Trenger å få start på bilen før funesdalen! - Audi 200 3B

Anbefalte innlegg

Hei..

Raste motoren min på lørdag, alle eksosventiler var most. Fikk bilen sammen idag, men startet ikke?

Høres ikke ut som bensinpumpe startet. Prøvde også å diagnosetestet bilen men fikk ikke kontakt med hjernen.

 

Hva kan være gale her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor raste motoren?

 

Kan årsaken være av slik art at feilen vedvarer? (feks en brå endring av tenningstidspunkt så du fikk enorm tenningsbank slik at register røyk, da vil den vel heller ikke starte selv om ventiler/topp er fikset)

 

Hvaslags bil/motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen var at kilen på reimhjulet forsvant. Forige eier hadde glemt å stramme bolten, så det var bare å skru ut for hånd. Moste alle eksosventilene.

Motor er 3B, står i Audi 200. Har Insprøytningschip og boostkontroller.Ellers orginal.

Hadde feil på G28 når jeg kjørte diagnose sist. Det er vell hallgiver på svinghjul? Kan denne lage krøll?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk samtlig timing.. pumpa starter vel ikke hvis hjernen ikke får signal på riktig tidspunkt fra riktige sensorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er ikke bare motorstyringen jeg ikke går kontakt med, får ikke kontakt med noe.. pumpen går ikke og ingen gnist..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er ikke bare motorstyringen jeg ikke går kontakt med, får ikke kontakt med noe.. pumpen går ikke og ingen gnist..

 

hvis du ikke får kontakt med hjernen så ville jeg vurdert å sjekke om strømmen når frem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve å feilsøkelitt i morgen.Se hvor strømmen stopper.. Har NULL peiling på dette. Så om noen har tips så er det bare å si ifra. Hvis ikke følger jeg Haynes :)

Men ingenting dere kommer på kan skape slike problemer av de stikkerne som ble revet ut ved overhaling på topp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve å feilsøkelitt i morgen.Se hvor strømmen stopper.. Har NULL peiling på dette. Så om noen har tips så er det bare å si ifra. Hvis ikke følger jeg Haynes :)

Men ingenting dere kommer på kan skape slike problemer av de stikkerne som ble revet ut ved overhaling på topp?

 

Får du ikke kontakt (kommunikasjon) med motorstyringa, så er jo sannsynligvis ikke motorstyringa oppe og går. Da vil heller ikke bensinpumpe gå, og den vil selvfølgelig ikke gi gnist til coil(er).

 

Finn ut av kommunikasjonsproblemet først og fremst, så tar du videre steg deretter :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok litt vansklig elektro i forhold til det jeg kan? Hvordan sjekker jeg om motorstyringen funker? eneste jeg vet da er å låne en annen hjerne å sette inn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må finne ut hvorfor hjernen din ikke lever. Sjekk om feks at ingen sikringer har gått. Sjekk at strømmen går hele veien fra batteri til tenning, lurer du på hvilke pin'er o.l. så står det vel noe koblingsskjema i haynes.

 

Om du er helt blank.. google litt på temaet så finner du nok fort ut av hvordan man feilsøker relativt enkelt :)

 

(jeg regner med at du har satt på polen på batteriet igjen, hvis den ble tatt av, etter jobben med toppen var gjort.. :P )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da drar jeg ut å prøver litt.. bare å komme med andre inspill som kan være feil, da jeg har gledet meg i hele år til Funäsdalen og vil GJERNE reise :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den får bensin nå i allefall, men fremdeles ingen gnist, men fordeleren har vell fått noen slag under transport så mulig hallgiveren er død.. sikringene til motorstyringen er hele

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville sjekket følgende:

Ledninger til coil, gnist fra coil, kontakten på fordeler. Nå husker jeg ikke helt, men mener å huske det sitter en form for tenningsmodul på/ved coil også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd med ny Coil uten hell :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst: har du forsikret deg om at motorstyringshjernen får strøm? Uten dette så vil jo ingenting "fyre". Du finner vel frem til hjernen vha google og Haynes boka di...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bensinpumpen går nå. Det har den sikkert gjort hele tiden, vi hørte den bare ikke når vi kinnet.. Denne pumpen hadde ikke gått om hjernen ikke funket. :)

 

Kan være G28 Omdreiningsføler på veiven hadde "sporadisk" feil før motoren raste.. kan være denne som takket for seg.

Fikk nemlig ikke strøm til coil når vi kinnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dårlig deal å begynne å bytte deler i hytt å gevær, det blir garantert dyrt!

 

Gå metodisk til verks, som flere av oss har foreslått og finn problemet istedenfor... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte på G28 og den har riktige tall hvertfall. Så da...

Måler metodisk :D Etter hva jeg tror er gåent :P hehe..sikkert derfor vi ikke har funnet det.

Skal gi et siste forsøk før vi avlyser funesdalen heelt. prøve å gå metodisk tilverks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først er det greit å få forbindelse med ECU. Svart kontakt er det +12v og Jord. På hvit kontakt er det signaler rett fra ECU (L og K). Mål over den svarte kontakten, og se om du får spenning der. Hvis ikke, sjekk sinkringene. Hvis du får forbindelse med ECU, så kan det hende at du finner svaret hvorfor den ikke starter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 12v inn til motorstyringa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på diagnosepluggene jeg da. Har dere fått i gang de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke vag com som virker atm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har som sakt 12v inn til motorstyring, og kontakt fra motorstyring til sikringsboks så vet snart ikkje ka man skal gjør

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.