lurvette tomgang og tungstartet etter toppbytte avf motor

Anbefalte innlegg

Har en a4 03 tdiq som frem til de siste månedene har fungert helt feilfritt.

Men etter ett registerreim brudd så ble toppen byttet og ting begynte å fuske.

Det vil si den er veldig tungstartet, må dra den kanskje ett minutt på starteren når det er kaldt ute.

Det virker også som den får ladetrykk litt treigere og på tomgang går den surere og surere og går inn i en skikkelig traktor modus med mye blårøyk og vibrasjon i bilen.

I tillegg er bremsene steinharde når motoren har lavt turtall.

 

Bytte av topp ble gjort privat og den nye toppen hadde ventiler og kam, resten ble flyttet over fra den defekte toppen.

 

Pga disse problemene fikk jeg bilen på Møller så de undersøkte den.

Og tilbakemeldingen var som følger.

Bøyd triggerhjul på regreim hjulet, har sikkert skjedd når hjulet ble flyttet fra defekt topp til ny topp.

Møller nevnte også at det kunne vært litt feil påsatt det hjulet, at det var noen tenner som ikke var helt riktige??

Uansett går det å få kjøpt bare den triggerskiva i bakkant eller må man ha hele hjulet?

 

Videre så var EGR ventilen koksa igjen, er det da bare å nappe av vakumslangen og plugge denne?

Eller må jeg skru den ut og rengjøre den?

 

Og til slutt var det vakumpumpa som det var en sprekk i og dermed fikk den ikke laget nok vakum på lavt turtall.

Sitter vakumpumpa og dieselpumpa sammen på disse bilene?

Er det en omfattende jobb å få bytta? det går vel uten at motor/topp må ut/av?

Møller nevnte 5000kr for denne, finnes det noen andre alternativer? klarte ikke å finne noe på mekonomen sine sider.

 

Er helt grønn på disse nyere diesel bilene, og bilen har gått problemfritt i 4år siden jeg fikk den så jeg har ikke hatt store behovet for å lære meg noe om den utover å bytte glødeplugger, olje og dieselfilter =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har byttet vakumpumpa på denne type motor?

Siden problemet oppsto etter at pumpa ble flyttet fra opprinnelig topp til ny så tenker jeg at det kan være noen pakninger som ikke har kommet ordentlig på plass, litt rart at det skjer en mekanisk feil på pumpa i forbindelse med byttet.

Sånn at om det ikke er rare jobben å skru av og på denne pumpa så er det verdt ett forsøk med nye pakninger?

 

Om man tar av innsugslangen, så kommer man vel til alle 4boltene pumpa sitter med?

Hvordan er det med diesel og vakumslangene sitter de på noen spesiell måte eller går disse lett av?

Leser at det er alt ifra en halvtimes jobb til en hel kveld hvor regreima må av, skulle gjerne visst hva som måtte til da jeg er avhengig av bilen hver dag.

 

Jeg sliter med mye blårøyk etter at bilen har stått på tomgang, kan dårlig vakum ha noe med dette å gjøre?

Om ventiltetningene er dårlig så burde jeg vel blåst ut en del olje idet jeg starta opp bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bet i det sure eplet idag og blåste av 4500kr for ny tandempumpe idag.

Og gud bedre for en forskjell, ikke noe mere dårlig tomgang, ladetrykk og skyvkraft med en gang og bremser som fungerer som smurt.

Ser ut som alle problemene var relatert til lekk i dieselpumpa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat byttet byttet tandempumpa selv mest pga rare bremser, uansett... den EGR ventilen din bør du bare kaste på havet med en gang. Skru av innsuget (lett jobb på AVF) rens det og monter tilbake! Tror ikke du vil få feilmelding ved utkoblet EGR på din bil (03 modell) noe jeg gjør på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå trodde jeg alle problemene var løst, men idag tidlig ville den ikke starte igjen.

Bare står å sveiver uten antydning til tenning, noen ide om hva det kan være?

Sitter nye glødeplugger på den, men det var 0 grader ute når jeg prøvde å fyre den.

Så fort den har starta så er det ikke noe problem å starte den igjen, det er først etter den har stått noen timer at den ikke vil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble dysene grunnjustert ved montering ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de opprinnelige dysene ble brukt i den nye toppen.

Ingen justering ble gjort på dysene.

Hva vil grunnjustering si?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg demonterte hall/impulssensoren ved kamhjulet, hvor de bøyde triggertappene har tatt bortti.

Og det var ett spor i sensoren der, så jeg har bestilt ny fra møller nå som jeg får på mandagen.

Satser på at det løser startproblemene.

 

Noen som vet hvor langt kabelen fra sensoren går? hvor er kontakta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.