Anbefalte innlegg

Sliter med at bilen stopper av og til, som regel skjer dette i oppoverbakke, og kun ved minusgrader. Har hatt av forgasser/k-jet ? og sjekket belgen mot innsug.

 

Bilen produserer også olje, om det er vann eller bensin vet jeg ikke, men nivået blir høyere på stikka. Usikkert om det går kjølevæske ettersom radiator lekker.

 

Tett ånding, slitne stempel-ringer?

 

Har tatt av slange på toppdeksel og kjører den ned på en tomflaske. Kommer ikke mye vann, men damper godt..

 

Innspill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen? Skulle tro at d var mange guruer der ute med slik motor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi som er veldig interessert i golf unngår denne motoren for det det er verdt :) fin-fin når alt funker, men fusker det litt, så er det et helvette :)

 

åssen farge er det på olja på peilepinnen da? om nivå øker, så må jo olja bli tynn. med mindre du ved et mirakel har klart og lage olje og kan tjene deg søkkrik på det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stempelringene er det neppe. Blir oljenivået høyere, da er det noe veldig galt et sted. Smaker det kjølevæske av olja? Mener ikke at du skal drikke det, men sette tungespissen bortpå for å kjenne:p

 

Et litt mindre seriøst svar: Kast ut drittmotoren og sett i en 8v med K/KE-jet eller Digifant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olja er tynn ja.. har verken prøvd å smake eller spise olja enda :) men om nivået seriøst øker, hvor kan det komme fra? Tenker toppakning, stempel-ringer, tett ånding?

 

En mekaniker snakket om at kaldstarten kan henge slik at den får for mye bensin.. Men om den skal presse bensin ned forbi ringer bør vel olje komme oppover å gi stygg røyk også?

 

Olja luktet litt al'a oilcatchtanken gjør på AAN.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det er bensin som kommer, så lukter det stramt bensin

 

om olja er litt gråaktig. så er det vann. og du sier jo vann forsvinner, men at du også har en lekkasje..

 

dette bør du finne ut av :) få tetta lekkasjen

 

 

ryker det unormalt mye av bilen?

 

jeg kan desverre ikke si jeg aner hvordan oljecatchtanken på en AAN motor lukter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olja var helt sort, men tynn. Ryker ikke unormalt av bilen heller.

 

Det jeg nå har gjort er å kjøre ånding fra toppen til en tomflaske da jeg mistenker at dette gir kondens i "forgasser" som fryser og gir fjusk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. er forvarminga i orden på denne da?

 

 

du har en rød tempsensor på undersiden av vannstussen forran. denne sender signal til varmeelementet i innsuget om å varme opp lufta som går inn i motor (men dette er da ETTER monojet'n)

 

det skal være et blekk-deksel på manifold, med et rør fra der og inn i luftfilterboksen

 

inni boksen så er det en flapp. som drives på vakuum og en temperaturdings som gjør at vakuumet bytter fra kald til "varm" luft :)

 

sjekk at dette er i orden

 

 

ninjaedit:

 

når jeg ser på bildet ditt, så er iallefall forvarmeslangen der. og den røde tempsensoren sitter på på toppen av stussen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en liten ting til. du kjører åndinga redd nedi flaska, er det hull i flaska? slik at det ikke blir overtrykk? :)

 

blir det overtrykk nedi der så har det ingen funksjon. må ventileres en plass

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg har et hull på flaska for dampen, skal sjekke forvarmeren.. Tror ikke den er problemet da den bare fører til varmere innsugsluft.

 

Det må da være noe annet som gir bilen mere bensin når den er kald?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda. hele innsprut systemet styres jo av tps, lambda, tempsensor etc

 

om du mener den fryser, så er jo varmluft en reddende engel for akkurat det problemet da :)

 

sjekk og alle ledninger for brudd etc. er ikke så mye som skal til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå fjusker bilen, legger seg på 1800rpm ved kald oppstart for så å justere seg noe ned gradvis før den harker og stopper.

 

Forbanna dritt, ville ikke starte en morgen også. Når den først går vil den helst ha mye turtall, om ikke dauer den ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved kaldstart legger den seg på 2200 rpm for så å gradvis gå ned til 1000 før den dør ut. Om jeg gir litt gass rister den til på 3 ? Syl før den spretter opp på turtall igjen.

 

Så nå er den ubrukelig.

 

Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det at oljenivået øker hadde skyltes at kjølevannet kom ut i oljen vil dette vise seg som masse "majones" under oljepåfyllingslokket. Dersom du ikke har noe av dette er det lite trolig at det er noe galt der. ;)

EDIT: Er jo mulig dette kan ha en sammenheng med at du har koblet av åndeslangen, slik at all fuktigheten forsvinner ut...

 

På flere biler jeg har hatt tidligere har motoren begynt å gå veldig ruskete når jeg har tatt av oljeåndringsslangen eller påfyllingslokket. Regner dog med at du hadde merket det dersom dette hadde vært problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører ånding som originalt, var bare for å teste hvor mye den åndet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukter det bensin av olja di da? Er ganske fort gjort å få bensin i oljen dersom det ikke antenner i sylindrene. Renner ned og forbi ringene. Ringene tetter ikke skikkelig med mindre det er trykk på oversiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke det, men hva kan årsaker være til at det ikke tenner? Dyse eller tennfeil? Sikkert noen sensorer på Motoren som tuller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

funker den når du rygger? jeg er dønn seriøs når jeg spør om dette. hadde en 1.8Monojet som var helt bananas når jeg sku kjøre med den, stoppa i hytten og pytten. men funka fjell i revers :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, likt i revers ja :) Bilen går opp på 2000 rpm, detter ned til den nesten kveles, for så å sprette opp igjen. Sånn går den.

 

Tok av den blå tempfølern når bilen gikk, da ble den frisk. Byttet så denne og alt var bra i en dag.

 

Nå er bilen koko igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har plukket av å sjekket gummibelg mot innsug, den var bra. Tok en komp test, og den var lik på alle syl. Bilen har blitt værre nå, stopper hele tiden under kjøring, og vil av å til ikke starte. Pluggene blir hvite, lite bensin? Spørs om jeg må sjekke Evt bytte bensinpumpe. Er releet slitedel?

 

Tok av signal fra lamda, da stopper bilen. Kan det allikevel være lamdafeil?

 

Det som er byttet er:

 

Plugger

Ledninger

Rotor

Fordeler

Blå temp sensor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.