Feilmelding etter at jeg fjernet kat.

Anbefalte innlegg

Har fått montert supersprint rør fra turbo til midterste potte.

Uten katalysator. Motorlyset lyser, og har feilmelding på lambdasonden etter kat. Spørsmålet mitt er om det er mulig å gjøre noe slik at jeg ikke får denne feilen?

Er en Audi A3 1.8T 2001 mod.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du hadde av lednigen til lamda sonden da du skifta rør så kan hjernen i bilen din ha lagra en feil i systemet og dermed så lyser lampa

prøv og slett feilen med vag com eller reis innom møller og be de ta ut feillager på bilen din

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde av ledningen da jeg skiftet. Lyset kom på etter en halvtimes kjøring.

Fikk lest av feilmeldinger og slettet dem. Lyset forsvant, men kom igjen etter litt kjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du lure hjernen til å tro at katalysatoren er der og fungerer. Kan jo være at en kan få til noe ved å sette inn en motstand der istedet, men en må finne riktig verdi da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en bra ide Bjørn : ja :

Noen her inne som vet om dette funker??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en bra ide Bjørn : ja :

Noen her inne som vet om dette funker??

Hadde Supersprint kat erstatter på en Corrado VR6. Der merket jeg ingenting etter montering. Men det kommer kansje ann på hvor sonden er plassert. Men du kan jo ha skada noen ledninger da du skrudde av lambdasonden. Ledningene har en tendens til å bli vrid endel da du skrur av sonden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo selsvagt ha fått seg en knekk. Haddde store problemer med å få den løs, og det vart litt sinne og makt for å få den ut ;)

Har jo to lambaer og det er den som står etter kat. som gir feilmelding.

Tenkte at det var logisk med feil på denne siden den skal registrere etter at eksosen har vert gjennom kat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok som du sier. På litt 'eldre' biler går det greit ettersom de kun har sensor før kat'en og ikke bryr seg om kat'en fungerer eller ikke. På nyere modeller så er det to sensorer, en før og en etter kat for å måle hvor bra kat'en gjør jobben sin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har montert supersprint grenrør og supersprint resten av veien på min 2.0 8v (med en lambda før og en etter kat.), bortsett fra kat. Der måtte jeg kappe katalysatoren av den gamle maifoilen og sveise den på etter det nye grenrøret. Jeg fikk beskjed om at bilen ikke kom til å gå ordentlig i det hele tatt hvis jeg ikke hadde med katalysatoren da den ville gå over i et "nødmodus", da den tror at det er feil på kat. eller lambdasonden. Var en på merkeverkstedet her i byen som sa det, men det skal nevnes at merkeverkstedet her i byen slettes ikke kan skru..flesteparten av mekanikera hvertfall :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ganske sikker på at bilen ikke er gått i nødmodus selv om jeg har feilmelding på lambda. Går hvertfall ikke dårligere enn med kat.

Tror jeg skal prøve å sette inn en motstand som Bjørn snakket om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har peiling på hva verdi lambda etter kat. skal ligge på : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket litt i bentley nå (gjelder A4 1.8T med lambda etter kat).

I prosedyren for å sjekke sensoren så skal det måles 6.4 to 47.5 ohm i den. Det er også et varmeelement i sensoren, vet ikke hva som må til for å lure denne.

Har du den feilmeldingen du fikk? (med numrene).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke nummeret nå, men kan få sjekket opp det i ettermiddag. Er vel noenlunde samme verdier for A3 1.8T som A4. Visste ikke at det var varmeelement i sensoren. Har det noe å si for denne at katten er vekke?

Takker for svar ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmeelementet er vel der for å gi sensoren riktig temperatur slik at sensoren måler riktig. Hvis diagnosedelen er i stand til å sjekke om varmeelementet fungerer så må en vel gjøre noe der også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde skikkelig problem med dette på Impreza'n min i sin tid. Fikk tak i en liten boks med noen resistorer i osv. som i teorien skulle lure O2 sensoren bak katalysatoren til å lese riktige verdier etter å ha fjernet den. Fungerte ikke så bra dessverre. Prøvde også 'heat wrap' (norsk?) på downpipen for å øke eksostemperaturen. Skulle i teorien øke forbrenningen og forhåpentligvis redusere O2 verdien. Problemet med Impreza'n er at ECU'en har lære funksjon så det er vanskelig å lure over hele registeret, i.e. fra kaldstart, langkjøring og bykjøring. Selv med resistor så kom lyset på ved langkjøring (lav rpm og middels hastighet).

Vet ikke om Audi har samme funksjon men siden det er ODB2 så ser nok hjernen etter forskjellige verdier ved forskjellig rpm/fart så det er mulig det ikke fungerer å lure den med bare en enkel resistor.

Noen må jo ha gjort dette før så det finns nok en løsning.

http://www.ponyexpressperformance.com var populære blandt Subaru gutta. Tror ikke de har noe til Audi dessverre.

Lykke til!

-anders

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det jeg er redd for også. Verdiene skal jo variere noe ettersom motorstyringen varierer bensin/luft blandingsforholdet. En motstand er jo konstant, men det kan jo hende det går an å få det til å fungere.

lambda.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Blir kanskje ikke like lett som jeg trodde da.

Får prøve og se om det funker med en motstand, er hvertfall verdt et forsøk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du av ledningen til lambda`n og startet bilen? Eller koblet du den fra og på igjen uten å skru på bilen?

-Ikke det at det har noe å si, siden du slettet feilmld men, er den like følsom som lmm så kan kanskje måleren ha gått dunken? -Har ingen kompetanse til å utgi meg for dette, men er bare litt nysjerrig :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.