt etter ny bombe, er dette å få skaffet brukt til en billig penge, eller koster det skjorta? Stusser likevel litt hvorfor ABS har 0 virkning, men dette kan jo være i samsvar med bomba forhåpentligvis. Stor jobb å skifte denne? Finnes det noen how-to? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 17, 2012 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=129878&highlight=bomba www.autohausaz.com CAC hadde før men er nå utsolgt. Denne var no billig, er brukt men står at den skal være i god stand: ebay.de 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...