#1 Skrevet Februar 6, 2012 Har et snodig problem, når bilen står ute f.eks over natta og jeg fyrer den opp er den klin peise umulig å få i revers. Dette har kommet nå i disse kalde dager der det har vært 10-15 minus ute. Når jeg stopper motoren går den fint i revers og det er kun sånn jeg klarer å rygge etter å ha fyrt den opp igjen. Det snodige er når jeg har kjørt bilen til jobb (8mil) er det overhodet ikke noe problem å få den i revers. Giringa generelt er forholdsvis tight og fin fra 1 til 5 gir samme er reversen når bilen er driftsvarm. Noen klok forklaring på hvorfor reversen krangler når bilen er kald og ikke når den er varm??? Bilen det er snakk om er pendlepurka mi, 2002 polo 1,4 tdi 186.000 på telleren. Kjøpte den på 152.000 og har kun brukt den til langkjøring til fra jobb. Aldri hatt dette reversprolemet før.... Jeg mistenker at det kan være clutchen som ikke løser skikkelig ut? Kanskje girkassa som takker for seg? Kan og nevne at jeg ikke kan erindre at clutchen noen gang har sluret, det har heller ikke vært noen skrapelyder eller ulyder fra selve kassa i mitt eie. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 6, 2012 Begynn med å skifte olje på girkassen, og ha på en syntetisk olje. Ikke sikkert det hjelper, men det er billigere enn å bytte girkasse. Forøvrig så er jo ikke reversen synkronisert, så det kan til tider være vanskelig å sjalte inn reversen. Det jeg pleier å gjøre er å slippe ut og trå inn clutchen i fri, det pleier å hjelpe uansett bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 6, 2012 (endret) Ja, jeg kan ta å utføre et oljebytte på kassa. Noen anbefalninger av type olje jeg kan bruke? Hvem av disse: http://oljelageret.no/shop/osc/index.php?cPath=43_55 er best? Eventuelt andre oljemerker som er å anbefale? Castrol? Mobil1? Lest noe om en g50 olje, er den bra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...