#1 Skrevet Januar 27, 2012 Til nå har jeg fylt på ca 0,5 liter på 4000 km, og da er nivået på den elektroniske visningen nesten helt i bunn. Da jeg snakket med Møller om oljeforbruk, nevnte jeg dette, men fikk beskjed om at man ikke trengte å etterfylle før det kommer melding om det. Normalt står det "Engine oil level OK", men når stolpen nærmer seg bunn, står det kun "Engine oil level". For meg blir det da naturlig å etterfylle, da det ikke lenger er OK. Men ifølge Møller, trenger man ikke bry seg med dette, og man får beskjed når den trenger olje. Har ikke kjørt så lenge uten å etterfylle at denne meldingen er kommet enda, så vet ikke når det skjer. Noen som har erfaringer med dette? Er det rett som Møller påstår? Synes det virker ulogisk, og hvis man gjør som de sier, kan man kanskje risikere å kjøre med alt for lite olje? Det er jo ikke vanlig peilepinne på denne motoren, så vil jo tro at bunn på visningen skal tilsvare den nederste streken på en peilepinne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 27, 2012 Haha, dette va dagens frå møller si side! "Da jeg snakket med Møller om oljeforbruk, nevnte jeg dette, men fikk beskjed om at man ikke trengte å etterfylle før det kommer melding om det." Då rekna eg med at dei tar på seg ansvaret om motoren takker for seg? Ka når oljenivå sensoren er defekt, dette har eg sjølv verdt borti, og har kjørt ein bil nesten heilt tom for olje og den sensoren hinta meg aldri, dette va på ein bensiner turbo motor:) Men for å svare deg, ein fyller på olje etter bruk/behov og burde sjekke nivået jævnlig, og bruket varier alt ettersom om det er turbobiler og sugemotoren, dei som drikke mest:) Edit: siden dette er såpass ny bil då går vel motorhavari på garanti, sjølv om ein ikkje har kasko+? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 27, 2012 Har selvfølgelig etterfylt når det er lavt på viseren, da Møller stort sett snakker tull Skal ikke se vekk fra at de hadde prøvd å sno seg unna en erstatning ved havari heller. Er ikke kjempeimponert over servicen man får der, selv om man kjøper ny bil som dekker julebordene deres i et par år fremover.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 27, 2012 Haha, dette va dagens frå møller si side! "Da jeg snakket med Møller om oljeforbruk, nevnte jeg dette, men fikk beskjed om at man ikke trengte å etterfylle før det kommer melding om det." Då rekna eg med at dei tar på seg ansvaret om motoren takker for seg? Ka når oljenivå sensoren er defekt, dette har eg sjølv verdt borti, og har kjørt ein bil nesten heilt tom for olje og den sensoren hinta meg aldri, dette va på ein bensiner turbo motor:) Men for å svare deg, ein fyller på olje etter bruk/behov og burde sjekke nivået jævnlig, og bruket varier alt ettersom om det er turbobiler og sugemotoren, dei som drikke mest:) Edit: siden dette er såpass ny bil då går vel motorhavari på garanti, sjølv om ein ikkje har kasko+? Kasko har da ingen ting med Møllers garantiansvar å gjøre. Da må man evnt kjøpe en forsikring som går utover normal kaskoforsikring, og dekker skade på motor og gir utover normal slitasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 27, 2012 Det har eg heller ikkje sagt;) ikkje det eg meinte om det tollkast slik vertfall! Siden dette er ny bil med garanti og motoren havarer så skal vel møller ordne opp i det, vertfall etter å ha gjort som møller seie om dette olje greiene, men ein anna ting er om dei tar på seg denne jobben til 100 000,- ++ men anna bil uten garanti så må ein ha anna forsikring om det skal dekke motor og, trur den heite kasko+(plus) eller noko! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 27, 2012 Helt sikker på at det ikke er peilepinne på den? Har vært borti en del nye motorer som "ikke har peilepinne", men det sitter noen ganger en peilepinne i bunn av blokka, ved bunnpanna. Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 27, 2012 esj... er jo fancy med elektronisk nivå overvåkning, men liker dårlig når det ikke er mulighet for å "fysisk" kontrolere nivået på en peilepinne.....som kjent, all fancy elektronik kan feile fra tid til annen, å da er det kjedelig at motorhavari kan være konsekvensen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 27, 2012 Har ikke sett så nøye etter, men de presiserte det godt da eg henta bilen at det ikke var annet enn elektronisk. Men skal ta en ekstra kikk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 27, 2012 Regner med den sier ifra når man kan fylle på en liter olje. Slik som fleste andre nyere biler sier ifra når den er på minimum. Min til max på peilepinnene (Jeg har vært borti) er 1 liter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 27, 2012 Beklager å gå unna topic her, men er det bare meg som synes at 0,5 liter på 4000km hørtes litt mye ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 27, 2012 Har ikke sett så nøye etter, men de presiserte det godt da eg henta bilen at det ikke var annet enn elektronisk. Men skal ta en ekstra kikk Det er mulighet for peilepinne under motordekselet. Det sitter bare en kork der nå (jeg har brukt denne for å skifte olje med pumpe på min B8). Jeg kjøpte også en peilepinne (fant delenr på nett, og sjekket med etka), men den var for lang, antakeligvis til feil motor. Jeg spurte også delelageret på Møller, men de hadde ingen anelse. Jeg har forstått det slik at de har peilepinne på verkstedet som de kan sjekke nivået med (f.eks for å kontrollere nivåmåleren). Litt info: http://www.audienthusiasts.com/Articles_OilDipstick.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 27, 2012 (endret) For noe idioti... , må da vel ha peilepinne på en motor Kjempeflott at det er elektronisk måler i instrumentet , men enkelte ganger er det greit å kunne dobbeltsjekke nivået! Gi meg en god grunn til å IKKE montere dette fra fabrikk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 27, 2012 Se nr 23 i vedlegget (jeg kan verifisere senere i kveld delenr'et på den jeg har liggende som var for lang). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 27, 2012 Her er for nyere B8, da står det ikke peilestav lenger (figuren viser peilestav, men i teksten så står det låsetapp): 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 27, 2012 Beklager å gå unna topic her, men er det bare meg som synes at 0,5 liter på 4000km hørtes litt mye ut? Sider dette er bensiner turbo (turbo generelt) så varierer det ettersom korleis ein kjører, og om ein kjøre for lenge på samme olje så forsviner den fortare har eg lagt merke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 27, 2012 Beklager å gå unna topic her, men er det bare meg som synes at 0,5 liter på 4000km hørtes litt mye ut? Jeg også syns det bar litt mye, derfor jeg snakket med Møller i utgangspunktet. Men som de sa der, og som er diskutert her på forumet også, er det ikke unormalt at denne motoren bruker endel olje. Forbruket må i alle fall over 0,3-0,4 liter på 1000km før det er unormalt mye. Edit: link til en annen tråd der oljeforbruk er tema. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=205287 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 28, 2012 Har ikke sett så nøye etter, men de presiserte det godt da eg henta bilen at det ikke var annet enn elektronisk. Men skal ta en ekstra kikk For en dustete løsning det må være? Hvordan skal man sjekke oljenivået mens man fyller da? Gå inn/ut av kupeen? Franske biler har jo hatt oljenivåmåler i instrumentet i sikkert 15 år... Skjelden at de virker noe særlig da:p På Renaulten jeg hadde viste den halvfull uansett hva jeg gjorde... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 28, 2012 For en dustete løsning det må være? Hvordan skal man sjekke oljenivået mens man fyller da? Gå inn/ut av kupeen? Franske biler har jo hatt oljenivåmåler i instrumentet i sikkert 15 år... Skjelden at de virker noe særlig da:p På Renaulten jeg hadde viste den halvfull uansett hva jeg gjorde... Trenger vell ikke fysisk å gå inn og ut av kupeen, da hadde jeg vurdert briller. Er vell like lett å se på en måler som å måtte ta fram papir å tørke av målepinnen hver gang, samt stikke den inn og ut av hullet? Hvis man i det hele tatt har papir når bilen plutslelig begynner å lyse midt på veiene langt uti skogen. Nå lar vi fransk være fransk og tysk være tysk.. Hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 29, 2012 Min 2.0tfsi bruker ca 0,6-0,8 liter olje på 10 000km. Brukte litt mer når jeg kjørte på shell olje. Bruker castrol nå. Har ikke bestillt peilepinne, men skal gjør det. Sitter en plugg ved siden av oljefilteret. Montert på 20 sekunder om en vil. :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 29, 2012 Se litt her : http://www.a5oc.com/forums/a5-general-q/19532-went-high-oil-consumption.html http://www.a5oc.com/forums/201391-post119.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 30, 2012 Her er for nyere B8, da står det ikke peilestav lenger (figuren viser peilestav, men i teksten så står det låsetapp): Er det allerede montert rør etc., slik at det er kun låsetappen som trengs? Tenker jeg bestiller en sånn. Det er tungvint med det elektroniske når man skal etterfylle/skifte oljen, siden den ikke fungerer skikkelig når motoren/oljen er kald... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 26, 2012 Her er for nyere B8, da står det ikke peilestav lenger (figuren viser peilestav, men i teksten så står det låsetapp): Noen som har kjøpt en slik peilestav til B8 bensinmotor? Den mr. Badowski viser til, er til dieselmotor, men er det samme til bensin?? I ETKA finner jeg en tilsvarende del på bildet av bensinmotoren, men her heter den "plugg" og har delenr. 06H115418M.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 26, 2012 Jeg vil tro at dette er en kork siden de kaller den plugg. Bildet er nok misvisende. Prisen også tilsier det, 10-15kr.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 27, 2012 Beklager å gå unna topic her, men er det bare meg som synes at 0,5 liter på 4000km hørtes litt mye ut? 0,5 liter på de første 4.000 km er normalt. Ikke noe galt i det. Men det bør ha gitt seg nå som motoren er innkjørt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 24, 2012 Nå har jeg hatt bilen inne hos Møller for måling av oljeforbruk. De snakket først om software oppdatering og en masse deler som kunne byttes (tiltakspakke 1 og 2 osv). Men så viste det seg at på den motoren (2.0 tfsi 211hk) kunne de ikke gjøre software oppgraderingen. Så da ble det gamlemåten, med at de fylte den opp med riktig mengde olje, så kjørte jeg 1000km, for deretter å få Møller til å måle (veie) hvor mye som var brukt. Endte på 0,34 liter på 1000km, som da er for lavt til at de gjør noe videre. Grensen fra Audi er 0,5. Så får vel fortsette å etterfylle med jevne mellomrom... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...