HJELP! Vinduer på Passat 3B åpner seg av seg selv!

Anbefalte innlegg

De siste dagene har vinduene på Passaten min begynt å leve sitt eget liv!

Når bilen står parkert åpner plutselig alle vinduene seg av seg selv!! : eek : Har ikke vært til stede når dette har skjedd, men har vært sånn de siste 4 gangene jeg har kommet tilbake til bilen... Bilen er likevel fortsatt låst. Dette er mildt sagt ukult når det er vinter, snø og -15C ute. Vinduet foran på passasjersiden fungerer normalt, og åpner seg ikke sammen med de andre...

Dagen før dette skjedde ville plutselig ikke vindusviskerene fungere. Jeg kjørte derfor bilen en lengre tur, og parkerte noen timer i et varmt parkeringshus etterpå for at den skulle få "tint". Senere på kvelden ringte naboen på og lurte på om jeg visste at bilen stod med vinduene åpne...

Alle tips om hva dette kan skyldes mottas med takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil på brytere i dørlås(er) eller tull med komfortmodul?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tipper det er komfortmodulen som ligger under passajersete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg kom hjem for noen timer siden nappet jeg ut sikringen til elvinduene slik at disse ikke virket lengre. Heldigvis kikket jeg ut av vinduet før jeg skulle legge meg, og tror du ikke at de var oppe igjen? :confused: Fant ut at vinduene fremdeles kunne åpnes hvis jeg holder nøkkelen i åpne/lukke posisjon. Tok ut sikringen til sentrallåsen, og da fungerer ikke dette lengre heller. Får håpe de holder seg lukket i natt! :o

Feil på brytere i dørlås(er) eller tull med komfortmodul?

Dørlåsene på bilen er ikke akkurat tipp-topp, så kanskje dette er noe jeg får se på i morgen...

Må komfortmodulen eventuelt bare byttes hvis det er denne som synder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva annet er det denne komfortmodulen styrer? Må man kode om fjernstyrt sentrallås, nøkkel eller noe slikt dersom denne byttes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tipper det er komfortmodulen som ligger under passajersete

Denne ligger vel under førersetet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei og atter nei!: bråk :

Kom ut til bilen i dag morges, og da var vinduene nede igjen...

I går tok jeg som sagt ut begge sikringene som styrer sentrallås/kupelys/elvinduer slik at det hverken var mulig å få viduene ned med bryteren, eller ved å holde nøkkelen til høyre/venstre... Hvor i alle dager er det de henter strøm fra nå da???

Får prøve å åpne komfortmodulen senere i dag da... : mad :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komfort styreenhet. Sikkert vært vått i gulvet. Styrer blinklys, lås, vinduer hvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne ligger vel under førersetet?

Ja, under teppet ved førersetet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får få litt skitt på fingrene i morgen tror jeg... Inntil videre står bilen med batteripolen koblet av...

Da skjer det ihvertfall ingenting ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en høgger i nørheten som mente de hadde en 3B/3BG som jeg kunne plukke en komfortmodul fra(hvis den må byttes).

Ser på vagcat at det er utrolig mange forskjellige delekoder på disse? :confused:

Noen som vet om noen av disse passer om hverandre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det passer med 3b og 3bg. 3bg har "halv-Can" og fler funksjoner i komfort enheten. Men vet ikke, kan passe for det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å ta ut komfortmodulen nå... Var egentlig en veldig enkel jobb, om man følger denne guiden: http://www.headfuzz.co.uk/vw_ccm. Teppet var j***lig tungt å lå løftet opp. Bare husk at den sitter på førersiden på norske biler!

Var litt fuktighet under der, men ikke mye. Stort sett lå det lenger framme, under pedalene. Alle ledningene så ut til å være i god stand, og ikke ødelagte av vann, slik som bildene i guiden.

Inne i oppbevaringsboksen var det egentlig helt tørt, og ingen tegn til korrosjon.:) Sprayet kontantene med WD-40 for sikkerhetsskyld! Kretskortet inni selve styringskonsen så også helt fint ut uten noen ødelagte loddinger eller liknende :)

Boksen er merket med denne skriften...

2hnaqs6.jpg

På Vagcat har alle disse boksene delenr. 1J0 959 799 S(...)...:o

Noen som har en skikkelig AKTE som kan finne riktig delenr?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På det delenr. du har på boksen din fant jeg ingenting, men så fort jeg søkte opp 1J0 959 799 S fikk jeg opp en drøss, meste av avartene på delenr. går igjen på om du har elektrisk minne på speil, tyverialarm, fjernbetjent sentrallås, osv..

Den spør også om hvilken fargekode du har på boksen din...?

EDIT:

Merknad: sentralstyreenhet for komfortsystem for biler med elektriske vindushevere

* delenummeret må bestilles

* manuelt med angivelse av

* chassisnummer.

F >> 3B-W-113 559

EDIT2:

Har du elektriske vinduer bare foran eller både foran og bak?

Har du sentrallås med fjernbetjening?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er sikkert ikke relevant og bare ett skudd i blinde, men modern sin golf 3 95' hadde samme problemet, å der ble problemet borte ved skifte av batteri. viste seg at batteriet var dårlig. greit å sjekke opp i allefall. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er sikkert ikke relevant og bare ett skudd i blinde, men modern sin golf 3 95' hadde samme problemet, å der ble problemet borte ved skifte av batteri. viste seg at batteriet var dårlig. greit å sjekke opp i allefall. :)

Er åpen for å prøve det meste her, så takk for hjelpen... Fant vel ut at batteriet godt kunne trenge litt lading, for det blir mye småkjøring med denne bilen... Har faktisk stått på laderen i hele dag:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På det delenr. du har på boksen din fant jeg ingenting, men så fort jeg søkte opp 1J0 959 799 S fikk jeg opp en drøss, meste av avartene på delenr. går igjen på om du har elektrisk minne på speil, tyverialarm, fjernbetjent sentrallås, osv..

Den spør også om hvilken fargekode du har på boksen din...?

EDIT:

EDIT2:

Har du elektriske vinduer bare foran eller både foran og bak?

Har du sentrallås med fjernbetjening?

Dette er jo litt håpløst... Det er ikke sånn at det går ann å finne det utifra chassinummer eller noe slikt? Har en kompis som jobber på Møller så kan jo forsøke å få ham til å høre noen på delelageret:)

Bilen har Tyverialarm(ikke sensor inne i bilen), Fjernbetjent sentrallås, vanlige speil uten minne eller klappefunksjon, elvinduer foran og bak, manuelle seter... Det var det jeg kom på som kunne være av relevanse :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er åpen for å prøve det meste her, så takk for hjelpen... Fant vel ut at batteriet godt kunne trenge litt lading, for det blir mye småkjøring med denne bilen... Har faktisk stått på laderen i hele dag:)

da ville jeg prøvd ett annet batteri. var ingen større indikasjon på at batteriet var dårlig når det ble byttet på golfen. kjenner ikke til detaljene, men kan være andre defekter med batteriet som gjør at feilen oppstår. problemene var ikke bare når bilen stod parkert, men også når vi hadde kjørt en stund, førr så å stå på tomgang(for å hente posten f.eks.).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg skal vente å se om problemet har løst seg nå... Etter at jeg hadde ute comfortmodulen, og fikk tørket opp skikkelig inne i bilen med en kupevarmer, i dag har vinduene holdt seg lukket :) Har funnet fram den "gode gamle" topphatten som jeg kan ha på enn så lenge i tilfelle galskapen skulle komme tilbake:p

Legger merke til at batteriet har litt problemer med å komme seg skikkelig opp i ladning, så lurer på om ikke dette må byttes på sikt likevel... Siste gang jeg kjøper batteri fra Biltema... Tror ikke det batteriet jeg har nå er mer enn 1 år gammelt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Håkon

Jeg har en Audi a6 1996 og der hadde jeg problem med at tak luka gikk opp av seg selv og feilen der var kortslutning i batteriet . byttet det og alt var i orden igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, delenummer 1J0 959 799 S er en komfortmodul for biler med el.-vinduer bare foran, men med fjernkontroll..

Sålangt jeg kan skjønne så er delenummer 1J0 959 799 AH 00E riktig, da det er en komfortmodul for biler med el. vinduer både foran og bak med fjernbetjent sentrallås (står merknad bare med fargekode, hva nå enn det betyr... : klø : ) for biler produsert imellom 08/97 - 08/98

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.