Dårlig effekt/giringsproblemer ved kaldstart på tiptronic allroad

Anbefalte innlegg

Har en 01 allroad som til tider når jeg starter den, og den har stått mer enn 3 timer oppfører seg merkelig.

 

Motoren har null effekt og når jeg setter girspaken i gir, rykker det mer enn normalt.

 

Akselerasjonen er veldig dårlig og den girer ikke opp i mer enn 3. gir. Tiptronicen er låst, så jeg kan ikke gire den manuelt.

 

Sjekket gulv under passasjersetet foran, var ikke fukt der, satt på en varmluftsovn der for å forsøke å tørke opp eventuell (usynlig) fukt rundt elektronikken.

 

Har hatt den på vw/audi verksted men de fant ikke noe feil, jeg har selv bytta lmm før jul.

Olje/filter på kassa har jeg også nylig byttet.

 

Noen ganger kan den fungere helt som normalt, selv om den er kald. Men som regel til jobb, må jeg kjøre 500m til postkassa, stoppe og starte på nytt, og da fungerer alt normalt.

 

Alt er fint ved varmstart, da fungerer den alltid som den skal. Har bra effekt og girer pent.

 

Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen guruer som har noen tips, verkstedet leste forøvrig av koder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

verkstedet leste forøvrig av koder.

 

Du får legge dem ut her da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sa det ikke var noen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være egr-ventil?

 

Hvordan sjekker en den for feil, bare bytter den eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør sjekke en gang til om det har dukket opp noen feilkoder etter du var på verksted. Mulig det har dukket opp noe.

Er du sikker på at oljenivå på kassa er riktig ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, riktig.

 

Ja, den oppfører seg likt etter jeg bytta olje på kassa, som før jeg byttet. Følgt prosedyren med å la det overskytende renne ut ved ca 35 grader.

 

Det som er så rart er at jeg kan stoppe den å starte på motoren på nytt med en gang etterpå, og alt funker supert:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

avlest feillager igjen, på gearkasse, varsler feil på trykkreguleringsventil - N216 (N92) 'kortslutning til plus' -

denne sitter i ventilhuset i gearkassen.

 

Noen som har peil? Lukter ny gearkasse eller bagatell? : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være noe med TCU ( styre enheten) da ? Vet du om den er i orden ? Ville sjekket den først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke det.

 

Har hørt med svensk transmission og motor AB, der koster det 3000 sek + moms å bytte solenoid N 92.

 

De sa også at andre feil i bilens elsystem kan gi samme feilkode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

avlest feillager igjen, på gearkasse, varsler feil på trykkreguleringsventil - N216 (N92) 'kortslutning til plus' -

denne sitter i ventilhuset i gearkassen.

 

Noen som har peil? Lukter ny gearkasse eller bagatell? : eek :

 

Det første jeg ville gjort er å rugge på koblingene utenpå kassa.

 

Hvis du tar av bunnpanne på kasse så kommer du til el-koblingene på ventilene.

Hvis du på annet vis ikke finner ut hvilken som er N216(N92) så kan du nappe av en og en ledning, og lese feilkoder for hver ledning du napper av.

Når du har funnet ut hvilken som er den riktige, kan du ohme den for å sjekke brudd. Evt du kan plugge kabel som skal til rett ventil over på en annen ventil og se om koden på ventilen forsvinner. Da eleminerer du feil i ledningsnettet.

 

Merk at det er to typer el-ventiler i kassa, de skilles med ulik farge på plasten. Vet ikke om motstand er lik, så pass på å kun kryssbytte med like farger og pass på at du får rett type hvis du skal skifte ut en slik.

 

Antar de er meget dyre, så det kan være lurt å lete etter brukte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.