#1 Skrevet April 10, 2005 Min tur å ha problem med at motoren ikke drar. Har en Audi 100 2,5 TDI -94. Mister krafta når turtallet passerer ca 2200. Har hatt bilen på WAG-verksted, de målte ca 0.5 bar turbotrykk, de hadde sjekke MAP-sensor, og sjekka magnetventil for turbo’en. Ble ikke bedre, jeg ble 2000,- fattigere for ingenting. Kjørte i garasjen, bretta opp arman og masse pågangsmot, fikse sjøl det her: • Sjekka luftmengdemåler. Målte 5V på et par, og 4V med stengt spjeld og 1,2V med åpent på neste par. Dette er vel fornuftige verdier? • Målte på magnetventil for waste gate. Denne ligger med 14 V uansett turtall. Røska ut slangen til MAP-sensor, starta luftkompressoren i garasjen med nedjustert trykk til ca 2 bar. Satte trykk inn på MAP-sensor samtidig som jeg målte på magnetventilen. 0V med fult trykk, lot trykket blø sakte ut, og spenninga til magnetventiles økte samtidig. Skulle jo være i orden dette her da? • Demonterte waste gate. Denne skal vel ha turbotrykk via magnetventile for å presse ventilen mot setet? Var no en del avleiringer på ventilen. Værre med setet, så ut som det var gravrust i setet. Er det høye krav til tetning her? Rengjorde og satt i sammen. Ble ikke no bedre av det her. Har sett over slanger, men ser ok ut. Står litt fast no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 10, 2005 Fare for at du har defekt katalisator eller eksosanlegg som er tett. Dette gir dårligere å dårligere drag jo høyere turtallet blir. Varver bilen opp turtall som normalt når den ruses opp, eller er den treg å ruse også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 11, 2005 hei! Jeg sliter med samme symptomer du beskriver, men hos meg kommer dette noe uregelmessig, hyppigere i det siste. Audi mener da at dette er magnetventilen som "har en kortslutning" bestilt biten nå så får vi se når jeg har bytta den. Skal følge spent med på tråden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 11, 2005 Fare for at du har defekt katalisator eller eksosanlegg som er tett.Dette gir dårligere å dårligere drag jo høyere turtallet blir. Varver bilen opp turtall som normalt når den ruses opp, eller er den treg å ruse også? nysjerrig av natur.. hva er galt om den er treg å ruse opp da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 11, 2005 Fare for at du har defekt katalisator eller eksosanlegg som er tett.Dette gir dårligere å dårligere drag jo høyere turtallet blir. Varver bilen opp turtall som normalt når den ruses opp, eller er den treg å ruse også? Demonterte katalysator og borra ut innmaten. Bilen ble bedre, men turbokraften er enda ikke der. Motoren ruser uten problem opp i turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 11, 2005 hei! Jeg sliter med samme symptomer du beskriver, men hos meg kommer dette noe uregelmessig, hyppigere i det siste. Audi mener da at dette er magnetventilen som "har en kortslutning" bestilt biten nå så får vi se når jeg har bytta den.Skal følge spent med på tråden. Audi trodde det var feil med magnetventilen på min også. Fikk satt inn en ny, men ble ikke bedre. Bytta tilbake til den gamle etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 13, 2005 Noen som kan forklare detaljert om bypass-ventilen som sitter på innsugsmanifolden. Hvilken forhold er det som styrer denne. Ser at det kommer en slange fra en "sak" som igjen har slanger fra luftfilteret og bl.a. bremseforsterkeren. Denne "saken" står å tikker ca. 30 sek. etter at motoren er stoppet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 14, 2005 Friskemelder bilen nå. Har gjort flg: Rengjort waste gate. Bilen ble litt bedre. Borra ut katalysatorinnmat. Bilen ble enda bedre. Rengjort luftmengdemåler med elektrospray (fordampende). Bilen ble bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 14, 2005 kan vere LMM er gåen da , muttern hadde samme problemet på sin 1.9 tdi audi a6, der va LMM litt fucked.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...