#1 Skrevet Januar 17, 2012 (endret) Passaten min bruker ekstremt mye bensin, (1,4l på mila uten at jeg i det hele tatt berører gasspedalen) kjører den så liger den tett oppmot 2l mila... hva bør jeg feilsøke? temp-sensorer virker, den går på alle sylindre og går godt, (testa kjapt mot golf vr6, og passaten lå ikke langt bak) Tidligere eier sa noe om lambda, hvordan kan jeg evt skjekke den? MFA viser grundig feil:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 17, 2012 Ska gå ann og måle i kontakten om lambda regulerer med voltmeter,prøvd og kjøre uten lambda? Så ville eg sjekket vacumslangen som går i fra baksiden av innsugs manifold, til mapsensoren i hjernen.Viktig at denne er tett, ellers så får du et vanvittig forbruk.Er og viktig at denne er 1000mm lang og samme inner diameter vis du må ha ny.ellers så kan og temp sensoren din påvirke forbruket ditt en del,får du normal drift temp på 90 grader? Passaten min bruker ekstremt mye bensin, (1,4l på mila uten at jeg i det hele tatt berører gasspedalen)kjører den så liger den tett oppmot 2l mila... hva bør jeg feilsøke? temp-sensorer virker, den går på alle sylindre og går godt, (testa kjapt mot golf vr6, og passaten lå ikke langt bak) Tidligere eier sa noe om lambda, hvordan kan jeg evt skjekke den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 17, 2012 Hvilke verdier bør jeg få på lambdaen da? og den vacumslangen? den er hel, men er det viktig at den er exakt 1m? er ikke sikker på om den er det... Får temp på 90º ja... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 17, 2012 Tror det ska ligge på eller pendle mellom 0-6v uten og sei det sikkert.Viktig at den er exakt 1 m i følge de som har peilling på digifant.Men vist den er kortere og har gått fint tidligere,så kan det ikkje være den som gjør det.Men en liten lekk i den kan være nok det. Hvilke verdier bør jeg få på lambdaen da?og den vacumslangen? den er hel, men er det viktig at den er exakt 1m? er ikke sikker på om den er det... Får temp på 90º ja... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 17, 2012 (endret) Bilen har aldri godt fint i min eie, kjøpte den uten montert g-lader og diverse, men har satt den sammen etter beste evne og nå går den bra, bare dette og dårlig tomgang som gjenstår... Skal ut å teste den nå uten lamda tilkoblet, om det er det som er problemet, er det noen som har erfaring med biltema lambda'er? (er under 1/3 av prisen) Edit: var uten å kjørte med frakoblet Lambda, va ingen forskjell, hverken drivstoffforbruk eller feelingen når jeg kjørte, så da regner jeg med det er Lambdaen. Så jeg lurer fortsatt på: er biltema lambda verd å prøve eller kaster jeg bort tid og penger hos de? kjøper sikkert imorgen om ingen har innvendinger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 17, 2012 Tror det ska ligge på eller pendle mellom 0-6v uten og sei det sikkert.Viktig at den er exakt 1 m i følge de som har peilling på digifant.Men vist den er kortere og har gått fint tidligere,så kan det ikkje være den som gjør det.Men en liten lekk i den kan være nok det. bredbåndlambda pendler på 0-5v .. smalbåndslambda som det sitter i disse bilenene pendler 0-1v 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2012 Bilen har aldri godt fint i min eie, kjøpte den uten montert g-lader og diverse, men har satt den sammen etter beste evne og nå går den bra, bare dette og dårlig tomgang som gjenstår... Skal ut å teste den nå uten lamda tilkoblet, om det er det som er problemet, er det noen som har erfaring med biltema lambda'er? (er under 1/3 av prisen) Edit: var uten å kjørte med frakoblet Lambda, va ingen forskjell, hverken drivstoffforbruk eller feelingen når jeg kjørte, så da regner jeg med det er Lambdaen. Så jeg lurer fortsatt på: er biltema lambda verd å prøve eller kaster jeg bort tid og penger hos de? kjøper sikkert imorgen om ingen har innvendinger... høres ut som om du skal gå over jordpunktene dine den starter og dumpe bensin om enkelte av jordingene er dårlige om jeg ikke husker feil, så dumper den 20% mer fuel jeg har personlig aldri prøvd biltema lambda, men anbefaler og evt kjøpe bosch lambda på ebay. da får du de med riktig plugg samtidig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 18, 2012 Biltema hadde lambda med riktig plugg for 699. bytta idag og det hjalp litt, men ikke mye... (1,7l/m - 1,5l/m målt på samme strekningen ca 2 mil 90% motorvei) Er det noen spesielle jordinger du snakker om her? evt hvilke? Eller er det bare å begynne å vilkårlig koble opp alle jordingspunkter på ny? , 20% ekstra bensin kan høres riktig ut, da vil den komme ned på 1,1-1,2 på motorvei? G60 syncro er nå vel ikke akkurat no sparegris på bensinen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 18, 2012 Hvordan vet du at venn-temp sensoren virker? Det du ser i dasj-bordet er ikke samme sensoren som ECU bruker.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 19, 2012 Hvordan vet du at venn-temp sensoren virker?Det du ser i dasj-bordet er ikke samme sensoren som ECU bruker.... Det stemmer Svart plugg til instrumentene og blå til hjernen, bytt de om og se om det hjelper. Den til instrumentene har ikke helt samme motstand som den til hjernen, men ikke langt unna, pluggene er de samme Er ikke helt sikker på hvor alle jordingene sitter på G60, men min G40 hadde noen av de samme symptomene når jordingen som var festet på innsuget satt løst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 19, 2012 Har bytta plugg på de, begge veier så viser det temp i dashen, så regner med at begge virker. bytta tilbake etterpå... Det ser ut som det er prøvd tidligere å jorde innsuget bedre, da det er en rød kabel som går fra den og rett i blokka 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 19, 2012 Kabelbrudd mot temp sensor er også en muliget, kan vel vere lurt å måle fra ECU pluggen Er det forskjell med blå temp koblet til og fra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 19, 2012 Skal og nevnes at han kjører med chip for rotrex kompressoren på original g-lader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 19, 2012 Er faktisk ikke sikker på den chippen, men verd et forsøk hvertfall. forrige eier mente det var chip i den, men var ikke helt sikker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 19, 2012 Har du sjekket registeret? Det kan og føre til litt mer bensin ved feil instilling. Men ville og prøvd og bytte den blå tempsensoren. Ikke bare byttet over til den sorte. Kan være jeg har en liggende som du kan teste med når du sjekker chippen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 19, 2012 du bør systematisk gå over jordingspunkter, sjekke for eira kabel. dårlige sko. sjekke kabel etc hjernen er jorda direkte på batteri (svart kabel. mener det er 1,5 kvadrat dobbel isolering) og så er det en del jordingspunkter til blokka fra hjerne (disse sitter på vannstussen på siden av blokka over girkassa), de pleier og ha det litt hardt, da de er utsatt for oljesøl, og veldig stor varme gang etc og så skal det være en jordleder fra gasspjell over på basen til coil det er de jeg kommer på i farten, totalt skal vel dette telle (gjør iallefall det på min) 6 jordledere edit: kom på at det blir jo fort 7 du skal ha en jordleder fra hjernen som går i nettet til lambda. denne jordes på braketten til bakre motorfeste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 19, 2012 ohm også kablene i hver ende skal være mer eller mindre null motstand, om det er mye motstand i kabel. så kan dette tyde på mye irr og mulige brudd (henger igjen i en kordell etc) gamle biler, gamle ledninger og sko = irr og dårlig kontakt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 19, 2012 , 20% ekstra bensin kan høres riktig ut, da vil den komme ned på 1,1-1,2 på motorvei? G60 syncro er nå vel ikke akkurat no sparegris på bensinen... omtrent som min, ca 0.9 på uberfin langkjøring og opptil 1.2 på normal kjøring og opptil 2L på brutak høyrefot 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 19, 2012 Skal skjekke disse da. Målte ohm på vanntemp sensorene, den ene ga ca 1900, og den andre gav ca 1600. Den blå ser splitter ny ut. Målte også den sensoren som sitter på trykkluft-røret, (er det den som heter CO-pot?) Den gav ca 450, hadde en annen liggende, og den gav 510, hva skal jeg få opp på målingene av disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 19, 2012 Skal skjekke disse da.Målte ohm på vanntemp sensorene, den ene ga ca 1900, og den andre gav ca 1600. Den blå ser splitter ny ut. Målte også den sensoren som sitter på trykkluft-røret, (er det den som heter CO-pot?) Den gav ca 450, hadde en annen liggende, og den gav 510, hva skal jeg få opp på målingene av disse? ohm på vanntemp er ikke fast, denne forandrer seg på temperatur grunninnstilling på CO-pot er 500ohm, du kan fint kjøre den på 450ohm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 19, 2012 målingene er gjort på kald motor (ca 0ºC ute og 4 timer siden jeg kjørte noe...) Har ikke CO-pot en del å si på drivstoffforbruk? leste en tråd tidligere om den skulle ha mye å si her? (finner ikke tråden nå) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 19, 2012 450 vs. 500ohm på COpot utgjør ikke stort du kan justere COpot ved og fjerne det blå lokket, og skru på skruen nedi der sånn til info vil og anbefale deg og bytte chip om du kjøre på rotrex chip om du bruker standard ladehjul, så kan du bruke standard chip. evt en generisk trim-chip (jeg har en kurrant en om du ønsker, dette tas på PM) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 19, 2012 (endret) http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/corrado/143739-testmetoder-sensorer-pa-g60.html ser der at 6 og 13 skal vere jord, men får ingen kontakt mellom de og jord på batteriet, betyr det at det ikke er jord på den eller? vil bilen virke i det hele tatt uten jord til hjernen? Kan oljetemp ha noe å si, jeg får ikke opp oljetemp i mfa... fikk opp tidligere, men slutta plutselig en dag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 19, 2012 bilen vil virke med noen av jordlederene frakoblet, ecu hovedjord på batteriet er den mest kritiske 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 19, 2012 (endret) Nå kom noe nytt hær, var ute å henta kona fra jobb, kjørte fint og forsiktig, så helt plutselig utav det blå begynner varsellampa for kjøleveska å blinke, og nåla setter maksfart opp mot 120-130º. stoppa etterhvert (kjørte inn på nermeste parkeringsplass) å åpna panseret, kjente på slangen rett med sensorene, og den var ikke for varm til å holde på med hånda, målte nå rett under 150 ohm på den, når jeg kobla til den blå på til instrumentene viste det litt under 80º (tipper det var ca aktuell varme på vannet) Koblet tilbake så viste igen 120-130ºC Tror nok jeg likegreit kjøper 2 nye sensorer her, så jeg slipper å styre med dette... ser på vagcat at det er forskjellige vanntempsensorer for med/uten AC, eller er det jeg som misforstår? jeg har ac org men det er (delvis) demontert... bilen vil virke med noen av jordlederene frakoblet, ecu hovedjord på batteriet er den mest kritiske Hvilken av polene på ecu er dette? regner med jeg skal kunne måle +-0 motstand fra den til -pol på batteriet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...