Hvordan vet man hvor mye bilen er senket på alle 4?

Anbefalte innlegg

Ja, lurer litt på dette. Eller kanskje egentlig ikke, men for å være helt sikker.

 

Har ett høydejusterbart sett liggende, og har tenkt til å gå ut å skru nå, men så kom jeg på dette med lik høyde på alle 4 demperne.

 

Aldri gjort dette før, og litt kjipt å ha endelig fått på dette (regner med at det er mye kødd ja : rolleyes ), og så er det litt forskjellig på høyden her og der.

 

Måler man enkelt og greit dette, som på bilde?

090420051.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel heller måle avstanden fra felgen til hjulbuen foran og det samme bak... men da blir det litt av og på med hjul da.. og så kommer den sikkert til og dette ned litt etter som du får kjørt litt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar Frode. :)

 

Ja, det vil nok sekke litt med tiden. Når det går seg til. Det må man sikkert regne med.

 

Men det jeg generellt lurer på er hvordan man vet om man har 60/40 f.eks lissom, hvor man måler det? Når det ikke er høydejusterbart, så er jo fjørene fast i en posisjon?

 

Så det er fra felg (ikke dekk?) til topp av hjulbue også?

 

Mange som har gjort dette vel folkens? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er mange måter og måle dette på.. kan jo selvfølgelig måle i fra dekket og opp og.. men det er ikke alltid like lett.. hender jo f.eks at dekket ligger oppi hjulbuen : smil : . og hvis man står på ett flatt gulv så kan man måle i fra gulvet og opp til kanal. f.eks.

Jeg målte ihvertfall i fra felg og opp til hjulbue på Golfen jeg hadde en gang i tida.

 

I 60/40 sett så er det 60 foran og 40 bak som den senker og med gewinder så velger du jo høyden selv hvor mye du vil senke foran og bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har TÜV papirer står det normalt der hva som er minste og meste godkjente avstand mellom strammeringene og senter på hullet til bolten i bunn på demperen.

Hvis ikke justerer du de fremre like og de bakre like i forhold til det du har merket for at bilen blir rett.

Høyde fram/bak justerer du etter hvilket stuk du vil ha på bilen.

Prøv og feil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi måtte bruke "vekter" på bilen når vi skulle justere ride hight på WRC bilen. Tror det egentlig er veldig viktig pga at bilen blir veldig stiv med slike sett, så bilen kan se riktig ut i høyde og mål. WRC bilen så lik ut og samme mål i fra senter av hjul til skjerm selv om dempere og fjærer sto helt på trynet. Det bilen gjorde var å "stå" på 2 hjul. Altså den sto å vippet på ett bakhjul og ett forhjul. Dette pga at bilen er stiv i karosseriet Hvis du skjønner.... Ta kontakt med forekempel kollevold eller andre seriøse rally/racing miljø : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forutsatt at bilen er rett og fjærene har samme lengder holder det å juster like lengder per aksel på et slikt sett beregnet for veibruk.

WRC blir vel en litt annen klasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Tror jeg kommer til å måle utifra sånn jeg har tegnet på bildet over. Skal bli ganske så riktig det vel?

 

Evnt. ta av dekka, justere ned/opp ettersom det ser ut etterpå. For når jeg har målt ganske så likt på demperne, så skal det i teorien bli riktig om underlag, bil osv., stemmer..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir vel heller ikke så galt om en måler fra hjulbue til bakken..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir vel heller ikke så galt om en måler fra hjulbue til bakken..

Nei, sant dette.

 

Heh, men cluet jeg lurer på da, er f.eks visst noen spør; -"Hvor mye har du senka bilen din æ?" -"Hakke peil, målte så det ble likt på demperne/fra bakke til hjulbue." :P

 

Så det er aldri noe eksakt måling for dette på gewinde? Må vel nesten bare bli sånn, så at du er fornøyd med senkinga og at det blir likt for de foran, og likt for de bak. Finnes sikkert noen individer her i verden som vet svar for dette også sikkert. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg slit med akkurat samme problemet på a4en min, ble vanvitti lav.. men, må prøve å få den likt på begge sider.. litt lavere på eine sida framme

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, sant dette.

 

Heh, men cluet jeg lurer på da, er f.eks visst noen spør; -"Hvor mye har du senka bilen din æ?" -"Hakke peil, målte så det ble likt på demperne/fra bakke til hjulbue." :P

 

Så det er aldri noe eksakt måling for dette på gewinde? Må vel nesten bare bli sånn, så at du er fornøyd med senkinga og at det blir likt for de foran, og likt for de bak. Finnes sikkert noen individer her i verden som vet svar for dette også sikkert. :D

 

 

Hvis du måler på forhånd når den er org. og så måler du etterpå når du har justert så vet du jo hvor mye den er senket : klø :

eller i tildelle i fra en annen bil som er org.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo bare å skru alt i bunn det da, så er jo alt senket likt :D:D

Og da er det jo bare å se hvor mye settet maks senker, så vet du hvor mye bilen er senket. Kan det bli enklere :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.