Anbefalte innlegg

Hey!

Har akkurat skrudd av turboen på bilen min etter en ikke så pen skrangle lyd i fra den!

Men det jeg lurte på, er det noen spessielle ting jeg bør tenke på / gjøre før montering av ny Turbo?

Bør det fyllest på olje på turboen før skrur slangene på?

 

Takker så mye for tips!! =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at trykk røret ikke er koksete og tett, normal syke at de er det, ! best og bytte:-) ta av stikket på tenningsmodul å dra den på starten slik at du ser det kommer rett mengde olje ! gjør det samme etter montering av turbo så får du dratt inn olje i den også :-) !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kan du få litt info fra da jeg gjorde skifte.

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=196366

 

Morten

 

Supert da har jeg noe gå etter =),

I tanke på ny Turbo osv, trenger man å stille Turbotrykket riktig, eller er dem allerede stilt inn til riktig turbotrykk?

Måtte du gjøre noe med trykket på din turbo når du skifta eller var det bare plug and play :)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil var trimmet. Og den var satt opp slik at jeg selv kunne styre trykket ja.

Men dette er ikke den orginale løsningen. Vist du ikke har noe å stille opp og

ned turbo trykket med så blir dette gjort automatisk. Dette gjøres ikke på turboen, men

på en ventil som står i luft insuget før turboen på trimmede biler. Orginalt TROR jeg det er hjernen

som styrer dette. RETT meg vist dette er galt noen.

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aah okey! takker så mye. :-)

Leser på tråden du sendte, der en nevner at det er viktig å få med strupinga som sitter på slangen/turboen.

Jeg gikk over å såg etter denne i dag. jeg kunne ikke finne noe struping på verken slange eller turbo.

Er selve strupingen skru koblingen som er skrudd på turboen?, den er ca 3-4mm åpning på.

Kan du huske dette? :-P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aah okey! takker så mye. :-)

Leser på tråden du sendte, der en nevner at det er viktig å få med strupinga som sitter på slangen/turboen.

Jeg gikk over å såg etter denne i dag. jeg kunne ikke finne noe struping på verken slange eller turbo.

Er selve strupingen skru koblingen som er skrudd på turboen?, den er ca 3-4mm åpning på.

Kan du huske dette? :-P

 

Det går en tynn slange fra turbo og bak motoren der torpedoveggen er. Den havner ned på oljefilter brakketten der olje filteret står. Skru av denne slangen vist du greier. Jeg greide ikke dette for di skruene mine var rustet fast. Jeg åpnet begge slangene i begge sider. på turbo siden er det en strupe ting. Skru av denne også for så å spraye med WD40 og deretter blæs luft trykk igjennom. Min var ikke tett i det hele tatt.

Men det er denne slangen som har tendens til å kokse.

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja riktig. så den strupingen er skrudd fast? Ikke noe som ligger løst mellom slange og feste på turboen?

Fikk en mistanke at jeg hadde klart å miste denne skjønner du :-P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja riktig. så den strupingen er skrudd fast? Ikke noe som ligger løst mellom slange og feste på turboen?

Fikk en mistanke at jeg hadde klart å miste denne skjønner du :-P

 

jepp den er skrudd fast ja.

 

Det er enne slangen folk pleier å skifte med ny. Jeg sjekket den bare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men da tror jeg har fått vite all info som trengs :-)

Da er det bare til å vente på ny turbo å få bilen opp å gå i gjenn !

Takker nok en gang for tipsene ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men da tror jeg har fått vite all info som trengs :-)

Da er det bare til å vente på ny turbo å få bilen opp å gå i gjenn !

Takker nok en gang for tipsene ;-)

 

Ingen problem, altid kjekt å hjelpe til.

 

Ellers så ville jeg skiftet alle reimene , registerreim, vannpumpe og termostat når jeg allerede hadde alt

skrudd fra hverandre. Du finner billige sett på ebay som har alt jeg nevner her.

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kommer reg reim, vannpumpe og termostat inn i bildet når man skal bytte turbo?:P

 

Hadde styrt unna billige reg reimer på ebay, vet aldri hvordan kvaliteten er hvis det ikke er ett merke man kjenner til. Just saying:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kommer reg reim, vannpumpe og termostat inn i bildet når man skal bytte turbo?:P

 

Hadde styrt unna billige reg reimer på ebay, vet aldri hvordan kvaliteten er hvis det ikke er ett merke man kjenner til. Just saying:)

 

Vist du ser HER hva som må demonteres for å skifte turbo, så kan du sikkert forstå at man ikke ønsker å gjøre en jobb 2 ganger.

 

Ebay er smak og behag. Uansett pirate vare eller ikke så er det nok laget i Kina uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle av reimene har allerede blitt byttet så da slipper jeg å tenke på dem en stund! men takk for tips!

En liten ting jeg sitter å tenker på, Olje slangen som går inn på turboen, altså den som mater inn olje på toppen av turboen,

Jeg skrudde hele slangen av i går og gjorde den skikkelig rein slik at jeg slipper koks osv,

MEN.... skal det være noen "kobberringer"/skiver i mellom slange koblingingen og skru festet, eller tetter disse seg når man strammer??

 

fant en skive liggende på bakken i dag, men er ikke helt 100% hvor den skal befinne seg :S

 

er det bare vannslangene som har skive mellom koblingene, eller gjelder dette oljetilførselen inn & retur også?

Kjipt å montere alt sammen og så ser man senere at det lekker mellom koblingene :P

 

Noen som husker/vet om man skal ha skiver mellom hver eneste skru kobling på turboen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du bare har skrudd av selve hode på mutterenne til oljerøret skal det ikke være noe pakning der. Det er skiver mellom overgangen som sitter mellom oljerøret og turboen, så om du har løsnet røret sammen med hele overgangen så skal det ligge en skive der. Dette gjelder også vanntilførslen.

På returen til vann skal det ligge en skive på begge sidene av banjokoblingen.

 

Legger ved et blide så du kan inspesere litt selv om du ønsker det.

 

Lars

 

Utennavn-11.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert! takker for tips og bilde!! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor den elektriske tilkoblingen for turbo ligger?, jeg var inne å skulle få skjettet turbo trykk og olje trykk for en stund tilbake, og da fikk jeg beskjed at turboen ikke var tilkoblet elektronisk , tenkte å skjekke denne koblingen før jeg setter den nye turboen på plass!

 

Noen som har peiling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vist du ser HER hva som må demonteres for å skifte turbo, så kan du sikkert forstå at man ikke ønsker å gjøre en jobb 2 ganger.

 

Ebay er smak og behag. Uansett pirate vare eller ikke så er det nok laget i Kina uansett.

 

Hvorfor demontere hele bilen for å bytte turbo ????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg slapp å ta av fronten i hverfall. Var bare litt trangt. men etter litt banning så kom turboen av til slutt :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor den elektriske tilkoblingen for turbo ligger?, jeg var inne å skulle få skjettet turbo trykk og olje trykk for en stund tilbake, og da fikk jeg beskjed at turboen ikke var tilkoblet elektronisk , tenkte å skjekke denne koblingen før jeg setter den nye turboen på plass!

 

Noen som har peiling?

 

Selve turboen er ikke koblet til noe elektronikk. Du har en N75 ventil som styrer trykket elektronisk, denne sitter festa på en nippel i insugslangen som kommer fra lmmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vist du ser HER hva som må demonteres for å skifte turbo, så kan du sikkert forstå at man ikke ønsker å gjøre en jobb 2 ganger.

 

Ebay er smak og behag. Uansett pirate vare eller ikke så er det nok laget i Kina uansett.

 

Nå har jeg aldri fjerne hele fronten på en A4 for å skifte turbo men:: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve turboen er ikke koblet til noe elektronikk. Du har en N75 ventil som styrer trykket elektronisk, denne sitter festa på en nippel i insugslangen som kommer fra lmmen.

 

Ja okey det er nok den de mente då ja. på hvilke måte går det ann å skjekke om denne fungerer skikkeligt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg testet n75 ventilen nettop ved å ta pluss og minus på polene og ventet at det skulle komme et klikk fra ventilen. men når jeg tok direkte strøm på ventilen, kunne jeg ikke høre noe som helst.

 

Kan tyde på at ventilen har tatt kvelden......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig, men hva har egentlig det med selve turboen å gjøre? er denne deffekt vill du bare få litt lavere trykk. Hvorfor tror du det er noe feil med den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei jeg synest bilen begynte å dra dårligere. og til slutt tok turboen kvelden.

Jeg ha fått ny orginal turbo med større kompressorhjul som skal monteres i morgen!

men jeg leste litt rundt om og såg at folk skrev at n75 ventilen ofte kunne gi opp.

Derfor tenkte jeg å kontrolere denne når jeg først er i gang med skruingen, så slipper jeg å tenke på den i nærmeste framtid ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.