#1 Skrevet Januar 29, 2012 Hei, jeg har gått rundt og fundert på dette i lang, lang tid og sikkert tenkt på det så mye at det har bare blitt overkomplisert.. så jeg velger å legge ut et spørsmål om dette, da det som regel hjelper med andre sine synspunkter, kanskje akkurat DU tenker så enkelt at jeg har oversett det. Planen er å lage dette selv, men linken til produkter kan godt gjøres om jeg kan få en løsnings-ide til prosjektet mitt. Jeg ønsker som tittel sier å i utgangspunket vedlikeholdslade mange batterier samtidig, hvor det kan hende at noen av batteriene også står med tikoblede batteripoler til bilen. I utgangspunket skal det holde med et par hundre milliampere per bil, men noen har mer elektronikk og derfor også snikstrøm, mens det også er eldre og stort sett mekaniske biler som ikke har noe snikstrøm.. I tillegg så er jo ingen av batteriene like, verken i produksjonsdato, merke og kapasitet, men alle vil være av blycellebatteri (altså ingen GEL/AGM-typer) Planen er jo at alle står i fred så det vil ikke være så mye strøm pr. batteri, men stedet det skal stå på har stadig aktivitet så det kan fint hende at en av bilene som kommer inn ikke er så godt ladet og da vil det jo bli en økning av strømmen.. Så jeg tenkte at ikke alle batteriene skulle stå å krangel med hverandre så kan det enkelt løses med en sperrediode. Jeg ser også for meg at det er ikke vits med noen dyr hiddenlader/smartladere, slik som ctek o.l, da de hele tiden stopper opp og måler status på det de tror er et enkelt batteri, men i virkeligheten kan fint være koblet til f.eks 15 forskjellige batterier, hvor den da bare kutter ladingen og tenner et søtt lite rødt lys med et !!-tegn som egentlig ikke hjelper noenting på saken. Jeg tenkte først på en ren strømforsyning, men tanken på det er vel heller ikke noen god ide, eller? Når det gjelder spenningsnivået så tenker jeg å legge meg på en 14.2-14.4 volt, alternativt 13.8 for å være på den sikre siden. Så... Hva er akkurat din tanke rundt dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 30, 2012 Alle batterier har forskjellige behov. Å lage en felleslader for 15 forskjellige batterier får frem smilabåndet hos meg iallefall. Ingen batterier har samme behov for lading, men i tilleg vil evt feil på eit batteri kunne overføres til andre. Dioder trekker 0,7 V og må derfor kompenseres for med økt lading på de batteriene det gjelder. Eg skjønner ønsket ditt, og kunne tenkt meg å sett løsningen. Men har lite fornuftig oppbyggende å bidra med nå. Men det ligger i bakhodet, så får vi sjå :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 30, 2012 Skillereeleer med føling kan være en løsning men kommer til å bli en dyr løsning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 30, 2012 En får jo batteriisolatorer og integratorer som en evt kan bruke. De som er diodebaserte har et spenningsfall på 0,7V som Bjørn ovenfor er inne på. F.eks http://www.powerwerx.com/emergency-vehicle/battery-isolator.html Det finnes også alternativer uten vesentlig spenningsfall som denne: http://www.powerwerx.com/emergency-vehicle/battery-integrator.html Kombinert med noe slikt og en fast ladespenning på 13.6-13.8V burde vel funke? (For kontinuerlig lading over lang tid uten noe smart elektronikk så bør spenningen ligge noe lavere enn når du skal lade opp et enkeltbatteri til 14.4V og så koble fra laderen). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 30, 2012 Sålenge alle batterier er i ok stand, og du bruker en "dum" lader skal ikke det bety noe, såfremt alle er av samme konstruksjon. (du sier jo alle skal være bly) Spenningen du tilfører vil sørge for at alle får den strømmen de trenger, så lenge kapasiteten er stor nok. Et batteri vil ikke kunne ødelegge for andre i en slik setting sålenge de er friske. Problemet vil kunne være å unngå skadde batterier, da de er vanskeligere å oppdage når de kobles sammen. mvh Frode Neergård sent fra min HTC via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 30, 2012 Biltema har også skillerele, en del rimeligere enn alternativet mitt ovenfor: http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Skillerele-25230/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 30, 2012 Ekke helt med på hva dere tenker på her.. Hva hjelper et skillerele for meg? Ladingen vil jo alltid stå på og da er jo releet innkoblet. Det er greit nok at dioden krever 0.7V, tanken bak det var at strømmen bare går en vei, at batteriet ikke prøver på noe morsomt på noe måte, om dere skjønner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 30, 2012 Du har vel ikke en strømforsyning som leverer uendelig med strøm? Med et skillerele så vil du sikre deg at et batteri ikke vil kunne tappe andre batterier hvis du kobler på et tomt eller dårlig batteri som prøver å trekke mer strøm enn laderen er i stand til å levere. Releet vil også separere batteriene hvis laderen blir slått av/strømmen går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 30, 2012 Hadde planer om en strømforsyning på 50Ampere, burde ihvertfall dra en 3 tomme batterier, og ihvertfall holde 15 stykk ved like. Kan også lage en strømbegrenser og en timer/logikkrets av et aller annet slag, så når jeg slår på laderen så gir den f.eks ut 5 ampere i 6 timer. Hvis I= Okei, da er jeg med på tankegangen. Men, 15 skillereleer vil bli mye dyrere enn en diode.. Om jeg først skal tenke tanken på releer kan jeg likegodt bruke vanlige 40Amp releer som er koblet til laderen. Også når laderen mister strømmen/slåes av, mister releet styrestrømmen sin og dermed åpner releet og kretsen blir brutt. Voila! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 30, 2012 Vist du har en god lader med justering på V så kan du sette den til feks 14,4V , og så lage en "blekksprut"- terminal med feks 15 kabler som går til kvart batteri, og ha en diode på kvar einaste kabel. Då vil de få 13,7. Men eg ville overvåka det første tida slik at du veit at det ikkje går varme i kablene. En 50 A lader trekker tett på 1000W fra nettet når den guffer på, og dersom de forskjellige batteriene ikkje er mottakelig for "samme" ladespenning når laderen går i boost, så vil det kunne bli hete kabler om det er for lite tverrsnitt. Er imidlertidig litt usikker på om det vil bli noe problem, batteriene bør sjekkes før innkobling, og då skal de jo være harmoniske. Å skru av og på lading kan jo være eit alternativ, men ladere kjører eit program som består av 3-4 trinn, slik at batterienes helse oprettholdes, derfor er det viktig å få "full lading/full syklus", dette vil trolig ikkje fungere optimalt. Dersom eit batteri har blitt tappet ned, og resulterer i at laderen går i boost når du kobler inn lading etter en pause, så vil alle batteriene bli boostet. Viktig å følge med om de kokes tørr da. Men sikkert ingen problem det heller når det blir så mange batterier i paralell. Eg har bare noen få batterier, noen som bytter på lader, og noen som står permanent tilkoblet. (båt og campingvogn). Eg hadde da sjekket syrevekt + nivå, og toppladet de, og så satt de på kaldeste plassen eg har, feks i kona sin garasjehalvdel, mur og ingen oppvarming. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 31, 2012 Dersom batteriet skal være verdt å ta vare på, er det jo i utgangspunktet i bra stand. Da tåler det å stå lenge før det trenger lading. Er det mye med å flytte laderen fra det ene til det andre batteriet for hver dag som går? ett skifte per dag altså? Da er du gjennom alle i løpet av rimelig kort tid... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 31, 2012 Nei, men det er nettopp dette jeg er drittlei. Tar en halvtime hver vei for å komme dit, jeg har ikke tenkt å drive med dette hver dag. Aner ikke hvor mange batterier som blir kjøpt nye i året, men det går ikke mer enn 2-3år før de er defekte igjen. Lageret inneholder en god del biler, 15 biler/batterier er bare et makstall jeg satt på èn lader.. Blir nok flere sånne ladere med samme løsning... Så, andre forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 31, 2012 Hvorfor kan ikke batteriet kobles fra når bilen står lagret bare uansett? Da slipper man problemet, da selvutladingen er nesten ingenting.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 1, 2012 ...... Hadde jeg spurt her inne om det hadde vært så enkelt? Dessuten er det lysstoffrørsarmatur på stedet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 1, 2012 Kjøp heller mange bittesmå ladere, så kobler du til en for hver andre bil, eller ca en tredjepart, så skifter du hver andre uke eller noe slikt da? 1,5 måned bør det tåles å stå uten problem, så lenge de blir lada før startforsøk i alle fall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 2, 2012 Kjøp heller mange bittesmå ladere, så kobler du til en for hver andre bil, eller ca en tredjepart, så skifter du hver andre uke eller noe slikt da? 1,5 måned bør det tåles å stå uten problem, så lenge de blir lada før startforsøk i alle fall. Tror dette vil være en bedre løsning enn å lage noe som er voldsomt komplisert, jeg også. Kjøp foreksempel 5-6 slike som denne her: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Vedlikeholdslader-37727/ Er tvilende til at det vil gå ann å lage en billigere løsning på egenhånd... Dersom batteriene er relativt like er det vel ikke noe problem å paralell-koble dem under vedlikeholdsladning heller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 2, 2012 Hvis ikke alle trenger å lades samtidig, så kan det f.eks lages med timerreleer som legger inn ett og ett batteri. snaue 2 timer i døgent på hvert batteri (hvis du har 15 stk) burde vel holde en stund. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 2, 2012 Stikkordsliste: * Lade flere batterier samtidig * Være borte i en lengre periode * Skal ikke koste skjorta * Utgangspunket selvlaget Sålangt har jeg en strømforsyning som klarer 30Ampere kontinuerlig til snaue 300 kr men ikke helt ideen om å få den til å fungere.. En løsning med å kjøpe 42 vedlikeholdsladere av kr 159 stykk er ikke ideen å gå i henhold til mitt ønske. Timerrele-ideen likte jeg, må tenke videre på det..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...