#1 Skrevet Januar 25, 2012 Ny bilen til madammen, en 03 A3 TSQ har en litt snodig støvsuger lyd. Den er kun aktiv på kaldstart og går av etter 30-40 sek eller så. har ikke forsket noe på dette, men mener og huske det er noe greier ifm kladstart og en luftpumpe eller noe. Sikkert for og redusere avgasser ved kaldstarten. Men bråker jo noe alldeles forferdelig... Sikker snart kvelden regner jeg med. Men er det noen som har prøvd og bare koble den ut? Kan ikke se at det skal ha noen effekt annet enn på "klima!".. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 25, 2012 Tok vekk denne vifta og alle slangene på ein a4 1.8tq til ein kompis. Gjekk heilt fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 25, 2012 Tenkte meg det! Da blir det nok litt demontering... Blir vel tatt fra luftfilterboksen gjør det ikke? Blendet dere bare hullet der da? Har du forresten fått eksosman's, kim? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 25, 2012 Husk at du får feil på EU uten denne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 25, 2012 Vi plugget hullet i innsugsslangen som det går inn på ja. Brukte slangeklemme og ei skrue som midlertidig løsning, no har han fått dreia seg nokon plugga. Manifoldene ligger på bakrommet, mangler kun pakninger no så blir det montering;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 25, 2012 Fikk ikkje feilmelding når eg fjerna den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 25, 2012 Det kan hende feilen bare blir lagret i minnet uten at det er noen indikasjon ellers. Får prøve og se! Veldig fornøyd ellers, ganske bra forskjell til std 150hk 1,8T må jeg si. Og ble enda bedre med APR SW.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 26, 2012 Det er da sekundære pumpa (støvsugeren som jeg kaller den) som lager lyden.Den er med for kald starten sin del,teorien bak sekundærluftpumpe er å tilføre luft inn etter forbrenningskammeret under kaldstart, nettopp for å redusere karbonmonoksid og uforbrente hydrokarboner som kan føre til for høye avgassverdier selv etter at motor er blitt varm. Selve prosessen bidrar også til at katalysatoren varmes opp raskere og igjen reduserer avgassene. Så tingen er jo hvordan få vekk feilmeldingen? Har lest at folk pleier å få feilmeldinger etter dette er gjort. så er jo litt rart at Kristoffer ikke har fått noe.Men visst den ikke er frisk så går det an å få tak i en ny. som vil vær det beste med tanke på eu osv. Den fra luftfilter boksen er innsugsslangen til "støvsugeren".åsså går slange nr.2 fra støvsugeren til kombi-ventilen som i mitt tilfelle på en a4 b6 i bak-kant av toppdekselet. Den må plugges, med ei plate. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 28, 2012 Husk at du får feil på EU uten denne kan nok hende, men det er nok ikke pga at pumpa er koblet bort. Men fordi evt avgasser blir over grenseverdier. Men der har vi andre triks i ermet for og kommer under;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 28, 2012 Det er som nevnt luft som blir ført inn i eksosen like etter eksos ventilene. Den økte mengden oksygen vil føre til en slags etterbrenning da motoren går "fett" under kaldstarten, og da bla sørge for at eksos temp øker kjappere noe som igjen vil gjøre at cat'n fungerer kjappere. Samtidig blir også wastegate regulert. jaja, da lærte vi noe i dag og :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...