#1 Skrevet April 11, 2005 Hei .. Har en Audi 100 Q 86' mod som jeg skal bytte dynamo på. Da oppdaget jeg at det var en kabel som ikke var koblet på. Det er en stor kabel som går til starteren og videre til batterie ... og en mindre kabel som skal kobles ett sted men hvor ??? Er det noe som vet noe om denne og er den viktig ? tror nok at det ikke har vært ibruk på min bil på en stund. På forhånd takk Rune Sørensen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 11, 2005 Den store kabelen er livsviktig, det er denne som forer batteriet med strøm fra dynamoen. Den lille kabelen er en impuls-strøm fra tenningen, uten strøm på denne begynner ikke dynamoen å lade. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 11, 2005 Det er sikkert derfor jeg har problemer med lading, og jeg som har byttet dynamo og fikk ødelagt feste til dynamoen så nå har jeg vært på Br. London for å få tak i den også ... Har prøvd å finne ut hvor den tynne kabelen skal men ikke klart det .. Den må som sagt være på plass ? Hvis jeg ikke skulle finne denne kabelen, kan jeg da strekke en ny ? event. hvor skal den kobles ?? Takker for svar Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 11, 2005 Har du flere kabler på dynamoen? Et absolutt minimum er to stykker, en tykk til starter og videre til batteri. Og en tynn som kommer fra tenningen via ladelampen. Som Per allerede har sagt...uten den tynne vil aldri dynamoen fungere. Hvilke poler har du på dynamoen? Tenker da på hva de er merket med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 12, 2005 Nei det er bare de 2 kablene, en tykk som går til starter og videre til batteri og en tynn som jeg fant ut var kuttet cs. 20 cm fra dynamoen. Den hadde blitt kuttet der det var en koblings-hette men jeg kan ikke finne hvor resten av kabelen skal gå. Kan ikke se noen merker på kablene ang. poler men tenker du på pluss og minus poler ? så er det vel alltid pluss polen. Dere sier at den tynne kabelen skal gå mot tenningen via ladelampa, hvor er det hen ... ? fins det noen bilder / tegninger som jeg kan bruke for eventuelt strekke en ny kabel ? Takk så langt alle sammen for svarene Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 12, 2005 Har ikke noe skjema på dette desverre, men kabelen er koblet som følger (i grove trekk). Fra batteriets plusspol -> tenningslås -> ladelampe -> dynamo Det som skjer er at når du skrur på tenningen så går strømmen fra pluss på batteriet via tenningslås og ladelampe til dynamoen hvor den jordes. Jordingen medfører at ladelampen begynner å lyse. Når motoren starter og dynamoen begynner å rotere produseres det strøm som igjen gjør at ladelampen slukker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 12, 2005 Kan legge til her at den tykke ledningen skal på B+, og den tynne på D+. Pleier å være merket på dynamoen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 13, 2005 jeg fant en kabel som det så ut til å være... koblet den til og startet opp. Det ser ut som jeg tok riktig for nå får jeg 14.4 v på batteriet. Har også satt en en strømregulater på 14.6 v. Takker igjen til dere som har lagt inn innlegg. Hilsen Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...