Røyk og startproblemer Audi 100 2,5tdi R5

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest gjennom (tror jeg) alle trådene jeg kan finne som noe fornuftig å sette meg inn i nå. Derfor legger jeg frem mitt problem, og håper på ytterligere innspill fra en eller flere av dere her.

 

Bilen:

94 audi 100 med 2.5tdi AAT.

km: 298'000

Chip ABT 108kw, siden før 1998 en gang.

Oppfulgt med oljeskift hver 10k med olje av riktig kvalitet, og org filter.

på ca 200'000km ble topp og dieselpumpe byttet. Jeg kjøpte bilen på ca 208'000km

Har byttet regreim på ca 230k så den skal skiftes nå veldig snart (hadde av toppen da, regreimer ble skifta like før overtakelse ifølge papirer. Pumpereim røyk på ca 260k og ble da bytta, og innspr.tidspunkt justert. Har gått som en klokke etter det, inntil pumpereima røyk før jul. Da er vi i nåværende situasjon:

 

Like før jul 2011 røyk dieselpumpereima. Bilen var "overflødig" og med mye annet å gjøre ble den stående, inntil like på nyåret. Fikk tak i reim (original) og fikk på denne, og justert den på måfå (flyttet tenner på reima, løsna ikke noe justering) så den startet med et brøl og gikk med hard gange. Tok den inn til jobb på mandag, og fikk den justert av en mekaniker samme dag. Tidspunkt var alt for tidlig, den gikk tidvis i nød på vei til jobb, ca 20km.

Dette løste saken, bilen gikk som normalt. Inntil jeg skulle på jobb et par dager etter. Fikk såvidt start, og den gikk tilsynelatende på 2/3 sylindre i et par minutter før den løftet turtallet et lite øyeblikk med maks pådrag. (som normalt skulle skjedd etter noen sekunder når bilen har "kommet igang" etter kaldstart). Temperatur var ca 0.

Kom meg på jobb, men ingen mulighet for å sjekke/justere bilen denne dagen. Er også treig ved varm motor, akkurat som om det er mye luft i systemet. Det er IKKE luft i returslangen, annet enn en eller to bobler som har vært der hele mitt eie.

I tillegg er det veldig sein respons når jeg går fra gass-av til gasspådrag. henger igjen på en måte...

Et par dager etter får jeg ikke start, da temperaturen er minus 2 grader. Får drahjelp av min far, og nedover gårdsveien er det rullestart i tredjegiret i ca 40km/t i over 200 meter før den går av seg selv. Samme opplegg med full røyklegging, ujevn gange.

Kom meg til jobb med en lat bil. Fikk tatt den inn, tidspunktet var falt til 0 på målingen i VAS. Dette ble da på nytt justert opp, samtidig som de oppdaga at tempføler som står oppå slangstussen i forkant på toppen var gåen. Ny ble bestilt og tidspunkt igjen justert. Over helga startet den ikke pga flatt batteri og strengere kulde (ca 8 minus). Foretok hjelpestart, harka i gang litt mere villig da. Skifta batteri og tempføler denne ettermiddagen.

Neste dag var den igjen uvillig til å starte med røyklegging og ujevn gange i et par minutter. Kom meg til jobb, og demonstrerte for en kollega hvordan den var da, driftsvarm, og det er akkurat likedan. Røyklegging og ujevn gange. Etter en stund kommer denne turtallsendringen jeg nevnte som den bruker å få etter noen sekunder ved kaldstart. Når bilen er varm bruker denne å komme umiddelbart ved at den starter. Også ved motorvarmerbruk.

Fikk justert tidspunkt igjen, antok at den defekte tempmåleren var årsak til at den var i ulaget.

Neste dag starter den greit, hadde riktignok motorvarmer i.

Etter noen dager er den igjen vanskelig. Jager også veldig på tomgang inntil den har gått noen minutter samtidig som den røyklegger hele industriområdet. Tok den inn etter arbeidstid og fikk en kollega til å betjene VASen sammen med meg, tidspunkt var igjen tilbake på 0!!

Justerte igjen opp til foreskrevne verdi, og bilen starter igjen som den skal! Nå holder det imidlertid ca 1.5 til 2 uker, før jeg synes den begynner å bli litt dårligere igjen.

Tar bilen inn på jobb nå på fredagskveld. Sjekker justering, og den er lav, ikke nede på 0 men likevel langt under.

 

Til nå har tanken vært mange på hva som skjer. Defekt dieselpumpe? annen elektronikk? Olje/fett mellom drev og aksling bak på kammen?

 

Demonterte drevet og fant olje mellom hjul og aksling. Rensa og rengjorde, alt var skinnende blankt ved montering.

Justerte inn den, fant så ut at lmm var utplugga (var ute med luftfilterboksen i samme seansen for en annen jobb.)

Plugga den inn, og hørte at noe var i ulage. Kobla til VAS igjen, og den fortalte at tidspunktet igjen var på 0!

Justerte opp igjen, tenkte at det var sikkert pga frakobla lmm i sted. Justerte til øvre halvdel av toleransen iht håndboka.

Kjørte så av gårde, og oppdaga etter noen hundre meter at ting var feil igjen. ingen reaksjon etter motorbrems på vei ned bakkene når jeg forsøker å gi gass igjen. klutsja ut og motor gikk på lav tomgang. Kjørte tilbake til verkstedet. Den gikk imidlertid utrolig bra når den fikk belastning.

Kjørte inn på verkstedet og kobla til VAS igjen, og når jeg gikk inn i menyene så ramla tomgangen plutselig ned 50 til 100 o/min.

Justerte så opp alt på nytt, helt korrekt og midt i toleranseområdet. Bilen gikk som den skulle, men i går morges ville den ikke starte igjen. Kjente igjen akkurat samme startproblem som tidligere når tidspunktet har ramla til 0.

 

Noen som vet hva som kan være årsak? Kan pumpa bare "gli tilbake" slik uten at det er et drev som forskyver seg? Har ikke åpna dekslet for reima i helga, skal gjøre det på tirsdag da jeg markerte på bolt/skive og hjul både på pumpa og kammen. Håper å se om noen av disse har forskjøvet seg, selv om det er lite som skal til.

Har en pumpe på hånda, men samtidig håper jeg at pumpa mi som ikke er mer enn knapt 100'k gammel fremdeles er i orden.

Er det noen mulighet for at dette skyldes elektroniske feil? Kan pumpa justere seg så mye frem og tilbake? Trodde det var større begrensinger der, men kjenner jo ikke til hvordan den fysisk er oppbygd.

 

Håper på tips, nye tanker og kanskje alternative løsninger.

Dersom denne egner seg bedre som en egen tråd står Steinar som trådstarter fritt til å gjøre det sjøl, eller be meg endre/slette som du synes er korrekt og høvelig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tillegg: jeg glemte å nevne at feilkode 550 har kommet ved ett tilfelle. Det indikerer N108 magnetventil på pumpa, føler for motoromdreiningstall, eller føler for nåleslag.

Magnetventilen er riktignok det som ser ut til å kunne være mest aktuelt. Noen som har erfaring med denne feilen? evt har en slik fra ei defekt pumpe som kan doneres (evt være billig) for å være behjelpelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres nesten ut som hjulet fra kamakslingen ligger å sklir litt på konen, denne har jo ikke kilespor, Du skal ikke kunne komme ned på null i tenningstidspungt uten at noe mekanisk gir etter, Og siden punpa fungere greit når tenningen er riktig tror jeg pumpa di er grei. Sjekk også at pumpa også er godt skrudd til motoren.....

 

Hvis det ikke er dette, kan det være reima di som strekkes, at den er en feilvare eller at denne er strammet for lite så den hopper en tann eller for stram så den strekkes,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Geir!

Det er ikke endringer på kammen mot registerreima, om du tenkte der.

Har mistenkt fra kam til drevet på dieselpumpereima, og har rengjort for olje der, men ikke noe bedring etterpå. Er jo ikke kon en gang, bare flater og stor skive på bolten :-P

Har ikke fått kontrollert om det er forflytning på selve pumpehjulet enda, det skal kontrolleres når jeg får nesen under panseret igjen.

Reima oppfører seg som forventa, den strekkes ikke og holder seg stram nok.

Skal se mot helga når det er litt mer tid til overs, om det kan være noe av det som er nevnt så langt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt mye å lese, så beklager om jeg spør om noe som jeg burde fått med meg:

 

Når du har foretatt disse "justeringene" av pumpa, er da registerets stramming og justering kontrollert først?

 

Er følgende bolter sjekket for moment:

- fremre veivbolt

- foran og bak på kam

 

Er det sjekket om pumpehjulet faktisk har kile og at det er trukket til med korrekt moment?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Geir!

Det er ikke endringer på kammen mot registerreima, om du tenkte der.

Har mistenkt fra kam til drevet på dieselpumpereima, og har rengjort for olje der, men ikke noe bedring etterpå. Er jo ikke kon en gang, bare flater og stor skive på bolten :-P

Har ikke fått kontrollert om det er forflytning på selve pumpehjulet enda, det skal kontrolleres når jeg får nesen under panseret igjen.

Reima oppfører seg som forventa, den strekkes ikke og holder seg stram nok.

Skal se mot helga når det er litt mer tid til overs, om det kan være noe av det som er nevnt så langt.

 

Var bakside på kam jeg snakket om ja, (pumpereimhjul) sjekk den du :):)

 

Biltema har et dugandes verktøy for å holde ighenn hjulet, Skal sitte temmelig godet den skruen hvis den sitter som den skal, så du bør ha det verktøyet, eller lån mitt om du vil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt mye å lese, så beklager om jeg spør om noe som jeg burde fått med meg:

 

Når du har foretatt disse "justeringene" av pumpa, er da registerets stramming og justering kontrollert først?

 

Er følgende bolter sjekket for moment:

- fremre veivbolt

- foran og bak på kam

 

Er det sjekket om pumpehjulet faktisk har kile og at det er trukket til med korrekt moment?

Registeret er kontrollert dog uten å kjenne på bolter. Timing på registeret er korrekt. Det har pågått over så lang tid at en evt feil på veivbolt eller kamdrev burde og trolig ville ha vært synlig på registertiming, evt gitt kræsj allerede. Har kjørt ca 2000 km siden trøbbel startet.

Har ikke sjekka pumpedrevet, har tenkt å kontrollere det til helga. Har markert på den for å se om det er forskyvning der også.

 

Bolt foran på kam og veivbolt er ikke sjekka da registertiming er korrekt. Skal sjekke dette når jeg får den inn på jobben.

Bak på kam er det dratt til med korrekt moment hver gang tidspunktet har blitt justert.

Spørsmål er helt greit å svare på, ble noen linjer ja :-p takker for all hjelp og spørsmålsstillinger!

 

 

 

mvh Frode Neergård

sent fra min HTC via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg forsøkt litt mer, selv om jeg forventa at fredag var koma-dag :-P

 

Sjekka merkinga på pumpehjulet, og det er tilsynelatende helt korrekt (som når jeg merka altså)

Jeg har målt denne N108 magnet-ventilen på bunnen av dieselpumpa, som skal være på mellom 14 og 18 ohm, den er 13.8, og med måleinstrumenters toleranse aksepterer jeg det. Har også ca batterispenning inn, iht manual.

Prøvde og starte med den tilkobla igjen, i tilfelle dårlig kobling. Startet ikke.

Kobla den fra, og bilen startet umiddelbart, hører at tidspunktet er litt tidlig.

Kobla til igjen etter den hadde gått litt, starta ikke.

Kobla fra og kjørte noen hundre meter, den gikk (i nødmodus - som forventa)

Kobla til, og kobla fra lmm for å provosere frem nødmodus av annen årsak (lmm og veivrotasjonsføler hver for seg), starta da IKKE.

Kobla igjen tilbake så kun N108 var frakobla og den starta igjen umiddelbart.

 

Jeg drar den konklusjonen at det MEST trolig er ventil N108.

 

Når den går i nød på denne måten regner jeg med det er trygt å kjøre den slik at jeg får flyttet den til verkstedet.

 

Setter pris på evt andre tanker og slutninger, evt bekreftelser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.