Skifte av tenningslås -92 Audi 80 2.0

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som kjenner prosedyren for å skifte tenninslåsen på en Audi 80 -92? Har en Haynes manual men jeg blir ikke helt klok.... MÅ jeg fjerne rattet og dashbordet?

 

På forhånd takk.

 

Hans : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok ut med rattet og intrumentene ja.Rattet er jo kun den mutteren i midten,så tar du av det øverste dekslelet rundt rattet(2 skruer på undersiden) og da ser du de 2 skruene til selve instrumentene.Ta ut instrumentetr og koble av alle ledninger bak.Ta også av kontakten bak på selve tenningslåsen.

Regner med du kun skal bytte selve låsen og ikke hele pakken?

For å få ut låsen må du borre ett hull(ca 2-3mm bor) for å treffe på det låseblekket på låsen.For å måle deg frem til der hullet skal være ser du på den nye låsen hvor låseblekket er.

Når du borer og kommer igjennom vil du merke at låsen løsner,ta den ut og sett den nye inn.

Du må bruke en vinkel bor maskin,håpløst med vanlig for du kommer ikke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for raskt svar.

 

Jeg regner med å kun skifte låsesylinder. Jeg har denne og ser låseblekket. (Haynes manualen refererer også til dette)

 

Instrumentene er grei skuring, men så.... Det er så mye plast og greier i veien at det er vanskelig å orientere seg. Hos Audi (Fjetland i Sandnes) sier de at jeg må fjerne HELE dashbordet for å komme til. Er dette riktig?? Ser ut til å være en STOOR jobb for en relativt liten jobb.

 

Hans : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei når jeg klarte det på UTEN å fjerne dashbord så klarer du det å.Gjør slik jeg har fortalt tidligere og i tillegg kan du ta ned de plastdekslene under dashbordet,under rattet.

Skal være en grei jobb,litt trangt men ikke umulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen. : ja :

 

(Får ut å slite litt hud av knokene...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen. : ja :

 

(Får ut å slite litt hud av knokene...)

 

 

Ingen årsak,gjorde dette på min forrige S2 Coupe ifjor og det er vel akkurat det samme.

Husker jeg ble litt sår på fingrene ja men er verdt noen kroner i verkstedregning det,spesiellt når de regner dashbord demontering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk det til i går.

 

Takk for hjelpen.

 

Hans

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk det til i går.

 

Takk for hjelpen.

 

Hans

 

Ble det grei skuring eller fikk du problemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gikk forholdsvis greit. Tok ut hele låseenheten da jeg ikke har vinkeldrill. Settskruen som holdt denne var en hunn torx25, med en tapp i midten. Måtte bore bort tappen for å få torxnøkkelen inn. Etter dette var det greit. Bare jeg nå får vidusviskerne til å funke igjen........ stønn! (Se forumet.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.