Oljeproblem - Golf 3 1,6 AFT (Bensin) - Null oljetrykk ved kald motor

Anbefalte innlegg

  • 1997 Golf 3
  • 1,6 AFT bensinmotor
  • km-stand ca 180'000
     
     
     

Bilen har stått i ro i 3 dager ved ca -16°C.

I dag når jeg skulle starte den, var det null oljetrykk, og den gikk på 3 sylindre.

 

Satte bilen i varm garasje med byggtørker rettet mot den, i ca 10 min. Prøvde så å starte, og problemet var borte. Jeg kjørte så bilen ut av garasjen, og etter ca 2km mister den oljetrykket igjen, antakeligvis pga jeg kom ut i kulden igjen.

 

Oljeskift er tatt for under 10'000km siden; Statoil 5W-40 helsynt.

Jeg har tidligere reagert på slimbelegg i oljepåfyllingslokk.

 

Når jeg studérer oljen kan jeg ikke umiddelbart se noe misfarging. Oljen ser ut som den skal gjøre på en motor som er tatt hyppig oljeskift, med relativt korte intervaller, mindre enn 15'000km.

 

Oljen er tykk og seig når jeg løfter peilepinnen opp, men når jeg tok pinnen med meg inn i stua for å studere den under godt lys, ble den tynnere og tynnere etterhvert som den ble oppvarmet. Til slutt ble den MEGET tynn, noe i samme sjiktet som vann.

 

Motoren bruker ikke kjøleveske (som jeg har reagert på iallefall), men lukter en anelse bensin.

 

 

Hva kan grunnen være til det manglende oljetrykket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye småkjøring=hvitfarget kondensolje i påfyllingslokk ikke noe krise da.

Men kan det være at olja er full av uforbrent bensin? skift olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye småkjøring=hvitfarget kondensolje i påfyllingslokk ikke noe krise da.

Men kan det være at olja er full av uforbrent bensin? skift olje

 

Ja det kan det være, men hvorfor er det uforbrent bensin i olja?

Jeg tenker med en gang stempelringslitasje : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

myye småkjøring og aldri varm motor kan noe uforbrent bensin gå til oljen, men det er jo fortsatt litt rart at alt olje trykk forsvinner...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

myye småkjøring og aldri varm motor kan noe uforbrent bensin gå til oljen, men det er jo fortsatt litt rart at alt olje trykk forsvinner...

 

Mangler oljetrykk kun når oljen er kald (10-15minusgrader), mens straks den blir varm har jeg oljetrykk igjen. Oljen er derimot veldig tynn som sagt når den holder romtemperatur.

 

Skal skifte olje i dag, så får vi se hvordan den ser ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville klinka til med en sånn motor-rens som man heller oppi før oljen tappes ut... Kan hende du har noe slam som ligger ved innsuget til oljepumpa? Når dette blir kaldt så kanskje den sliter med å pumpe?

 

Bare en ide altså:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror nok det er noe sensorfeil ute og går her jeg

 

siden du har nada oljetrykk på kald motor, men at motor overlever uten trykk til den er varm, så sier det meg at det ER trykk i motor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror nok det er noe sensorfeil ute og går her jeg

 

siden du har nada oljetrykk på kald motor, men at motor overlever uten trykk til den er varm, så sier det meg at det ER trykk i motor :)

 

Er ikke noe sensorfeil. Kunne høre at motoren ikke hadde oljetrykk.

Og med varm, mener jeg at jeg hadde hatt varmekanon foran bilen, ikke kjørt den varm.

Les førstepost.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet olje nå nettopp, og problemet er borte.

 

Spent på om dette kommer tilbake igjen :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter oljeskiftet kjørte jeg meg en lang tur for å sjekke om problemet kom tilbake igjen, men alt gikk strålende.

 

Parkerte bilen hjemme i ca -16°C igjen. I dag kjørte samboeren på jobb uten problemer, men når hun skulle kjøre hjem igjen i rundt -20°C kom oljelampa på igjen ved oppstart.

 

Jeg har aldri hørt om noe oljepumpeproblem på Golf, og heller ikke om problemer rundt tett sil.

 

Kan Vaniljesausbelegget på innsiden av toppdeksel og oljepåfyllingslokket ha noe med dette å gjøre?

Når jeg skiftet olje i går, la jeg merke til at "vaniljesausbelegget" på innsiden av påfyllingslokket var beinfrosset. Et tynt lag med is lå altså på innsiden av lokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korleis såg oljen ut når du tappa den no sist?

Om det er frose væske på innsida av lokket så må vel det vere vatn?

Noken som veit om oljepåfyllingslokket er 100% tett?

 

Du bruka vel ikkje feil olje no i vintern då?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

småkjøring ved kalde temperaturer gjør at du får denne majonesen under lokket :) kjør en lengre tur og få bilen skikkelig driftsvarm, så forsvinner det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.