Anbefalte innlegg

Lurer litt på å lakke bilen, og i utgangspunktet blir det i såfall ikke ett fargebytte, men samme farge som står på. Men det som jeg kom til å tenke på, Candy, det er jo usedvanlig pent (IMHO), men hva er egentlig forskjellen på å lakke en bil candy, kontra å lakke en metallic med perlemor i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halla?

 

Ingen som vet noe om dette?

 

Dette er tanken jeg gjør meg, da jeg har funnet en kar som kan blande lakk, men som ikke hadde blandet Candy noengang..

 

Planen er å bruke originalfargen på bilen (ikke fargebytte), slipe ned bilen, lakke opp med originalfarge. Så blande litt originalfarge i klarlakken, slik at denne blir transparent, og legge inn en del perle effekt. Ett par lag med dette, og ett lag til slutt med ren klarlakk.

 

Er det så "enkelt" å lage candy lakk? Det er jo bare en transparent lakk, og mann vil jo få den looken av å legge litt farge i klarlakken, samt litt effekt i den..

 

Noen synspunkter her? Trenger litt hjelp fort her..!!

 

Feil merke, men det er lakken som betyr noe :

rose.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom hva jeg har forstått er candylakk et annet navn for transparent lakk? Brukes i 3-sjikt. Først basefargen, så et lag (eller flere) med den gjennomsiktige "candy" fargen, før klarlakk. I candy lakken blandes det ofte litt perlemor med et par tettfarger sammen med en stabilisator for å få den gjennomsiktig. I enkelte tilfeller får man en utrolig fin dybde i lakken på den måten. Tror det er bedre å lage den effekten med å bruke stabilisatoren, fremfor klarlakk, for klarlakken er mye tykkere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe!

 

Vet lakkblandemannen hva en stabilisator er for noe? :o

 

Dumme spørsmål kanskje, men jeg har ikke peiling. Så vidt jeg vet er candyeffekt bare en transparant lakk med farge, gjerne i samme nyanse som basefargen (som i mitt tilfelle blir originalfargen..)..Også til slutt avslutte med ett eller to lag klarlakk for å få litt mer styrke i lakken. Poenget med candy, er jo at du skal få en sinnsyk dybde i lakken, slik at den ser ut som f.eks ett kandisert eple..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg vet ikke 100% hvordan det henger sammen. Har ikke gjort så mye for å bli kjent med 3-sjikt lakk, man bør være dreven med sprøyta for å få et bra resultat der mht. fargeforskjell. Den rosa bilen til TS Racing f.eks er lakket i 3-sjikt. Mørk rosa bunnfarge, med en transparent lilla/burgunderrød farge med perlemor i. Ellers så er det en Alfa Romeo farge som er lysbblå og sølv som bunnfarge og har gull perlemor i andre sjiktet. Helt sinnsykt kul farge! Mange MC'er bruker slik lakk. Men de fleste 3-sjikt farger har nå blitt gjort om til 2-sjikt (farge+klarlakk) pga. det er mye enklere å arbeide med, men det er noen farger det ikke har latt seg gjøre med. Lakkblandemannen din bør vite hva den stabilisatoren er forno. Det er ikke noe hokus pokus med det egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Og tattfarge? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en fin lite skrivefeil der... :o

Tettfarge er vanlig farge uten noe metallic eller perlemor eller andre effekter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.