Lugging ved fullgass på AAN S4'e :-(

Anbefalte innlegg

: bråk : Etter at eg skiftet def. bensinpumpe, har ikkje bilen vert heilt seg sjølv.

 

Den lugger nå ved fullgass, og har liksom ikkje lyst, (til det samme som eg).

Kan periodisk gå 100% som den skal, men mangler av og til 50 til 100hk.

Fungerer betre på delgass, men nykker periodisk litt medan ladetrykk bygger seg opp.

Litt treg å starte når kald, og går litt 'rushe' den første tida. : syk :

 

Lamdaen ligger rolig å fint på Rich, men følest nesten som om den ligger å justerer tilbake tenning, uten at eg skal si at det er det som skjer....

 

Nokon som har vert borti lignende? :confused:

 

Trur igrunn ikkje dette har nokon med pumpeskiftet mitt å gjere, da den hadde litt av samme symtoma rett før den gjekk til helv....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt bankesensor? Magnetventil? Chip? Tett kat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt bankesensor? Magnetventil? Chip? Tett kat?

 

Chip, som defekt chip? Er det mulig da? At det fortsatt går da meiner eg?

 

Kjører manuell trykkjustering 1.6Bar . Magnetventil kun tilkopla elektrisk.

Katt'er er det ikkje på bilen,

men bankesensor kan jo vere defekt. Nokon måte å måle dette på? Regner ikkje med eit mulitmeter er raskt nok til å registrerer dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chip, som defekt chip? Er det mulig da? At det fortsatt går da meiner eg?

 

Kjører manuell trykkjustering 1.6Bar . Magnetventil kun tilkopla elektrisk.

Katt'er er det ikkje på bilen,

men bankesensor kan jo vere defekt. Nokon måte å måle dette på? Regner ikkje med eit mulitmeter er raskt nok til å registrerer dette?

 

 

Sjekket tennhettene under topplokket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chip kan være defekt ja, men det skjer vel heller sjelden har jeg forstått.

 

Går bilen bedre dersom du justerer ned trykket?

 

Ellers er det som Roy skriver mulighet for overslag som gjør at du mister gnist på en eller flere sylindre. Det kan og gjøre at den er tungstartet.

 

Det kan og være dyser. Har du problemer med tomgang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket tennhettene under topplokket?

 

Tatt av lokket, sett på dei, tenkt 'hmmm', og satt dem i igjen.

Vart ikkje noko betre av det. :)

Korleis sjekke desse da? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chip kan være defekt ja, men det skjer vel heller sjelden har jeg forstått.

Fikk faktisk opp styreenhet defekt uder diagnosen når pumpa vaar død. Men denne forsvant etter resetting.. : eek :

 

Går bilen bedre dersom du justerer ned trykket?

Det gjenstår å finne ut. Må ut å teste...

Ellers er det som Roy skriver mulighet for overslag som gjør at du mister gnist på en eller flere sylindre. Det kan og gjøre at den er tungstartet.

Har lurt litt på dette. Bilen går stort sett silkemykt, men har av og til små feiltenninger på tomgang. Og pluddrer periodisk litt ved gassing når KALD.

Men Ved vanleg kjøring, så går den reint og fint, mangler berre litt trekkkraft.

Det kan og være dyser. Har du problemer med tomgang?

Ingen problemer med tomgang, bortsett frå at den av og til holder på å sløkke seg inn i kryss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å juster ned trykket til rundt baren. Se åssen den går da, bortsett fra at den går dårligere seff.

 

Om du har mulighet, få lånt deg en orginal hjerne og se om det hjelper.

 

Kjøp eller lån deg nye pluggledninger. Plukk de av og se etter skader i det minste. Rengjør skikkelig nedi hullene rundt pluggen.

 

Se over slanger etter lekkasjer, gjerne en runde med startgass for å være sikker. Det kan være grunnen til at den har lyst å stoppe ved kryss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se over slanger etter lekkasjer, gjerne en runde med startgass for å være sikker. Det kan være grunnen til at den har lyst å stoppe ved kryss.

 

Den oppfører seg veldig likt som om det skulle vere lekasje. Men klarer ikkje å finne nokon. (denne gangen) (Kan vere i cooler sjølvsagt, det er ikkje skjekka)

 

Mistenker derfor LMM litt. Dersom den gir signal som er feil når alt er rigtig, så vill vell det ha same virkning som om den faktisk gjer rigitig signal når noko er galt. For å sei det på den vanskelege måten... :D

Har 1 ekstra LMM liggende. Får prøve den ein runde. Men denne veit eg er dårleg. Tross alt derfor den vart skifta ut. : bh :

 

Men er nå verdt forsøket....

 

Takker for alle tips så langt.

Fleire mottas med takk....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk ledningene inn på coilene...........ohm alle plugghettene dine.De skal være 5 ohm hvis de er i orden,mener jeg på det var ?? Er pluggene dine i fin form forresten ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mapsensor???

Vell? Mulig det?

Men eg får no opp verdier i kjørekomputeren som virker ganske sansynlege. Og denne bruker jo MAP'en som giver, så tviler litt på det.

: rolleyes Kansje sjekke vannutskilleren min også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er pluggene dine i fin form forresten ??

 

Tja pluggene er ikkje så gamle. Har nå skifta dei ein gang for ehh.... tja..

når var det.. :confused:

Var vell kansje så lenge sia som når eg chippa den det. : eek : (i Des 2002 Altså ca 60000km sia) Har bytta ein etterpå da, som datt ned i syl5.

Kansje på tide å bytte. Kva skiftintervall er det på desse da? : smil :

Har liksom alltid tenkt at desse har eg jo nett skifta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv bankesensorene dine. hadde akkuratt det samme med min gamle S4, den var fin ved jevn gas men ved bånn tæl nøkka den på lavere turtall. fikk ikke noe feilkode på denne og jeg klødde aqv meg alt håret i hue. de gir ikke feilmeldinger før de er defekte og det ble jo den ene til slutt og da fant jeg det ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tatt av lokket, sett på dei, tenkt 'hmmm', og satt dem i igjen.

Vart ikkje noko betre av det. :)

Korleis sjekke desse da? :confused:

 

Tja, hva med å åpne panseret og ruse litt på gasswiren og ta ut en og en bensin injektorplugg og se om det er en sylinder som ikke forandrer seg.

 

Her er det forresten noen gode tips ang AAN:

 

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/trouble.html

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vknock.html

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vboost.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja pluggene er ikkje så gamle. Har nå skifta dei ein gang for ehh.... tja..

når var det.. :confused:

Var vell kansje så lenge sia som når eg chippa den det. : eek : (i Des 2002 Altså ca 60000km sia) Har bytta ein etterpå da, som datt ned i syl5.

Kansje på tide å bytte. Kva skiftintervall er det på desse da? : smil :

Har liksom alltid tenkt at desse har eg jo nett skifta.

SKIFT PLUGGER !!!!! Bestill med Krb....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: bråk : Etter at eg skiftet def. bensinpumpe, har ikkje bilen vert heilt seg sjølv.

 

Den lugger nå ved fullgass, og har liksom ikkje lyst, (til det samme som eg).

Kan periodisk gå 100% som den skal, men mangler av og til 50 til 100hk.

Fungerer betre på delgass, men nykker periodisk litt medan ladetrykk bygger seg opp.

Litt treg å starte når kald, og går litt 'rushe' den første tida. : syk :

 

Lamdaen ligger rolig å fint på Rich, men følest nesten som om den ligger å justerer tilbake tenning, uten at eg skal si at det er det som skjer....

 

Nokon som har vert borti lignende? :confused:

 

Trur igrunn ikkje dette har nokon med pumpeskiftet mitt å gjere, da den hadde litt av samme symtoma rett før den gjekk til helv....

 

Høres mistenkelig ut som leveringsproblemer med mat,men hvis lambdaen ligger rolig på rich så ved fullt pådrag så......hva med bensintrykket?Pulserer det?Har du bytta filter etter pumpa tok kvelden?Kansje det er en grunn til at den tok kvelden?

Får den for lite bensin vil du få banking og når bankesensorene registrerer dette blir tenningen redusert med 6 grader tror jeg det var.

 

På min hadde jeg lignende symptomer der den hadde gode og dårlige dager,men var faktisk bensinpumpa som ikke leverte nok.Fant ikke ut av problemt før pumpa daua helt.Byttet til ny og alt var som normalt.

MAP har du selfølgelig skiftet siden du kjører 1.6 bar regner jeg med.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med flere her; bytt plugger! De sier at de skal tåle 100'km, men jeg ville nok byttet dem etter 50' uansett. Ellers ville jeg også tippe på at coilene kan være på vei ut, selv om det oftest er *litt* mer temp.avhengig.

 

Hold oss oppdatert, prøver å samle slike feil så jeg kan lage et 'diagnoseprogram' eller i det minste en samling av feil og løsningen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugger er bestilt, Kommer i morgen. : ja :

Da skal eg også ta og Ohm'e hettene.

(Sjølv om ikkje trur det er tenningsfeil som gjer dette, da motoren går 'reint', sjølv om den går dårleg.)

 

Har akuratt renset MAF'en.

Men har ikkje fått testet enno.

(Håper :tilber: det hjalp)

 

Så til noko anna, som kansje kan ha noko med saken å gjere.

Ser på http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vo2.html , at lamdaen skal veksle 4-5 ganger i sekundet ved vanleg kjøring. Min veksler ca2ganger. Nokon med A/F-meter i S2/4/6'en sin som har lagt merke til kor rask den veksler? Min har vert slik siden eg monterte A/F'en, men det betyr jo ikkje nødvendigvis at det er rigtig... ?

Hadde kansje ikkje skadet med ny Lamda-sensor heller : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bytta filter etter pumpa tok kvelden?

Jepp! Vart bytta samtidig.

Får den for lite bensin vil du få banking og når bankesensorene registrerer dette blir tenningen redusert med 6 grader tror jeg det var.

Stemmer det, 6.grader, men det skulla da ikkje vere nokon grunn til å banke.

Kan den nye pumpa vere svakere enn den gamle da? : oppgitt

 

MAP har du selfølgelig skiftet siden du kjører 1.6 bar regner jeg med.

MAP er IKKJE skiftet, men chip er laga for å gi bensin til 1.7bar med orginal MAP. Cowboy-trimming!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med flere her; bytt plugger! De sier at de skal tåle 100'km, men jeg ville nok byttet dem etter 50' uansett. Ellers ville jeg også tippe på at coilene kan være på vei ut, selv om det oftest er *litt* mer temp.avhengig.

 

Hold oss oppdatert, prøver å samle slike feil så jeg kan lage et 'diagnoseprogram' eller i det minste en samling av feil og løsningen!

Da bestiller jeg en kopi av den publikasjonen med en gang. Sendes gjerne på mail til terje (krøllalfa) telesenteret (punktum) no :D MED EN GANG : hjelp :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med flere her; bytt plugger! De sier at de skal tåle 100'km, men jeg ville nok byttet dem etter 50' uansett. Ellers ville jeg også tippe på at coilene kan være på vei ut, selv om det oftest er *litt* mer temp.avhengig.

 

Hold oss oppdatert, prøver å samle slike feil så jeg kan lage et 'diagnoseprogram' eller i det minste en samling av feil og løsningen!

Det var et meget bra initiativ Bjørn Erik : ja : Har akkurat blitt kvitt fjuskingen min på min egen AAN motor. Men jeg vet faktisk ikke om det var en plugghette eller ledningene inn på coilene.En av delene iallfall....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket om det er kondens i plugghettene, ved coilpakkene, overalt i dette innelukkete miljøet.

Sjekk ved kald (isklad) & lunken & varm motor og spesielt når den fusker, det er ofte vanskleig å se kondensen/vannet. Tørk godt og dynk alt med WD40, 5-56,..., og tørk igjen.

Har selv hatt dette; da fusket bilen noen ganger og spesielt ved høy belastning (trolig grunnet overslag pga høy fuktighet), ble til tider vanskelig å starte.

Måtte bare nevne det siden ingen har nevnt dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet Plugger. Renset plugghetter og coiler med elektronikkspray.

Målt plugghetter 5 x 5kOhm=OK : ja :

 

Sjekket for lekasjer igjen. Finner ingen tegn til dette. Tørt og fint over alt.(pleier jo alltid å bli litt oljestøv rundt hulla. Alle slangeklemmer sitter gått osv...

 

Renset som sagt MAF i går. Justert ned ladetrykk litt (0,2bar), skal justere ned meir i morgen.

 

Bilen går heilt reint og fint, men nøler, eller protesterer rett og slett, ved pådrag. Akselrerer dårlegere/seinere heile vegen ut til 8000rpm. Kan inn i mellom vere heilt fin, og gå som ei kule heile vegen, eller veksle mellom frisk, og dårleg medan ein gir på.. Kan periodisk hjelpe å slippe ut gassen, og slenge den i gulvet på ny, så kommer den.

 

FRUSTRERENDE!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket nøye ledningene inn på coilene ??? Isolasjonen på de bruker å bli sprø å sprekke opp med tidens tann og all den varmen under toppdekslet..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.