Anbefalte innlegg

Trenger tips og råd ang min Haldex som IKKE fungerer som den skal. I vertfall tror jeg det.

 

Greit det er 250hk i bilen og den flytter greit på seg. Men framhjula spinner noe helt sykt når jeg gir på. Og det virker ikke som bakhjula blir aktivert en gang.

 

Sist jeg prøvde den på snø så fikk jeg den til å sladde noen ganger, men som oftest så var det bare hjulspinn på framhjula... : mad : : mad :

 

Har lest mye om folk som har hatt samme problemet med haldex gen 1. Da har det som oftest vert haldex pumpa som har vert deffekt. Men har ikke funnet noen som har hatt dette problemet med Haldex gen 2 :-\ Har gen 2 også denne pumpa?

 

Takker for tips og råd!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk feilkoder.. du kan ha en sporadisk feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk feilkoder.. du kan ha en sporadisk feil.

 

Jeg tenkte å gjøre det. Håper noen i lokallaget har vag-com som kan lese ut feilkoder fra haldex`en.

 

Kjørte hjem i går og lå på motorveien i ca 60km/t pga veiarbeid. Da det ble 90 igjen ga jeg gass. Og da var det kun hjulspinn. Turtallsperra slo inn å kom meg ikke noe fort opp i fart kan du si.. Å dette var på bar asfalt... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo spørre Petter L. Han er vell nærmest deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo spørre Petter L. Han er vell nærmest deg?

 

Pm sendt til han :)

 

Du har ikke lyst å høre med en mekanikker på Audi om de har en anelse hva det kan være? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hørrre til uka. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat samme problemet jeg hadde på golfen. Der var det en sporadisk feil på controlleren snakka møller om. Hvis så er tilfelle hos deg vet du jo hva du må gjøre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat samme problemet jeg hadde på golfen. Der var det en sporadisk feil på controlleren snakka møller om. Hvis så er tilfelle hos deg vet du jo hva du må gjøre ;)

 

Hehe ja da vet jeg hva jeg må gjøre Fank :D Takk for info. Fikk du opp noen feilkoder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant en tråd ang samme problem med Haldex. Men jeg tror også dette gjelder Haldex gen1. Har Haldex gen 2 denne pumpa de snakker om?

 

 

UPDATE

 

cut a long story short, today I swapped out my Haldex PreCharge Pump for another one, and it's restored my 4WD.

 

Long Story:

 

My car's been having hit+miss 4wd system. Sometimes it's there, sometimes it's not.

VagCom Scan always always showed up fault code '01155' haldex clutch malfunction

 

Clearing the fault codes only sometimes restored 4wd, but almost always i'd get 2wd after 3 or so hard standing starts, and it would remain in 2wd mode forever...

 

Took my car over to a buddies garage, where he had access to a spare complete rear end (so rear diff with haldex ecu and precharge pump all in one).

we jacked up my car, and ran the Vagcom scan and did the diagnostics check on AWD (block 22), to make the PreCharge pump engage.

Listening for the precharge pump on my car, it was very very very quiet, (I'm talking about being right under the car).

We then hooked up his spare diff to my car's electrics and then ran the pre-charge pump test. Immediately we could hear the pre-charge pump whirring away loudly!!!

We then hooked up the Vagcom to his own 4wd Golf and did the test, and yes it was whirring away loudly.

 

so we could deduce that my pre-charge pump wasn't doing what it should.

 

So we swapped over the pre-charge pump from his old diff to my car, refilled oil and hooked it all up.

 

so for now, my car seems to be working fine.

4wd has been restored, and no more 2wd crappiness

 

The interesting part was when I dis-mantled my OLD PreCharge Pump...

OMG inside the outer casing it was literally covered in black haldex oil...

When the pulled out the inner motor and split the casing...

OMG it was FULL, FULL of thick black gunk. Black gunk completely filled the internals. It smelt all burnt out (electric RC motor smell mixed with oil).

I cannot stress how much crap was inside, i did not take any pictures, but it was shocking!

 

Cleaned it all out using carb spray, inspected the motor for damage, but suprizingly could not see any problems, other than the electric motor's BRUSHES had all but completely utterly worn out, right down to about 1mm on one side, and 0mm on the other side (just a wire left over, no brush).

TO be very honest, I was suprized to even see that the motor had been partially working in the state that it was in!!

 

I'm now awaiting to see if there is a guy that can rebuild/renew my old Pre-Charge Pump, cause I'll need to give back my buddy a working pre-charge pump at some point.

 

I suspect that the oil seals have failed which lead to haldex oil being drawn into the precharge motor. The oil has gotten hot, burnt and turned into thick cream. Also this may also explain why my wiring connectors were full of oil (as I documented earlier on in this thread). The oil must have tried to find a way out of the motor, and one way was to escape via the wiring...

 

another thing is, my car has done 97000 miles, and the Blue Haldex was fitted maybe around 50,000 miles, I'm guessing it's put extra strain on the pre-charge pump, so that's maybe why the brushes have already worn out. But anyhow, brushes are a wear and tear item like most things, but if we can get them rebuilt then that will save lots of money!

 

I'm sure that there are lots of other 4wd haldex mk4 chassis cars that will be in the same situation as mine, or will be nearing that stage someday.

 

Hope this info helps some of you in future.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja da vet jeg hva jeg må gjøre Fank :D Takk for info. Fikk du opp noen feilkoder?

 

Feilkode kom opp ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. ja du har også pumpe på gen 2.

 

Du må først som sist få lest av feilkoder hvis ikke kan vi sitte å gjette i det uendelige.

 

 

Det kan være kontakten som har irret til slik at den ikke gir signal lengre.

malecorroded.jpg

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4458244

 

Evt pumpa som er tett.

photo1.jpg

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5282607-Something-new-CLEAN-your-Haldex-pump.&highlight=haldex+pump

 

Eller kanskje el motoren til pumpa:

d02d292cc0c1.jpg

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5062978-Haldex-pre-charge-pump-removal-disassembly-PIC-HEAVY&highlight=haldex

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell... Da har jeg vert hos Petter Lønning og tatt en diagnose av bilen. Tusen takk Petter ;)

 

Fikk konstantert feil på Haldexèn.

 

Diagnose 1 viste følgende:

 

Address 22: AWD Labels: 1K0-907-554.lbl

Part No: 1K0 907 554

Component: HALDEX 4Motion 0101

Coding: 0000001

Shop #: WSC 00000 000 00000

VCID: EAD08990C564499

 

3 Faults Found:

00448 - Haldex Clutch Pump (V181)

014 - Defective - Intermittent

00003 - Control Module

014 - Defective - Intermittent

02248 - Valve for Controlling Clutch Operating Angle (N373)

014 - Defective - Intermittent

 

 

 

Feilkodene ble slettet og jeg tok meg en kjøretur på glatta. Masse hjulspinn :(: bh :

Kjørte så en diagnose igjen og fikk følgende feil.

 

Address 22: AWD Labels: 1K0-907-554.lbl

Part No: 1K0 907 554

Component: HALDEX 4Motion 0101

Coding: 0000001

Shop #: WSC 00000 000 00000

VCID: EAD08990C564499

 

1 Fault Found:

00448 - Haldex Clutch Pump (V181)

014 - Defective - Intermittent

 

Så da er det bare å begynne feilsøkingen.. Selv om den gir feil på Clucth Pump så er det ikke sikker det er denne som er problemet. Kan være controlleren også. Frister å bare kjøpe en brukt haldex og bytte ut hele greie :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

overhal pumpa og kjøp en ny controller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

overhal pumpa og kjøp en ny controller :)

 

:) Ikke sikkert det er noe problem med pumpa en gang, men skader ikke å demontere den uansett for å sjekke.

 

Glemte å legge med denne koden som lå under ABS:

 

Address 03: ABS Brakes Labels: 1K0-907-379-MK60-A.lbl

Part No: 1K0 907 379 E

Component: ESP ALLRAD MK60 0103

Coding: 0021128

Shop #: WSC 06435 000 00000

VCID: 346CD7E857204F9

 

1 Fault Found:

01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)

013 - Check DTC Memory - Intermittent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.