Anbefalte innlegg

I dag bestemte Poloen seg for å være vrang.

Bilen er en '95 6N med 1.6 monojetronic (er det vel?) 75hk motor, og det er elektronisk startsperre på denne type originalmontert.

Ved et og annet sjeldent tilfelle har bilen trengt rundt 5-10 kinn før fyring, typisk ved halvlunken motor og kanskje litt brå stopp, men her har jeg ikke kommet frem til noe annet enn at dette må være innsprøytningsløsningen og litt bensinfordampning e.l. som gjør den litt tungstartet. Etter en slik episode med start er den fin igjen etterpå.

I dag er bilen helt klin umulig å få skikkelig fyring på.

Det lukter bensin av den, rotor og fordelerlokk byttet i fjort vår/tidlig sommer sammen med tennplugger.

Tankmåleren viser halvfull, og jeg tror ikke alle mine startforsøk med bensinlukt tyder på annet enn at bensinen kommer frem. Symptomet er at jeg får start på bilen, den fyrer igang, for så å dø rett ut. Ved gasspådrag klarer motoren å varve til rundt 5000 omdr før stillstans.

Noen som har erfart trøbbel med startsperren på disse? Andre tips?

Nå er det bare på med utetøyet og karre seg ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få sjekket opp eventuelle feilkoder først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo takk for tips, men det blir nok å starte med god, gammeldags grovsøk med hva jeg har tilgjengelig i leiligheten først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende problem med min egen Polo for noen uker siden. Jeg skiftet ut den blå tempføleren (sitter ved termostaten) da denne gir signal til ECU, og bilen har oppført seg fint siden. Kostet litt over 300-lappen på Mekonomen (uten rabatt).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen på vei vekk med NAF.

Fikk litt bistand fra Møller mekaniker her, og det var ingen tvil: tenningslåsspole(?)/startsperre.

Måtte beregne noen gode dager i ventetid på ny del, så da får vi se hva jeg får gjort med det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.