Nødmodus etter 100-120km/t (Diagnose inside) 1,9tdi

Anbefalte innlegg

Heyyo.. Har endelig fått meg en vagcom slik at jeg kan lese av feilkoder og målinger. Så fant ganske fort ut at jeg hadde fått et par feilkoder, men var en som jeg håpet på å finne siden jeg har slitt litt med at motoren går i nødmodus etter 100-120km/t. Så poster bare hele loggen jeg fikk.

 

Tuesday,07,February,2012,16:28:56:35886
VCDS Version: Release 11.11.2 (x64)
Data version: 20120126



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Chassis Type: 8D - Audi A4 B5
Scan: 01 02 03 08 15 16 17 25 35 37 45 55 56 57 67 75 76 77

VIN: XXXXXXXXXXXXXXXXX   
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine        Labels: Redir Fail!
  Part No: 038 906 012 AH
  Component: 1,9l R4 EDC G000SG  2827  
  Coding: 00002
  Shop #: WSC 06335  
  VCID: 56A9B08CB21C7C3

1 Fault Found:
17965 - Charge Pressure Control 
           P1557 - 35-10 - Positive Deviation - Intermittent
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes        Labels: 8E0-614-111-ABS.lbl
  Part No: 8E0 614 111 AB
  Component: ABS 5.3 FRONT       D00  
  Shop #: BB 24548  
  VCID: 5EB9A8ACDA2CB43

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC        Labels: 8D0-820-043-1D.lbl
  Part No: 8D0 820 043 N
  Component: A4     KLIMAAUTOMAT D56  
  Coding: 00043
  Shop #: WSC 06335  
  VCID: 2B5F3178D91E11B

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags        Labels: 8D0-959-655-AI8.lbl
  Part No: 8D0 959 655 J
  Component: Airbag Front+Seite 1001  
  Coding: 00104
  Shop #: WSC 06335  
  VCID: 3D7B0F20376A8FB

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments        Labels: 8D0-920-xxx-17.lbl
  Part No: 8D0 920 900 M
  Component: KOMBI+WEGFAHRS. M73 D56  
  Coding: 00040
  Shop #: WSC 00185  
  VCID: 2D5B3F60E70A1FB
  XXXXXXXXXXXXXXXXX     AUZ5Z0I6218020

No Faults Found
 or DTCs not supported by controller
 or a communication error occurred

-------------------------------------------------------------------------------
Address 35: Centr. Locks        Labels: 8D0-862-257.lbl
  Part No: 8D0 862 257 C
  Component: ZV-Pumpe            D12  
  Coding: 00001
  Shop #: WSC 06335  
  VCID: 2D5B3F60E70A1FB

1 Fault Found:
01367 - Central Locking Pump Run Time Exceeded (Likely Leak) 
           35-00 -  - 

End   ---------------------------------------------------------------------

 

Lest litt rundt på forumet, og så det var mange som snakket om MAP sensoren. Så jeg tok en log av turbo målingene, med bånn gass i tredje.

 

Capture.JPG

 

Håper noen kan tyde den målingen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette ved full gass eller? Mistenker litt treg "wastegate" på turboen din. Kjent problem egentlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk alle små slanger . De som er koblet opp mot wastegaten på turboen. Skal ikke ha stor lekkasje før det blir slike feil.

Det sitter også en magnetventil som styrer vaakum til wastegaten, den kan være treg. Har byttet flere av disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alright. Skal sjekke slangene, sikkert til helgen. Noen som har et bilde og kan peke på wastegaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva turbo trykke skal være? Åpnet målingene i exel og den viser enten at jeg ligger på 2,5bar før den kutter, eller at den ligger på 1,95bar, men spør etter 2,5bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sikkert trekke fra 1 bar på de målingene der for atmosfæretrykk:) Vet ikke helt hva trykket skal være, men 1.5 bar er hvertfall nok på en original 1.9

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har AFN motoren kan det være mye forskjellig bla, Trykklekkasje, N75, LMM, "tett" turbo, gåen turbo.

Og om du har AFN har du heller ikke wastegate.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sikkert trekke fra 1 bar på de målingene der for atmosfæretrykk:) Vet ikke helt hva trykket skal være, men 1.5 bar er hvertfall nok på en original 1.9

 

Målte turbo trykket på modern sin skoda, som er en 90hester 1.9tdi. Og den viste 1,8-1,9bar konstant ved akselerasjon, og min lader 2,5bar før den går i limp. Prøvde å bytte MAP sensor, men ble ikke noe bedre så fikk den bytta inn igjen. Slangene ser fine ut så det neste blir vel bytte av n75 for å se om det blir bedre?

 

Om du har AFN motoren kan det være mye forskjellig bla, Trykklekkasje, N75, LMM, "tett" turbo, gåen turbo.

Og om du har AFN har du heller ikke wastegate.

 

LMM ble byttet for ikke så mange måneder siden og siden det er overtrykk så er det vel enten lekasje på en turbotrykk slange eller noe anet som går inn på N75en, eventuelt n75en selv som er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som treig vtn turbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som treig vtn turbo

 

Du hadde nok rett. Demonterte turboen i dag og åpnet den, skjønte fort hvorfor den overlader. Skiven og "armene" var helt fast. Skal få den renset godt før jeg setter den sammen igjen, så får vi se hvordan det går.

 

btw, noen som har noen anbefalinger til hvordan man rengjører eksos sot slik som dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema's bremserens :) fungerte flott for meg da jeg gjorde det samme :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på biltema og kjøpte 5liter avfetting som den har låget i over natten. Får ikke tak i den vavoline sprayen i helga, selv om det så ut til å være det jeg skulle ha skaffet. Har bremserens og noe Omega 636 ligende, så får bare bruke litt tid på å få det til å bevegeseg plett fritt.

 

poster når turboen er på plass igjen og om problemet ordner seg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var turboen på plass og problemene borte. Vet ikke om den ble litt finere på gassen , eller om det er bare meg. Uansett, takk for all hjelpen folkens :) Blir en anen bil å dra på langkjøring med når jeg faktisk kan kjøre forbi uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.