2.0TDI 170hk 2007 Audi A4, motorstopp gang på gang.. Feilkoder på innsprøytningsystem

Anbefalte innlegg

OK, håper dette løser problemet ditt. Det ser ut som du har en smule olje oppi der ja... :/

 

Jammen bra disse dysene kommer ned i pris, en kollega fikk pristilbud på 13.500+mva/stk for slike for et par år siden. Møller Vest her i Bergen sier at nettopp dysene er hovedforskjellen på 140 og 170hk motorene; de ble utviklet for 3.0 V6 TDI motoren og er av en helt annen og mye mer avansert type.

 

Jepp.. Men er veldi gla for å mest sans ha funnet feilen! Pumpen kostet 3800 inkl mva.. Så det er ikke så galt..men dyrt nok self :P

 

Ja, de burde vert gratis etterhvert! Sinnsykt at det går an å gjøre butikk av å selge et dårlig produkt..! Er mange bileiere som må bytte disse dysene, der garantien er utløpt pga alder..! Eller at bilen er importert..

Men men..

 

 

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.816980,5.523276

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eg fått sjekket nr, å det va V530, dvs at pumpa er en dårlig utgave! Så er nok her problemet ligger :)

 

066b3c1e.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til hvertfall! Tragisk at det skal være så dårlig på disse bilene, 3 stk som stopper på en uke er jo egentlig flaut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er enkelt og greit ikke holdbart.. Audi er jo et dyrt merke, og ska være kvalitet.. Men når det kommer til enkelte modeller og utgaver holder kvaliteten, og påliteligheten enkelt og greit ikke mål!

Men, igjen, det er jo "verdens beste" biler når de virker..!

 

Hadde driftsikkerhet stått øverst, her i huset, hadde det nok stått en toyota avensis på tunet.. Men her kommer kjørekomfort, kjøreglede og design øverst.. Å da er det vag som har det beste alternativet, for min del :)

Det første de kunne avsluttet samarbeidet med er vel bosch..

Det navnet er en gjenganger på mange av de komponentene som må skiftes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit å legge opp litt bilder og div info om denne pumpa, til andre som støter på samme problemet :) Fikk beskjed om at det var begynnt å gå en del av disse pumpene.. Så er nok helt sikkert andre som vil slite med dette her..

 

Siden som vender mot torpedovegg (på langstilte motorer):

vacuum-pump-03g-145-209-8613-p.jpg

 

Innsiden av pumpen, altså siden som vender inn mot toppen. Akslingen her er koblet sammen med kam'en. Simmeringen rundt akslingen i pumpehuset er det som ryker, og oljen som er i toppen renner inn i pumpehuset.

images.jpg

 

Tegning av pumpen i ETKA.

bkdtandem.jpg

 

 

Delenummer: : 03G 145 209 Husk at den må vere merket høyere en V 540 viss en skal kjøpe brukt.

 

Nypris hos Møller i dag er 3829,- inkl. mva.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye jobb å sjekke nr? Evnt ta ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye jobb å sjekke nr? Evnt ta ut?

Eg stakk telefonen ned mellom toppen og torpedoveggen og klarte på et av bildene og finne nummeret.. hehe

Med et speilglass e.l går det sikkert greit :)

 

Her ser du jo bildet..

 

066b3c1e-1.jpg

 

Er der som står 512 på det andre bildet av et helt pumpehus som eg la ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan tror du det blir å bytte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan tror du det blir å bytte

 

Tror det skal gå greit.. henger kun med tre bolter, å de ser grei ut å komme til.. Så regner med en liten times jobb :) Gi en lyd når du har sjekket nr på din.. :) Kan og være lurt å sjekke dieselen som er i filteret når det blir skiftet.. Sånn eg fant ut av det på min, samt litt høyt oljeforbruk! (Utenom de 2 motorstoppa da :P)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo ut til å være enkel å åpne?

 

Ny simmerring fra Tess: 100-lapp....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo ut til å være enkel å åpne?

 

Ny simmerring fra Tess: 100-lapp....

 

Ja, det var det eg og tenkte.. Men da kom visst bare problemet tilbake

sa han på møller.. Men vet ikke eg..mulig bare simmerringen som er bedre på

den nye typen pumpe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg hadde vært villig til å ta den sjansen....

 

Du ser jo uansett tilstanden på akslingen når den er åpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg hadde vært villig til å ta den sjansen....

 

Du ser jo uansett tilstanden på akslingen når den er åpen.

 

Jo.. Sant nok.. Funnet ny til rett over 2k inkl frakt.. Så kjøper den, og overhaler den andre tenker eg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo.. Sant nok.. Funnet ny til rett over 2k inkl frakt.. Så kjøper den, og overhaler den andre tenker eg ;)

 

Hallo! Ble bilen din bra nå som du byttet pumpen? Tror nesten eg har fått samme problem som deg! :/ se tråd : A4 2.0 tdi som fjusker. Men bilen din var den litt skjelven på tomgang før du byttet pumpen? Pluss at den var litt rar og starte( akkurat som en eller to glødeplugger som er gåen) ?? slik er min nemmelig, men min har aldri stoppet! Synest også olje forbruket er litt mye:/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo! Ble bilen din bra nå som du byttet pumpen? Tror nesten eg har fått samme problem som deg! :/ se tråd : A4 2.0 tdi som fjusker. Men bilen din var den litt skjelven på tomgang før du byttet pumpen? Pluss at den var litt rar og starte( akkurat som en eller to glødeplugger som er gåen) ?? slik er min nemmelig, men min har aldri stoppet! Synest også olje forbruket er litt mye:/

 

Hadde nok parkert bilen viss eg var deg..! Kjedeli å plutselig få motorstopp midt i en rundkjøring elns..

 

Har ikke fått byttet pumpen endå..den er på vei i fra Tyskland.. Men ser nok ut som du har akkurat samme problemet ja..

Det kom på ca 1700kr inkl frakt med ny pumpe..(skulle ha 3800 på møller)

Håper bare det er rett pumpe eg får..hehe :P (men delenummeret stemte iallefall)

 

Husk å sjekk det nr på pumpen din eg har skrevet om lenger oppe her.. V540 og lavere nummer er dårlige pumper, høyere nummer er en forbedret utgave.. Du ser slangen fra bremsekraftforsterkeren går inn på ene siden av den.. Og noen av slangene fra diesel-filteret går også inn på den..

 

Skal oppdatere her så fort pumpa mi er motatt! Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har stått litt stille her..måtte plutselig 10 dager på jobb.. Men var å henta pumpa i går kveld.. var rett pumpe, merket V600 :)

 

Så går i gang med å ta av den gamle i dag.. det er en pakning mellom pumpa og toppen..å den fulgte ikke med.. men lurer på om det går å bruke den gamle, viss den er hel og fin..? Har uansett bestillt en hos Møller..men da må eg vente heeeeelt til i morgen..hehe..

 

Oppdaterer vel litt seinere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spent på dette her!!

 

Da var nye pumpa komt i.. Å bilen går som ei klokke så langt.. Har latt den gå til den ble varm..prøvekjørt med gasspådrag og ingen problemer.. Så ser ut til at det funker.. :) Føles helt greit igrunn : smil :

 

Pakningen ble ikke bytta.. den var laga i et hardt tynt materiale (metall-lignende) så tørka fint av den å satte på den nye pumpa.. Va easypeasy å bytte iallefall.. Måtte modifisere en umbrakonøkkel for å få tatt den nederste bolten, ellers ingen problem..

 

Kan iallefall anbefale http://seekpart24.com/

 

Meget rimelige deler..! Sparte (som tidligere nevnt) over 2000kr på denne pumpa ved å handle den her..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja.. Kanskje påtide med en update her.. Bilen stoppet etter ca 4-5 dagers bruk.. Stoppet under kjøring, da eg trødde inn clutchen før et kryss..prøvde å starte den igjen rett etterpå..fikk da så vidt start på den, å den gikk når eg jobbet med gassen..men med en gang eg slapp den stoppet den momentant.. Deretter var den totalt død!

 

Hadde av pumpen å byttet den pakningen mellom toppen og pumpa, men det hjalp ikke.. (byttet ikke denne da jeg satte på den nye pumpa)..

 

Så nå er eg tilbake der eg var.. Har hatt bilen i over 2 mnd..å brukt den kanskje 3 uker totalt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt diagnose?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rensa du dieselen for olje? Har du tømt den gamle forurensa dieselen før du begynte å kjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt diagnose?

 

Nei, blir mest sans tatt i kveld.. Hadde du mulighet til å ta det i dag..?!

 

Snakka med nytt på møller i dag.. Og nå sa de at det var kommet utvida garanti fra fabrikken, ang dyse-elementene.. Så viss dette var problemet, ble det byttet kostnadsfritt.. :) Det var iallefall en god nyhet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rensa du dieselen for olje? Har du tømt den gamle forurensa dieselen før du begynte å kjøre?

 

Bilen starta uten at eg bytta diesel.. Så kjørte eg den tanken tom, å fyllte en ny en før den stoppa.. Så tror igrunn ikke det er problemet.. Har sjekka dieselen som kommer inn til pumpa, å den ser bra ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det tatt diagnose på bilen..

 

 

Chassis Type: 8E - Audi A4 B6/B7

Scan: 01 02 03 08 09 0F 11 15 16 17 18 36 37 45 46 55 56 57 65 67

69 75 76 77

 

VIN: Mileage: 137740km/85587miles

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine Labels: 03G-906-018-BRD.clb

Part No SW: 03G 906 018 AQ HW: 03G 906 018 AQ

Component: R4 2.0l PPD1.3 G 9888

Revision: --H23--- Serial number:

Coding: 0000172

Shop #: WSC 22829 142 86076

VCID:

 

2 Faults Found:

004160 - Supply Voltage A for Injectors

P1040 - 006 - Circuit Malfunction - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00100001

Fault Priority: 4

Fault Frequency: 3

Reset counter: 40

Mileage: 0 km

Time Indication: 0

 

Freeze Frame:

RPM: 1824 /min

Torque: 96.0 Nm

Speed: 0.0 km/h

Battery Volts: 168.4 V

Battery Volts: 134.5 V

Battery Volts: 140.5 V

Battery Volts: 133.5 V

 

008518 - Supply Voltage for Fuel Injector Group A

P2146 - 009 - Open Circuit

Freeze Frame:

Fault Status: 01000100

Fault Priority: 0

Fault Frequency: 30

Reset counter: 40

Mileage: 0 km

Time Indication: 0

 

Freeze Frame:

RPM: 0 /min

Torque: 0.0 Nm

Speed: 0.0 km/h

Voltage: 11.07 V

Temperature: 39.0°C

Bin. Bits: 00000111

(no units): 0.0

 

Readiness: N/A

 

 

Noen gode ideer..?

 

Mange takk til Rune Marcussen for hjelp med diagnose :)

 

Bilen er forøvrig sendt til Møller i Haugesund nå.. Så får de ta seg ut på den..regner med og håper det blir bytting av dyser!

 

Kommer med en update når eg har fått noe tilbakemelding fra de..

 

 

 

 

174ea981.jpg

Håper at den funker neste gang eg ser den igjen.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 sifret VAG-kode

17448

 

EOBD-kode

P1040

 

 

Feilkilde

1 matespenning kretsfeil innsprøytningsventil/dyse

 

 

Sannsynlig årsak

Innsprøytningsventil/dyse Ledningsnett

 

 

 

Her tyder alt på at det er dysa som er problemet.. Fikk dette på mail fra svigerfar i dag..han fikk den samme feilkoden når ene dyseelementet røk i hans 06 Passat 2.0tdi (140hk).

 

Så teorien min er at både ei dyse og tandempumpa har røket samtidig. Og det har vert begge deler som har laget problem de ulike gangene.

For fikk jo feilkode på innsprøytningsdyse nr 1, føste gangen det ble tatt diagnose på bilen når den stoppet.

 

2. gangen den stoppet var det ingen feilkoder..altså da var det olje i dieselen som følger av tandempumpa, som var problemet.

 

3. gangen var det feilkoder på innsprøytninga igjen.

 

Lufter bare tankene mine her inne..så kan evt folk komme med innspill hvis de har :)

 

Sinnsykt spent på hva de sier på Møller når de ringer meg.. Håper at eg får bil igjen over helga..! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.