2.0TDI 170hk 2007 Audi A4, motorstopp gang på gang.. Feilkoder på innsprøytningsystem

Anbefalte innlegg

Har altså en Audi A4 07 mod, med 2.0tdi 170hk PD-motor..

 

Fikk motorstopp på den på forrige torsdag, altså for en uke siden.. bilen begynnte å fuske, å stoppet helt etter et minutt.. Bilen sto til dagen etterpå, så når den skulle inn i verkstedshallen ble den forsøkt startet, å det gjorde den da, å gikk helt fint.. Det ble tatt diagnose på bilen, å kom fram at det var problem med ledningsnettet til innsprøytninga (noe i den duren).

 

Ledningsnettet i toppen ble byttet, feilkoder slettet..å bilen gikk helt fint..

Tenkte dette va problemet..å bilen ble tatt i bruk igjen.. I dag startet bilen, å gikk i 10 sekunder så var det bom stopp igjen..

 

Er det mulig at dysene kan "dette inn og ut" på denne måten? Trodde at viss en dyse var røket, så va den helt røket.. Å at den ikke kan virke en uke av gangen..

 

Er det muli å få kjøpt uorginale dyser til denne motoren..? Som evt er billigere, å evt av bedre kvalitet..?

 

Supert viss noen kan hjelpe meg litt her.. Har hatt bilen siden jul, å er super fornøyd med bilen utenom.. Så er rimelig lei nå..! Kunne tenkt meg å brukt tid å penger på andre ting en ødelagte komponenter.. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er leit dette. Møller anbefaler meg og skifte ledningsnett og alle dysene når min stoppet, ellers kom jeg bare tilbake igjen var meldingen. I ETKA står BVA OG BRD motoren oppført med to dysetyper. Den ene vesentlig dyrere enn den andre. Hvorfor fikk jeg ikke svar på når jeg spurte om dette. Det går sikkert og forsøke og spore opp andre dyser via myturbodiesel.com eller andre forum

Hvis du googler 03g130073mx eller 03g130073m som er dysetypene får du også opp flere forhandlere som selger disse vesentligere billigere enn Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er leit dette. Møller anbefaler meg og skifte ledningsnett og alle dysene når min stoppet, ellers kom jeg bare tilbake igjen var meldingen. I ETKA står BVA OG BRD motoren oppført med to dysetyper. Den ene vesentlig dyrere enn den andre. Hvorfor fikk jeg ikke svar på når jeg spurte om dette. Det går sikkert og forsøke og spore opp andre dyser via myturbodiesel.com eller andre forum

Hvis du googler 03g130073mx eller 03g130073m som er dysetypene får du også opp flere forhandlere som selger disse vesentligere billigere enn Møller.

 

Mange takk for svar!

Du kan vel ikke finne ut hvilke som var dyrest?

Mest lyst å bytte den dysa som evt er gåen å selge hele bilen! Kan jo ikke ha en bil som kan stoppe når som helst..!?

 

Skulle virkelig funnest et uorginalt og billigere alternativ til dysene..

 

 

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.605215,5.767820

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk for svar!

Du kan vel ikke finne ut hvilke som var dyrest?

Mest lyst å bytte den dysa som evt er gåen å selge hele bilen! Kan jo ikke ha en bil som kan stoppe når som helst..!?

 

Skulle virkelig funnest et uorginalt og billigere alternativ til dysene..

 

 

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.605215,5.767820

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

I ETKA koster 03g130073mx 523 euro og 03g130073m 689 euro. Du kan jo sjekke litt med de utenlandske leverandørene hva som er best til din bil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk for svar!

Du kan vel ikke finne ut hvilke som var dyrest?

Mest lyst å bytte den dysa som evt er gåen å selge hele bilen! Kan jo ikke ha en bil som kan stoppe når som helst..!?

 

Skulle virkelig funnest et uorginalt og billigere alternativ til dysene..

 

 

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.605215,5.767820

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Hei hei, ikke så lei nå. Dette ordner seg og du fikser dette her..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortlutning i dyse sikkert, møller ha nettopp satt ned prisen mye på slike dyser ! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortlutning i dyse sikkert, møller ha nettopp satt ned prisen mye på slike dyser ! :)

Vet du hvor mye..?! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei hei, ikke så lei nå. Dette ordner seg og du fikser dette her..

 

Er skikkelig lei akkurat nå ja.. Ser ikke helt lyst på framtida for denne bilen, viss en bør bytte dyser for 30k +.. : bh :

 

Men får håpe det kommer en løsning min vei.. Tenkte å kontakte møller på nytt i kommende uke..å diskutere litt hvilket ansvar Audi har oppi dette her.. Dette er jo et problem alle 2.0tdi -eiere over hele verden har.. (er tilogmed laget egen facebookside :P ) Så dette burde jo vere noe Audi hadde tatt på seg, uavhengig om bilen er importert eller ikke..

Skjønner ikke helt tankegangen der egentlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvor mye..?! :)

 

2932+mva tror jeg det er nå....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2932+mva tror jeg det er nå....

 

Ok.. Det va jo faktisk ikke så horribelt som 8000 som eg hadde sett for meg.. Mange takk for dagens første "gladmelding" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Oioioi, absolutt ikke : smil : !! Men blir bittelitt lenge å vente, en må jo vente på postgang begge veier, etter dysa er ute.. Å jeg må ha folk med meg å bytte denne..

 

Men eg kan jo ha den eg bytter nå i "spare" til neste ryker, så kan en hive den i posten med en gang :P

 

Så jo meget lovende ut!

 

 

Lurer litt på...de dysene en kjøper hos møller i dag, er de av akkurat samme kvalitet som de som er levert orginalt med motoren..? Altså uten noen som helst forbedringer..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det skal være en oppdatert versjon nå.

 

De to typene, kan det være en for 140 og en for 170hk?

 

Send meg en PM neste gang, så kan jeg ta diagnose på den istedet for å dra til Haugesund, med mindre jeg er offshore :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det skal være en oppdatert versjon nå.

 

De to typene, kan det være en for 140 og en for 170hk?

 

Send meg en PM neste gang, så kan jeg ta diagnose på den istedet for å dra til Haugesund, med mindre jeg er offshore :)

 

Ok.. Ja, det bør jo det! Hehe.. Takke så mye for det tilbudet!! :)

Eg sitter i Ølen (Scarabeo 8) for øyeblikket..så får gjort veldi lite sjøl..! Men har heldigvis gode venner og familie som har tatt seg av diagnose og skruing mens eg er på jobb :) Men skal ha det i bakhodet neste gang det er noe ;)

 

Mulig eg kunne trengt justeringer med vag-com en gang, viss du har mulighet til det ..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det tatt diagnose på bilen..å det var ingen feilkoder som lå inne : klø :

 

Bet meg merke i at når tenninga ble slått på, så var det ingen lyd i fra fødepumpa.. Prøvde å slå av og på tenninga en del ganger, å plutselig så var den der..vrei om nøkkelen, å vips, så startet bilen!

 

Ifølge Møller så kommer det heller ingen feilmelding viss denne er røket.. Så er rimelig overbevist om at det må være denne som er problemet..

 

Kontakten på pumpa ble tatt av..men her så det helt fint ut..!

 

Så blir litt mer feilsøking, for å få bekreftet at det er denne som er røket..

 

Men men..er iallefall framgang!

 

Når det gjelder feilmeldingen som lå inne på insprøytninga, så forblir dette et mysterium.. Men det er et utrolig følsomt system og..så ved den minste spenningsfeil her en gang i tiden, så kommer det jo feilkode..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som kan hjelpe med et delenummer på denne pumpa..? Passer dette fra noen andre modeller, evt VW..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok..en liten update her.. Har vert ute å startet bilen..stoppet den..startet den igjen.. osv.. Ruset den opp.. Og bilen går som en klokke..ikke et feilslag!

Har mista litt troa på det kan være fødepumpa og nå.. Slo av og på tenninga flere ganger..å pumpa går helt fint..hører også at den summer helt fint når bilen går (har tatt ut baksetet).. Snakket med møller igjen i dag..å det er nesten ikke byttet noen av den typen pumper som står i bilen her.. Var ikke lagerført engang..så måttes evt bestilles inn fra lageret sverige sa an.. Det var en serie med passater som hadde en dårlig utgave av en fødepumpe.. Men det var en helt annen type pumpe en den som sto i min bil..

 

Er til å bli sprø av dette her.. Ingen gode ideer noen..?

 

Neste blir å sjekke dieselfilteret for vann tenker eg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt av diesel filteret, å tømte innholdet over i ei flaske.. Syns ikke det så helt bra ut..

 

Skal det være sånn?!

Dieselen fra tanken er den gjennomsiktige..

 

0f1805eb.jpg

 

a26416c8.jpg

 

761c72d1.jpg

Diesel som kommer fra tanken

 

90bb15f2.jpg

Diesel som er slått ut av filteret

 

Har tatt dieselen fra filteret over på ei flaske, å satt den i frysen..så får vi se om det er vann i den..

 

 

 

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.765131,5.441054

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er vel en garantisak hvis bilen er mindre enn 5 år?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Import bil..å da gjelder ikke garantien.. Desverre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselen i mitt filter er iallefall blank....

 

Har sett lignende på en sen 80-talls Caravelle bensin, men der var påfyllingsrøret rett bak fremhjulet, og det var slitt hull i det...

 

Tror jeg ville fått den på bukk å sjekket hele drivstoffsystemet først.

 

Edit: det går vel flere slanger inn på filteret, kan det ha kommet noe fra motoren inn i det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat snakket med de på Møller igjen.. Tenkte å ringe til Møller i Oslo-traktene, for de har ganske høy gjennomgang av biler i forhold til andre plasser.. Å det viste seg å vere lurt.. ;)

Traff på en hyggelig kar på mekanisk avdeling, å de hadde akkurat inne en A6 med samme problemer som eg beskrev. :)

Problemet var der at en simmering i høytrykkspumpa røk, og smøreoljen gikk over i returslangen til dieselen. Ergo ble dieselen full i olje, og bilen stoppet tilslutt.. Dette forklarer hvorfor dieselen i filteret mitt er like svart som cola..!

Eg skulle sjekke et nummer på denne pumpa..var de V540 eller lavere så var det den dårlige utgaven. Høyere så var det en forbedret utgave..så må få sjekket dette asap.. Så får vi håpe det er her problemet ligger..

 

Gruer meg passe til å få vite prisen på den : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, håper dette løser problemet ditt. Det ser ut som du har en smule olje oppi der ja... :/

 

Jammen bra disse dysene kommer ned i pris, en kollega fikk pristilbud på 13.500+mva/stk for slike for et par år siden. Møller Vest her i Bergen sier at nettopp dysene er hovedforskjellen på 140 og 170hk motorene; de ble utviklet for 3.0 V6 TDI motoren og er av en helt annen og mye mer avansert type.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.