Fantasipriser på brukte OEM

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært på jakt etter nye hjul for både sommer og vinter en periode ser jeg at det mye fantasi ute og går mtp brukte originale felger til Audi og VW

 

Hva er det som gjør dette? De aller fleste blir jo heller ikke solgt - vi har jo et par eksempler i salgstråden på dette forumet også.

 

Greit nok har prisen på løse originalfelger (altså ikke de som følger bilen som std eller oppgradert) økt en del de siste årene, men det er likefullt brukte hjul vi snakker om.

 

Jeg tar dette opp fordi jeg mener det kan være interessant å lufte temaet. Gjør man det i salgstråder ødelegger man for det første for salget og får i tillegg lite konstruktivt tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe av greia her er jo impulsen til folk som føler de trenger nye felger til bilen sin.

 

De føler det er ett must og kan betale gjerne endel mer enn de skulle , når de da skal selge de med x antall skader så må de ned i pris noe de ikke vill så blir de sittende med de om det ikke kommer en annen luring å kjøper de!

 

:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg skjønte den men.. Mener du at selger legger dem ut til en høy pris i håp om at en løk med hastverk slår til og kjøper dem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke selger som bestemmer pris, er markedet.

Er markedet villig til å betale så mye så selger man jo selvfølgelig til høyest mulig pris, får man ikke solgt må man gå ned i pris, er sånn alt fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke selger som bestemmer pris, er markedet.

 

Så lenge etterspørselen er lavere enn tilbudet, så ja, da er det slik. Men ikke alltid det er slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er mange som har bestemt at felgene deres er superskjeldne (noe de kanskje er)

Men det betyr ikke at prisen skal være derretter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt kjapp der kanskje - så ikke at det var 5..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ga 9 for mine, da uten dekk og alle kantkjørt.

 

Dette var billig kontra de andre jeg så ble solgt.

 

Orginal felger har en sinnsyk pris fra møller, og skjønner da godt att folk vil ha igjen en del av summen. Dog får de jo aldri igjen drømmeprisene. Folk pruter og de selger de billigere en hva som står.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig Vegard! Det er i overkant mange som tror at felgene de har er klenodier og har minst verdi tilsvarende 70% av nypris.

 

Jeg mener dette er et godt eksempel:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32802539

 

Ta en sjekk hos Møller hva disse felgene koster nye. Det er nærmere 9500kr pr. stk! Og da blir ikke 14500kr så ille allikevel..? Husk at dette er ikke noe dårlige billige felger heller, dette er jo originale Audi 2 delte felger, laget av BBS. Da koster det.

 

Hvis du blir så irritert over at brukte OEM felger ikke passer lommeboka di så kjøp noen andre felger da!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser litt frusterasjonen din, du vil gjerne ha orginale felger, men de er og forblir dyre.

Kjøper du brukte orginale felger, så har du så godt som garantert bedre kvalitet enn alle kopi/replica felger.

Det går mye på matrialkvalitet (alu), finish, og lakkvalitet og ikke minst vekt.

 

Mye av felgene som Audi leverer er jo også lagd av noen av verdens beste tilvirkere, som BBS, O.Z., Ronal, Speedline osv..

 

De bbs speedline hjula du linker til får du sikkert for 11.000,- om du pruter, da er det ett svært godt kjøp! Jeg har samme felgene selv, og hadde garantert forlangt 17.000,- med dekk, og 12.000 uten dekk, (da er disse helt strøkne uten en ripe)

På Ebay så forlanges det mellom 1200 og 1800 euro for fire løse felger av denne typen, så import er jo ikke ett tema ;)

Sist: Husk at dersom vi ikke hadde kjøpt alle de replica-felgene, så hadde orginalfelger vært mye rimeligere ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode; du har gode innspill og en balansert tilnærming til dette. Kanskje på tross av at du sitter midt i båten av prisfantastene. Det kan man også se litt på prisen du har satt på bilen din (selv om bilen er nydelig). Prisen på både den og felgene kan helt sikkert forsvares om man benytter de riktige argumentene. Likevel er det mange av de felgene jeg har sett på som forblir usolgt.

 

Jeg har originale felger - og jeg har i høyeste grad råd til å betale for det. Italienske replika er ofte helt på høyde med både Ronal og BBS når det gjelder kvalitet uansett. Replikatråder finnes det sikkert nok av.

 

I alle tilfelle tar jeg til meg gode poenger i denne tråden. Kanskje prisene ikke er såå gale likevel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisen avhenger av både marked, nypris, hvilke dekk som følger med tilstand osv.

Kom seg vel på rundt 18k med mine nye strøkne 19" originale s-line brukt fra tyskland. meget bra mønster var det også. Mye bedre enn å kjøpe billigfelger fra sharif.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte selv 4 stk OEM BBS Speedline for 11 laken og den prisen var jeg komfortabel med å betale :-) Bra tilstand var det og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser litt frusterasjonen din, du vil gjerne ha orginale felger, men de er og forblir dyre.

Kjøper du brukte orginale felger, så har du så godt som garantert bedre kvalitet enn alle kopi/replica felger.

Det går mye på matrialkvalitet (alu), finish, og lakkvalitet og ikke minst vekt.

 

Mye av felgene som Audi leverer er jo også lagd av noen av verdens beste tilvirkere, som BBS, O.Z., Ronal, Speedline osv..

 

De bbs speedline hjula du linker til får du sikkert for 11.000,- om du pruter, da er det ett svært godt kjøp! Jeg har samme felgene selv, og hadde garantert forlangt 17.000,- med dekk, og 12.000 uten dekk, (da er disse helt strøkne uten en ripe)

På Ebay så forlanges det mellom 1200 og 1800 euro for fire løse felger av denne typen, så import er jo ikke ett tema ;)

Sist: Husk at dersom vi ikke hadde kjøpt alle de replica-felgene, så hadde orginalfelger vært mye rimeligere ;)

 

Og her det jo tilogmed snakk 5stk så synes ikke prisen er så ille da jeg ga litt mer for så og si strøkne 9x19'' som ER sjeldent i forhold til 8,5''

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode; du har gode innspill og en balansert tilnærming til dette. Kanskje på tross av at du sitter midt i båten av prisfantastene. Det kan man også se litt på prisen du har satt på bilen din (selv om bilen er nydelig). Prisen på både den og felgene kan helt sikkert forsvares om man benytter de riktige argumentene. Likevel er det mange av de felgene jeg har sett på som forblir usolgt.

 

Jeg har originale felger - og jeg har i høyeste grad råd til å betale for det. Italienske replika er ofte helt på høyde med både Ronal og BBS når det gjelder kvalitet uansett. Replikatråder finnes det sikkert nok av.

 

I alle tilfelle tar jeg til meg gode poenger i denne tråden. Kanskje prisene ikke er såå gale likevel.

 

Hmm? Sitter jeg midt i båten av prisfantastene?? Kan du se det på prisen jeg forlanger for bilen min?

Nå er du enten på gyngende grunn eller så missforstår jeg deg totalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betalte selv 10 lapper for ett sett med 19" BBS speedline til A4 Allroad, var fornøyd med det :)

 

Du får se det fra en litt annen side, dyre felger holder seg i verdi, og hjelper kanskje på å holde prisen oppe på brukte Audi og? Kjøper du de BBS speedline for 11-13k så kan jeg nesten garantere at du får igjen de pengene om du selger de igjen om noen år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes noen ganger det blir litt for enkelt å si at alle originale felger er bedre enn alle ikke-originale. Har selv bøyd originale 18" og de Italienske S8-kopiene jeg byttet til var strøkne etter tre år : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må også se litt på hvilke felger det er snakk om som er tilsalgs.

Det er vel ikke mange replica som er 2 delte felger, noe enkelte originale er. Som f.eks de som er linket til.

Hvor mange sett med originale Rs6 felger finner man tilsalgs kontra replica?

Selv om replika felger kan være gode så henger de originale høyere i kurs uansett.

 

Tilbud og etterspørsel er som nevnt tidligere nøkkelordet her tror jeg.

 

Jeg har selv disse speedline felgene på min bil, jeg fikk de rimelig, men hadde nok ikke kjøpt dem hvis de hadde stått på annenhver A6 i gaten. Slik blir det bare.

 

Jeg har også replika på S2en, og vil nok med tiden bytte disse ut med originalvare. Vet da at jeg må betale en betydelig høyere sum enn for disse masseproduserte replikaene med falske skruer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha vært på jakt etter nye hjul for både sommer og vinter en periode ser jeg at det mye fantasi ute og går mtp brukte originale felger til Audi og VW

 

Hva er det som gjør dette? De aller fleste blir jo heller ikke solgt - vi har jo et par eksempler i salgstråden på dette forumet også.

 

Greit nok har prisen på løse originalfelger (altså ikke de som følger bilen som std eller oppgradert) økt en del de siste årene, men det er likefullt brukte hjul vi snakker om.

 

Jeg tar dette opp fordi jeg mener det kan være interessant å lufte temaet. Gjør man det i salgstråder ødelegger man for det første for salget og får i tillegg lite konstruktivt tilbake.

 

Ja enkelte prøver å få gull og grønne skoger for OEM felger, men det er jo bare å komme med lavere bud eller følge annonsen til prisen evt. blir satt ned pga usolgt etter en stund. Tilbud og etterspørsel styrer seg selv, så lite å gjøre med frustrasjon over at noe er priset sånn eller sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke det var så galt da jeg bladde opp en 500lapp for 4stk Oem Avus 18" gen1 i bra stand med brukbare continantal dekk :glad:

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke det var så galt da jeg bladde opp en 500lapp for 4stk Oem Avus 18" gen1 i bra stand med brukbare continantal dekk :glad:

 

 

Viser jo bare hvor bra investering det er i gamle Audi felger... 2000% verdiøkning på noen år er ikke ille! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mange bil eiere der ute som ikke vet hva felgene sine har i verdi og legger de ut på Finn for en billig penge. Disse felgene blir garantert solgt til "noen" som sitter med autosøk på mange type felger. Eller til en som er innom f.eks Finn akkurat i rett tid. Som igjen kan selge de til hva de mener er "rett" pris, eller beholde de selv.

At ny prisen på OEM VAG felger er mye, gjenspeiler nok litt i brukt prisen.

Felg er for veldig mange i denne klubben det samme som andre ser på klær eller mote. Og da kan de bruke timer hver dag med å se etter felger og drømme seg litt bort. Markedet for felger er stort, og at felger ikke er ferskvare hjelper nok endel på at det er så populært også. Dermed har man priser der etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har forståelse til trådstarter! Men annonsen og det negative først, for meg så har dekkene null verdi når jeg ser på hva som er igjen (se på slitasje markørene), en felg er kantkjørt (reservehjul), høy pris i forhold til nye alternative felger.

 

Over til det positive, du får fem OEM felger som du har livet ut :) (har sjekket prisen hos Møller), hyggelig pris (prut og i området 11k som det nevnes tidligere i tråden er en hyggelig pris), kjøp .... Mine 18" OEM felger selger jeg ikke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.