Lugging ved fullgass på AAN S4'e :-(

Anbefalte innlegg

Ikke meningen å stjele tråden din, men jeg har samme bil og veldig like feilsymptomer. Lugger ved pådrag, skjer i etapper og starter gjerne ved 2000-2300 rpm, neste steg er fra 3500-4000 rpm. I tillegg går bilen litt dårlig på tomgang (motorlyd: mmmmmmmmmmm nn mmmmmmmm nn mmmmmm hvert 3-4 sekund). Symptomene blir værre når motor er varm. Bla. er tomgang helt fin ved kald motor. Har byttet plugghetter, plugger, tenningsmoduler (takk for lånet Møller!!), renset MAF, målt MAF iht. servicemanual, skiftet wastegate solenoid (magnetventil), ingen fukt, alle slangeklemmer er sjekket. Har avlest feilkoder med VAG-COM. Får feilkode 00561 15-00 adaption limit (add) not reached. Iht. servicemanual tyder det på tenningsfeil. Antar at det er en eller flere coiler som er gåene. Forslag til hvordan man tester dem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke meningen å stjele tråden din, men jeg har samme bil og veldig like feilsymptomer. Lugger ved pådrag, skjer i etapper og starter gjerne ved 2000-2300 rpm, neste steg er fra 3500-4000 rpm. I tillegg går bilen litt dårlig på tomgang (motorlyd: mmmmmmmmmmm nn mmmmmmmm nn mmmmmm hvert 3-4 sekund). Symptomene blir værre når motor er varm. Bla. er tomgang helt fin ved kald motor. Har byttet plugghetter, plugger, tenningsmoduler (takk for lånet Møller!!), renset MAF, målt MAF iht. servicemanual, skiftet wastegate solenoid (magnetventil), ingen fukt, alle slangeklemmer er sjekket. Har avlest feilkoder med VAG-COM. Får feilkode 00561 15-00 adaption limit (add) not reached. Iht. servicemanual tyder det på tenningsfeil. Antar at det er en eller flere coiler som er gåene. Forslag til hvordan man tester dem?
Sjekk veldig nøye isolasjonen på ledningene inn på coilene......den blir sprø og har en tendens til å sprekke slik at det blir overslag. Det var problemet på min bil iallfall. Tålte ikke full gass med en gang men måtte lure den over 4 k rpm. Da kunne jeg klampe gassen i bånn. Ellers kunne jeg gi 3/4 gass uten fjusking. Fjuskingen på min kom når den begynte på få rundt 0,4-0,5 bar ladetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk veldig nøye isolasjonen på ledningene inn på coilene......den blir sprø og har en tendens til å sprekke slik at det blir overslag. Det var problemet på min bil iallfall. Tålte ikke full gass med en gang men måtte lure den over 4 k rpm. Da kunne jeg klampe gassen i bånn. Ellers kunne jeg gi 3/4 gass uten fjusking. Fjuskingen på min kom når den begynte på få rundt 0,4-0,5 bar ladetrykk.

Stemmer bra med hvordan min bil er akkurat nå, men har uggen tomgang i tillegg. Skal sjekke isolasjonen i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv bankesensorene dine. hadde akkuratt det samme med min gamle S4, den var fin ved jevn gas men ved bånn tæl nøkka den på lavere turtall. fikk ikke noe feilkode på denne og jeg klødde aqv meg alt håret i hue. de gir ikke feilmeldinger før de er defekte og det ble jo den ene til slutt og da fant jeg det ut..

 

Som Peder skriver, har du sjekket disse Odd?

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vknock.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Peder skriver, har du sjekket disse Odd?

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vknock.html

Skal låne meg ein Bankesensor i dag.

Kople denne inn i stede for dei som står i blokka, berrre la den ligg løst,og sjå om det forandrer seg.

Kor mange NM, skal desse skrues til med, dersom eg går til de steget, og ta dei ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde noe av det samme på min ´00 A6 1,8T.

Den gikk ujevnt på tomgang og rykkete under akkselerasjon

(men tidvis ok). Det tok gutta på Møller 3 min. å finne ut at det var luftmasse-måleren som hadde tatt kvelden.

Møller mente det var fordi jeg kjørte med K&N luftfilter.

Byttet luftmassemåleren og satt i originalfilter, og etter det var alt ok.

 

Mvh

Terje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal låne meg ein Bankesensor i dag.

Kople denne inn i stede for dei som står i blokka, berrre la den ligg løst,og sjå om det forandrer seg.

Kor mange NM, skal desse skrues til med, dersom eg går til de steget, og ta dei ut?

 

20 nm skal det være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde noe av det samme på min ´00 A6 1,8T.

Den gikk ujevnt på tomgang og rykkete under akkselerasjon

(men tidvis ok). Det tok gutta på Møller 3 min. å finne ut at det var luftmasse-måleren som hadde tatt kvelden.

Møller mente det var fordi jeg kjørte med K&N luftfilter.

Byttet luftmassemåleren og satt i originalfilter, og etter det var alt ok.

 

Mvh

Terje :)

Har målt MAF, mellom pin 1 og 3, tenning på 1,5 V, tomgang 2,5 V, og ved litt turtall mellom 3 og 3,5 V. Hvis det er MAF burde vel bilen gå bedre hvis man rykker ut kontakten til MAF (nødprogram aktiveres). På min blir det ikke bedre når MAF kobles ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har målt MAF, mellom pin 1 og 3, tenning på 1,5 V, tomgang 2,5 V, og ved litt turtall mellom 3 og 3,5 V. Hvis det er MAF burde vel bilen gå bedre hvis man rykker ut kontakten til MAF (nødprogram aktiveres). På min blir det ikke bedre når MAF kobles ut.

 

Det skal prøves!

 

Trudde ei stund, alt var i orden igjen.

Justerte ned trykket til ca 1.4-1.5 bar, og da gjekk den som den skulle, til jobb om morgonen. .... men desverre ikkje heim igjen. Skrudde det så ned til 1.3-1.4, og da gjekk den betre igjen til jobb, men ikkje fult så bra fra jobb, men det er betre enn når eg lada 1.6-1.7.

Virker som den ligger å regulerer noko voldsomt, og dra ulikt oppover regiteret.. Faktisk går den nå bra frå 5ooo og oppover, men sliter lenger nede på registeret...

Skal ta diagnose i dag/morgen. Har fått lånt meg utstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte på MAF'en i går.

Målte:

1.4V tenning på.

2.3V tomgang.

3V+/- når eg rusa den kraftig.

 

Prøvde med min gamle MAF

Målte:

1.4V tenning på.

2.3V tomgang.

3.2V+/- når eg rusa den kraftig.

 

Altså litt høyere signal ved høg flow, men ingen stor forskjell.

Kjører nå med denne i.

Bilen drar nå jamnere oppover registeret. Og føles nesten OK.

 

Har derimot fått tilbake feilen som gjorde at eg bytta denne ut.

Den kutter nå dersom eg passerer 1.5Bar i ladetrykk. Og går i nød.

Feilkode: Max ladetrykk overskredet.

 

Regner derfor med at denne gir høyere signal ved samme flow, og "MAXer" tidligere.

 

Så får vell prøve å få tak ein ny MAF

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha forsøkt å skifte Coiler, luftmassemåler, tennplugger. Kjørt diagnose, og lest av alle verdier under prøvekjøring, så har eg nå trykktestet annlegget.

Og da viste det seg jo at intercooleren lekker som ein sil. : gråter :

 

Lekker i begge ender av registeret, og ser ikkje ut som noko som er råd å "fikse".

Kjører for øyeblikket uten cooler i det heile, og virker som om bilen fusker mindre nå. Men har også beskjedent ladetrykk 1.1-1.2bar maks. (får det ikkje lågare).

 

Så da trenger eg ein ny cooler.

Nokon som har ein til overs, som går billig? :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha forsøkt å skifte Coiler, luftmassemåler, tennplugger. Kjørt diagnose, og lest av alle verdier under prøvekjøring, så har eg nå trykktestet annlegget.

Og da viste det seg jo at intercooleren lekker som ein sil. : gråter :

 

Lekker i begge ender av registeret, og ser ikkje ut som noko som er råd å "fikse".

Kjører for øyeblikket uten cooler i det heile, og virker som om bilen fusker mindre nå. Men har også beskjedent ladetrykk 1.1-1.2bar maks. (får det ikkje lågare).

 

Så da trenger eg ein ny cooler.

Nokon som har ein til overs, som går billig? :rolleye:

Eg har 2 august.. :P

Vist den er stor nok da.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.