Klutsjpedal i bånn 80 quattro

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti dette før?

Pedalen står i bånn på audien. holder det å kjøpe ny slavesylinder og lufte?

 

Edit: pedalen står ca 2 cm fra bånn. Får den ikke i gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan det er på en 80, men jeg hadde en Sierra for mange år siden hvor jeg røyk vaieren fra pedalen. Da gikk den også i bånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er vel hydraulisk på denne? ikke wire...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok enten en lekkasje på hydraulikkrøret, eller så har master/slave-sylinderen takket for seg...

Er ikke så altfor uvanlig at det skjer desverre :o

 

På din bil har du en egen beholder med bremsevæske til clutch-hydraulikken... Tror denne sitter i motorrommet ved bremseveske beholderen hvis jeg ikke tar feil ;) Den er liten og rund, litt større en et shot-glass! Hvis denne fortsatt er full kan du konstantere med at systemet er tett, og du må bytte enten slave eller master... Dersom den er gått tom har du mest sannsynlig en lekkasje. Da er det bare å begynne å lete :)

 

Mastersylinderen sitter naturlig nok festet til clutchpedalen, og stikker enten ut igjennom torpedoveggen i motorrommet, eller så sitter den litt oppi dashen over pedalene.

 

Slavesylinderen kommer du til ved å løfte opp bilen. Da stikker den gjerne langs med girkassen på oversiden av clutchhuset;) Alt i alt er det veldige kurrante greier å bytte, men husk at du må lufte systemet etterpå:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånt kan skje om bremsevæska er fra steinalderen også... Så du kan jo prøve å lufte clutchen før du kjøper noe nytt om ingen ting er lekk. Men vit det at det er litt kinkig å lufte disse clutchene.. fordel å ha trykkluft tilgjengelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell...fylte på 250ml med bremseveske nå. Flaks jeg enda har bremser: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan skal jeg gå fram for å lufte ? Skal bytte mastersylinder i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På din bil har du en egen beholder med bremsevæske til clutch-hydraulikken...

 

Niks, den deler beholder med bremsene, mates med en slange fra bremsebeholderen.

 

Hvordan skal jeg gå fram for å lufte ? Skal bytte mastersylinder i morgen.

 

Det er akkurat som å lufte bremser. Luftenippelen sitter på slavesylinderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey. Takk, skal se hva jeg får til. Ser at slangen som går fra beholderen er dårlig. Er det noe spesiell slange jeg må bruke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjarmen med å lufte clutch på disse bilene er at clutchen liker å bunne, selv om du gjør det ordentlig... trikset for å få ut pedalen igjen da er bitte litt trykk på bremsevæskebeholderen.. for mye og du har det "gøy" :P

 

du må bruke en slange som tåler bremsevæske :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

du må bruke en slange som tåler bremsevæske :)

 

Næhæh

 

Så trixet er å ikke bånne pedalen?

 

Flott :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Næhæh

 

Så trixet er å ikke bånne pedalen?

 

Flott :)

 

Ya'rly! :P

Ville nok kjøpt den andre steder enn biltema, da den er litt kjedelig å bytte :)

 

Det hjelper litt ja, men på min så var det håpløst å gjøre dette uten at pedalen bunna... så gikk over til å bruke trykkluft for luftinga også.. bruker typen med vakuum da jeg slipper å bekymre meg for at jeg blåser reservoaret åt skogen pga for høyt trykk. Når jeg ville ha ut pedalen igjen så fikk jeg vel noen til å sitte å vippe pedalen ut i coupeen(sikkert ikke nødvendig med) og så tok jeg "luftpistolen" til kompressorn og blåse korte støt inn i luftehullet på reservoarlokket til pedalen spratt ut igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå funker det bare fett. Luftet som om man skulle ha gjort på bremser..

Takker for informativ informasjon :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.