Audi a4 sviver på 3 sylindre

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en 1996 A4 1.8 (ikke turbo) som jeg har store problemer med.

Problemet skjedde over natta der den først ble vanskelig og starte. Fikk til slutt start på den og kjørte et par kilometre uten videre problemer.

Men når jeg skulle kjøre den hjem igjen etter en halvtimes tid, så var det så vidt den var kjørbar.

Dunstet bensin av den og hørtes ut som den ikke sveiv på alle sylindre.

 

Koblet til VAG-Com og der fikk jeg opp meldinger på både gas throttle og lambda.

Kjørte en grunninstilling på gas throthle og slettet feilmelding om lambda.

 

Bilen var like dårlig. Jeg var da nesten overbevist om at O2 sensor måtte skiftes.

Men så tok vi en liten test på om vi hadde gnist på alle sylindre. Og her var sylinder 2 helt død.

Krysskoblet pluggledninger og plugger og fortsatt like død. Så konklusjonen min ble da at det var feil på coilpakken som igjen ville gi feil på O2 (uforbrendt bensin fra syl2 som lambda forsøker å korrigere for).

 

Denne bilen hadde ikke de typiske coil pr. sylinder og en ICM foran som jeg har lest 1.8t bilene har. Her ser det ut som alt er i en pakke der 1 enhet går ned i sylinder 3-4 og pluggleding fra bakre kobling ved sylinder 4 til sylinder 1 og fra sylinder 3 til 2.

 

Fikk derfor fatt i en donor bil som var lik (1995 mod) og fikk flyttet over denne modulen. Men akkurat likt!!

 

 

Begynner nå og gå rimelig tom for ideer.......Er det noen grunninstilinger som må kjøres fra Vag-Com når man setter på en annen modul her?

 

Eller er det andre ting som kan forårsake at man ikke får gnist på sylinder 2?

Ser det finnes både Kamakselposisjonsensor og Bankesensor til denne bilen. Kan 1 av disse senorene kutte gnist til kun 1 sylinder?

 

 

Forslag mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å koble av LMM? Hvordan ser pluggene ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøkt å koble av LMM ja uten endring. Også forsøkt med helt nye plugger. Og tar jeg plugg fra sylinder 2 som det ikke er gnist på og setter på sylinder 3 får jeg gnist. Så plugger kan jeg nok utelukke......LMM kan vel umulig kutte gnist på kun 1 sylinder heller?

 

 

 

Har du prøvd å koble av LMM? Hvordan ser pluggene ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du 2 coil-er så kjører du waste-spark, dvs at 1 og 3 (og 2/4 neste 180grader) skal gniste samtidig, så er merkelig vis du får gnist på bare en av de som er kobet til en felles coil pack.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bilen sveiv såpass bra som den gjorde, så var jeg ikke innpå taken engang at den kunne svive på bare 2 sylindere.

Men jammen hadde du rett i det! Så med andre ord, så får jeg kun gnist fra den ene coil pakken.

 

Noen ide hvor feilen kan ligge da? Som nevnt, så nyttet det ikke med en annen coil pakke.......

 

Kan nevne at teppet på førerside nylig har vært oppe for tørking. Kan det ha noe forbindelse mellom gulv her/sparkeplate ved førerdør til denne coil pakken? Ser det er 3 ledere inn på den. Noen måte og måle denne på?

 

Eller hva med bankesensor eller kamakselposisjonsensor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk etter irr i pluggen inn på coil pakken du.

Sjekk eventuelt om det kan vere kabelbrudd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket gjennom kablene og de ser grei ut.

Etter hva jeg har funnet ut, så skal den midtre pinnen ha +12V.

Pinne 1 (for bank1) ha 5V og pinne 3 (for bank2) ha 5V

12Volten får jeg og har 0 på de 2 andre. Men regner med de får puls for å generere høyspenten, så må isåfall måle de med et osciliscope.

 

Noen som vet om denne pulsen kommer direkte fra ECU'en, eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok rett fra ECU ja.

Mulighetene er kansje deffekt ECU eller kabelbrudd/plugg feil mellom Coil og ECU.

Aner ikke om det er noen plugger "på veien" til ECU

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke tenningmodul på denne? mener at det er det på denne og, er sannsynlig at det er en utgang på den da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering her:

 

Problemet skyldtes defekt ECU ja. Skiftet ECU og fått programmert denne opp og alt fungerer igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.