#1 Skrevet Februar 12, 2012 Har en 1994 audi 100 quattro 2,0 16v med skjært motor. Tenkte å sette inn en 2,3l fra en delebil jeg har stående i denne. Dette burde egentlig ikke være noe problem, siden bilene ellers er identiske. 2 literen har 140 hester og 2,3 har 133 hester. Hørte med vegvesenet om det var mulig å få godkjent dette motorbyttet. Fikk til svar at dette ikke skulle være noe problem, men jeg måtte få dokumentasjon fra møller på at bremser osv. tålte den nye motoren. Da jeg kontaktet møller fikk jeg beskjed om at fabrikken ikke godkjente ombygginger på biler nyere enn 1990. Noen som vet om det går ann å få godkjent dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 12, 2012 Ingen problem, så lenge du kan gjøre rede for opphavet til motoren du skal sette inn, så trenger du kun papirer på orginal motoreffekt. Er jo ikke møller som skal godkjenne dette, de skal kun supplere deg med nødvendige tekniske hidden for bilene levert med 2.0l og 2.3l. Etter det en representant fra statens vegvesen kunne fortelle meg på Automessen som var, så kunne du helt fint sette nedi en motor fra hvilken som helst biltype, bare oppgitt kW og Nm ikke overskred typegodkjenningen i vognkort si 105kW ( som tilsvarer omtrendt 140Hk) + 1kw per 100 kg bilens totalvekt. dvs ca 1500kg på en audi 100. Så da blir regnestykket 105kw orginalt, + 15kw ( 1kW x 1500kg ) = 120kw. Så du skal få godkjent ombygging i karroseriet ditt med motor som yter intill 120kW. Dette var en regel de brukte internt. Eneste begrensniger er foraksel last, som fortsatt må være innenfor typegodkjenningen. Husk at du må kunne dokumentere at bremser er likt eller tilsvarende, og at foraksellast ikke er overskredet. Kan evt få tak i direktemail adr som jeg fikk der inne, som går rett til kontoret dems lokalt på østlandet for godkjenning av ombygging. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...