#1 Skrevet Januar 16, 2012 Hei Har fått en forferdelig klakking/banking i motoren min.. Motoren er nyoverhalt for ikke lenge siden, med alle deler nytt. Har kjørt med den noen uker, før jeg plutselig hørte en voldsom klakking mens den sto på tumgang. Lyden kommer å går, og motoren sviver helt uten ulyder ellers.. har sett over det meste som går ann å se på uten å plukke av toppen. Bytta alle løfterne også. Lyden kommer plutselig, og er høy. Bilen går delvis på 3-4 syl når det skjer, noen ganger på alle 5. Lyden er ikke turtalsavhengig høres det ut som.. Oljetrykket er også bra, nesten 6kg på kald motor og i overkant av 4kg uansett hvor varm den er ellers. Noen som har vært borti lignende så hyl ut.. alle svar er like bra. da jeg ikke klarer å lokalisere den. Dette er liksom siste skrik før en evt nedplukk av motoren.. Kan gjerne også ringe om det er noen som synes det er lettere.. skal prøve å få lagt ut filmsnutt her så fort som mulig. ellers kan jeg sende på mail eller tlf også bilen står forresten parkert til feilen/lyden er lokalisert og fjernet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2012 Ja for all del la den stå inntil du vet hva det er. Ble bunndelen overhalt og? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2012 4 bar oljetrykk på varm motor er i meste laget.. +- 2 er vel normalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 16, 2012 Har du overhalt den selv? Hva ble gjort med bunndelen? Borring? Nye rådelagre? Ble enveisventilen i blokkas oljekanal demontert og renset etter evt borring? Ble rådelagre montert korrekt med sine kiler plassert i kilesporene i rådene? Hvis dette er en sterk mekanisk lyd som kommer og går så kan det være rådelager som har løsnet. Ulik lyd når det følger veiva kontra når det følger råden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 16, 2012 Har hørt noe lignende tidligere då var det i forbinnelse med toppen. kan prøve å få tak i han som hadde problemet å høre hva det var. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 16, 2012 Har overhalt selv ja. Blokka var bra, så kun honet ettersom det ikke var slitekanter etc. Hråder og nye coatede lagre ble satt inn. Var ingen merker eller antydning til dårlig vedlikehold fra før. Alle lagre ble målt inn, og alt var i beste velgående. Brukte måletråd på alt. Nye ringer. Originale stempler for å beholde komp med tanke på e85, men ikke vesentlig her. Hele blokka ble plukka i smått og vasket. Tok ut underspylingsdyser og rengjorde osv.. Toppen ble også overhalt, men pushere byttet jeg ikke. Dem er nå nye så utelukker dem. Oljetrykk på 4bar under kjøring synes jeg er helt passe. Blitt skremt om det var lavere. Ligger på 1,5 på tomgang med varm motor. Trenger ikke mer en 0,8 for å få nok olje i toppen på tomgang. Så utelukker at oljetrykket har noe med det å gjøre.. Alle tips mottas med takk, ingen svar er for dumme.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 16, 2012 Ja for all del la den stå inntil du vet hva det er.Ble bunndelen overhalt og? Den blir nok ikke rørt nei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 16, 2012 Har hørt noe lignende tidligere då var det i forbinnelse med toppen. kan prøve å få tak i han som hadde problemet å høre hva det var. Det har jeg også, da var det et klips som hadde kommet inn i motor. Som lå mellom stempel og topp. Men jeg har ingen merker i stemplene. Si ifra om du hører noe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 16, 2012 Ble det utført maskineringsarbeid som feks planing av blokkas toppflate eller linjehoning slik at det kan ha kommet spon i enveisventilen i blokka? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 16, 2012 http://m.youtube.com/#/watch?v=aR_2i5bh7gE 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 16, 2012 http://m.youtube.com/#/watch?v=bzYDVZHgI_o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 16, 2012 Filmene er i rekkefølge med lengst først. 4min så 2min.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 16, 2012 Ble det utført maskineringsarbeid som feks planing av blokkas toppflate eller linjehoning slik at det kan ha kommet spon i enveisventilen i blokka? Nei, blokka ble ikke planet da den ble kontrollert med rettholdt og var rett. Så ingen maskinering sånn sett, annet en honing av sylindre. Er heller ikke antydning til spon i olja.. 3.oljeskift etter oppstart ble gjort ei uke før lyden kom.. Med kjøring hver dag på den olja frem til lyden kom. Og olja er like fin.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 16, 2012 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 16, 2012 La direkte youtubeklipp her jeg så det blir litt lettere for oss og se Men har du hatt ut og renset ventilen som Steinar nevner over her? Etter og ha sett filmen, tror jeg ikke at jeg hadde plaget den noe mere før du begynner og lokalisere saker og ting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 16, 2012 Takk for det.. Sitter på iPhone så er ikke så lett å drive med sånn.. Nei, har ikke tenkt til eller det. Men den kan gå en hel time uten at det er noe som helst lyd, så kan den dukke opp i 15 sekk å være borte i 15-30min igjen.. Så er ikke lett å lokalisere med motor i gang hvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 16, 2012 Derfor er det greit å ha det på film, så en slipper å starte bilen.. Lyden er lik hver gang. Trenger ikke jage på den for at den skal komme. Kan komme på tomgang også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 16, 2012 Kjøp deg en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Stetoskop-20338/ Eventuelt så kan du ta et skrujern og plassere på diverse plasser på motoren og legge øret inntil det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 16, 2012 Her er link direkte til lyden: Hatt av toppdekselet og tatt en runde med en magnet? Har du hallgiver i fordeler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 16, 2012 Har lyttet men klarer ikke lokalisere lyden ordentlig. Fordi den er der sjeldent og rekker ikke finne frem noe å lytte med, selv om jeg står klar nesten.. Høres ut som kommer fra midten av toppen.. Har hatt ut kammer og løftere å sett over alt en kan få sett oppi der.. Har hallgiver i fordeler ja. (ombygd 3b med 5 vinduer) kan legge til at Kompresjon er helt lik på alle nå som den var nybygd.. 10,5 bar på varm Motor og så vidt over 11 på kald. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 16, 2012 I og med at du har tatt kompresjonstest, så har du vel innspisert forbrenningskammerne også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 16, 2012 Har kjørt alle på bunn og sjekket ja, ikke funnet noe. Vært borti at et klips har kommet inn og laget tilsvarende lyd. Dette satte seg fast i toppen, og derfor kom lyden av og til.. Men ser ingen spesielle merker på stemplene, så derfor utelukker jeg dette enn så lenge. Men må vel bare rive den i fra hverandre igjen, så en får plukka seg frem til det.. Hvis ingen har noen gode forslag snart kjett om det er en bagatell å kunne vært løst enkelt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 16, 2012 Er merklig det der.. Sitter øvre og nedre tannreimhjul riktig tilskrudd? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 16, 2012 Takk for det.. Sitter på iPhone så er ikke så lett å drive med sånn.. Nei, har ikke tenkt til eller det. Men den kan gå en hel time uten at det er noe som helst lyd, så kan den dukke opp i 15 sekk å være borte i 15-30min igjen.. Så er ikke lett å lokalisere med motor i gang hvertfall den har i hvert fall ikke jevn kompresjon med den haltinga den har på starteren.er ikke noe lash caps involvert i toppen her er det?å få mindre komp på varm en på kald motor er helt ulogisk og hvorfor i all verden er det ikke vacum tilkoblet trykk regulatoren til bensinen? mvh kai 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 16, 2012 Det kan være tilfeldighet ved målingen av komp at jeg målte høyere da, ikke vet jeg. Målte den når den var varm, og målte 10,5 på alle 5 syl. Har ikke kompet den sånn som da den stopper sånn, er vel derfor den stopper også for at den ikke går på alle.. Lash caps? Hva er det? Mulig jeg er dum her den er kappet og ikke i drift hvis du tenkte på den som sitter på fuelrail, bruker ekstern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...