Registerreim som har hoppet en tann eller to.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bytta registerreim/vannpumpe på en 2000 6N polo 1,4i 16v 75hk. motorkode AHW

Når bolten på veiva skulle løsnes så hoppet reima en tann eller to. har tydeligvis ikke fått rettet på dette når ny reim ble montert, for man hører at bilen går ujevnt på tomgang med feiltenning. (ble verifisert på eu kontroll)

Så da lurer jeg på, hvordan kan man enklest gå frem for å finne ut av hva som må flyttes? måle mellom kam og ventil? Kan noen forklare meg hvordan jeg går frem for å gjøre det? :)

Har for øvrig Vag-com om det kan være noe hjelp.

Mvh

Jon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må sette motor i TDC. på sine respektive merker. og montere reima og stramme den som den skal :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilke merker skal jeg se på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

akkurat DET veit jeg desverre ikke :)

regner med at noen har har skrudd mer polo enn meg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gjorde du når du Byttet reima da?? Siden du ikke vet hvor merkene er, mener jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi merka på reim og hjul hvor den stod, så overførte merkene vi lagde på reima til den nye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at når du slipper spennet på reima så vrir kammen seg litt. Ved demontering. Det finnes et merke som du kan se etter på veiva når sylinder 1 er på toppen, fattigmanstrikset er vel å sette nedi en skrutrekker i plughullet og finne ut når stempelet er på topp. Det er også merker på kammene på hvor de skal stå. Kan også kjøpe deg ei haynes bok, så står der nok forklart godt der. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En motor har merker for og kunne sette den sammen rett ved demontering og bla registerreims skifte. Det er merker på tannhjul og blokk f.eks som skal stå ovenfor hverandre som ett tegn på att ting er rett. Når man setter motoren på merkene sine ved register reims bytte slipper man att den kugger over en tann eller to, da blir det ALLTID rett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at når veiva har gått 2 runder så har kammene bare gått 1. Fort gjort å få tenninga 180 grader feil i forhold til når ventilene åpner om du roterer ting på avveie. I ditt tilfelle så har du vel bare fått satt på reima en tann eller to galt, se etter merkene og flytt tilsvarende på reima :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haynes manual bestilte jeg i går. så regner med det skal gå i boks. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pass opp med haynes boka på denne bilen, jeg gikk rett i fella selv. står ikke nevnt noen ting om det ene merket som du skal stille etter. fant det på Autohidden. det skal ikke stilles etter den lille tappen mot høyre som det står i boka, men den større som man ikke legger så godt merke til. det vil du se er riktig når du setter på regreim dekslet for da stemmr det også med et merke der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, husker ikke helt hvordan jeg gjorde dette, men mener å huske jeg stilte veiva på merket, og da måtte jeg flytte reima på kammene to hakk. kammene stilte jeg også på merket, og bilen går som ei kule etter dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.