Halv pris på A6-batteri i Sverige

Anbefalte innlegg

Tenkte bare å tipse de av dere som sliter med en moderne Audi som krever originalt batteri.

Jeg har en 2006 A6 der batteriet nå er i ferd med å ta kvelden, Møller skal ha rundt 4.400,- (eller deromkring) for nytt batteri, mens jeg ringte nå til Lecab Bil i Karlstad som skal ha 2.400 SEK, altså rett over 2.000 NOK, for eksakt samme batteri (de slo opp på chassisnummeret og da kom samme batteri opp som det Møller ga meg tilbud på).

 

~Christopher

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj, greit å vite siden disse må ha originalt batteri... Mitt har holdt bra så langt, hjelper vel litt med motorvarmer også, i hvert fall i kulda som er nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte bare å tipse de av dere som sliter med en moderne Audi som krever originalt batteri.

Jeg har en 2006 A6 der batteriet nå er i ferd med å ta kvelden, Møller skal ha rundt 4.400,- (eller deromkring) for nytt batteri, mens jeg ringte nå til Lecab Bil i Karlstad som skal ha 2.400 SEK, altså rett over 2.000 NOK, for eksakt samme batteri (de slo opp på chassisnummeret og da kom samme batteri opp som det Møller ga meg tilbud på).

 

~Christopher

 

Jeg fikk mitt for 3500, Sannan bil i steinkjer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krever A4, 2009, også et originalt batteri? Vet der det? Greit og vite til den gangen batteriet trolig må byttes :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B8 skal også ha originalt batteri mener jeg ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er så spesielt med disse batteriene egentlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er så spesielt med disse batteriene egentlig?

 

Batteriene må kodes inn til bilene for å kobles sammen med batteristyringene og styreenhetene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriene må kodes inn til bilene for å kobles sammen med batteristyringene og styreenhetene.

 

Vet du om jeg må gjøre noe slikt eller om jeg bare kan bytte ut og tute & kjøre?

Jeg tenkte å koble til Ctek-batteriladeren hjemme slik at bilen ikke mister strøm, så bytte ut det gamle batteriet med dette nye originale fra Sverige - og så hadde jeg egentlig ikke tenkt til å gjøre stort mer siden det nye batteriet er kliss likt det gamle (antar jeg), men er det ikke så enkelt? Må jeg ha hjelp av noen med Vagcom til å gjøre ett eller annet når det nye batteriet er på plass?

 

Christopher

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du om jeg må gjøre noe slikt eller om jeg bare kan bytte ut og tute & kjøre?

Jeg tenkte å koble til Ctek-batteriladeren hjemme slik at bilen ikke mister strøm, så bytte ut det gamle batteriet med dette nye originale fra Sverige - og så hadde jeg egentlig ikke tenkt til å gjøre stort mer siden det nye batteriet er kliss likt det gamle (antar jeg), men er det ikke så enkelt? Må jeg ha hjelp av noen med Vagcom til å gjøre ett eller annet når det nye batteriet er på plass?

 

Christopher

 

Du kan stappe batteriet i og tut å kjør ja, men er på eget ansvar. :) Vet ikke om man kan kode dette med vagcom, men det er godt mulig. Uansett, hvis du ikke har planer om å kode batteriet kan du kjøpe hvilket batteri du vil som er stort nok.

 

Fort gjort å gjøre på møller, tar vell en god halvtime å kode batteri tror jeg. Det nye batteriet er kliss likt, NESTEN. Hehe.. Det må som sagt før kodes inn til bilen med AKKURAT de verdier batteriet har i forhold til koden til batteriet. Ingen batteri er helt like desverre. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er greia med at batteriet må kodes liksom? Det høres jo helt fjernt ut at man må kode et batteri inn i en bil. Burde jo vært ganske plug & play egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg tenker : Dette blir skikkelig kjekt om 20år : rolleyes

 

Men , så lager de ikke så bra biler som de gjorde på 80 og 90tallet lenger heller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er greia med at batteriet må kodes liksom? Det høres jo helt fjernt ut at man må kode et batteri inn i en bil. Burde jo vært ganske plug & play egentlig.

 

Utviklingen har vel ført til at bilene har i dag mye elektronikk som bruker relativt mye strøm samtidig som batteriteknologien ikke har utviklet seg noe spesielt. For å håndtere det så har de gjort spesielle tiltak for å ikke ta knekken på batteriet i bilen, Stian har beskrevet skrevet litt i denne tråden:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2197067post2197067

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2217481post2217481

(Og/eller at de har gjort det for å tjene mer penger på kundene.. ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du kjøper ett Varta til 4F, så får du samme batteri som Møller selger for mindre penger ;)

 

Jeg byttet for ett års tid siden og tenkte jeg kunne prøve uten å kode først, fortsatt har jeg ikke hatt noe tull, og batterimåleren virker helt som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herre min skaper!: eek : Betyr dette at det er en slags "diagnoseplugg" på batteriet, eller har det fortsatt bare to poler?

 

Betviler ikke de som sier at dette faktisk er nødvendig for å ting til å fungere riktig, men de får da være måte på :bs: fra Audi sin side...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen diagnoseplugg nei ;) men en kode på batteriet som skal Kodes inn i styreenheten. Styreenheten trenger den infoen om batteriet for å fungere optimalt med tanke på energistyringa. Bilen vil funke greit med ett annet batteri også, men det blir ikke 100% riktig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du kjøper ett Varta til 4F, så får du samme batteri som Møller selger for mindre penger ;)

 

Jeg byttet for ett års tid siden og tenkte jeg kunne prøve uten å kode først, fortsatt har jeg ikke hatt noe tull, og batterimåleren virker helt som den skal.

 

Har du lest av feilkoder i seneste tid?

 

Og det er ikke samme batteri btw. Møller sine spesifikasjoner er strengere enn de som spesifikasjoner på batterier solgt i butikk. Ref. Exide Sønnak. Så du får et bedre batteri originalt. nå vet jeg ikke hvordan det er med Varta, men siden Exide Sønnak vinner alt av tester så regner jeg med det er bedre enn Varta også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lest av feilkoder i seneste tid?

 

Og det er ikke samme batteri btw. Møller sine spesifikasjoner er strengere enn de som spesifikasjoner på batterier solgt i butikk. Ref. Exide Sønnak. Så du får et bedre batteri originalt. nå vet jeg ikke hvordan det er med Varta, men siden Exide Sønnak vinner alt av tester så regner jeg med det er bedre enn Varta også.

 

Ja, jeg har lest av feilkoder, og det er ingen bortsett fra de vanlige lav spenning som kommer når jeg hører på musikk og lar klimaanlegget gå på ferja ;)

 

Jeg sammenlignet det gamle OEM og det nye Varta når jeg byttet, og tør å påstå at det er samme batteri...

Noen har jo produsert det for VAG vet du.

 

Edit: Samme gjelder vindusviskere, de originale er produsert av Bosch og selges litt billigere som Bosch.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.