DIY Guide - Bytte speilkapper på A6 4F facelift (gjelder også A4 B8)

Anbefalte innlegg

Ettersom det var lite svar å få på mine spørsmål rundt dette lager jeg en guide for andre som måtte finne på å bytte speilkapper på sin A6 eller A4 (og sikkert A5 også av samme årgang). Dette var alt i alt veldig enkelt og var veldig fort gjort.

 

Jeg kjøpte speilkapper fra NBS. Meget god kvalitet og upåklagelig passform. Man kjøper speilkapper til A4 2009 modell da disse er de samme på A6 og A5 før det kom nye i 2010 igjen. (NBS påstår at de ikke passer A6, men de er nå montert på min uten noen problemer).

http://www.bildeler.no/?Bilmerke=1&Bilmodell=47&Arsmodell=2009&R_Time=213239&Forside=&Varegruppe=469

 

Guide:

  1. Kjør speilet helt ned slik at kanten på speilet kommer til syne - ta tak i overkant i midten av speilet og vipp det løs utover
  2. Ta ut speilet forsiktig og løsne de to kablene til varmetrådene i speilet. Legg bort speilet slik at det ikke ripes opp.
  3. Speilhuset skal nå løsnes i bunnen samt 4 klips inni selve speilet (ingen skruer skal løsnes)
  4. Speilhuset dras rett oppover og lirkes over innmaten (bak først - så foran). Vær oppmerksom på at led blink skal følge med speilet oppover.
  5. Ta ut pluggen som leverer strømmen til blinklyset og ta av hele speilhuset og bort fra bilen.
  6. Demontèr blinklys fra eksisterende kappe (to torx-skruer) og montèr inn i det nye. Pass på å ikke ripe opp det nye speilet når blinklyset skal tres inn i sporet - det er ikke vennligsinnet mot skraper i overflaten.

 

Deretter er det bare å reversere jobben og klipse alt på plass.

 

Jeg gjorde denne jobben på 20 minutter, og da tok jeg meg god tid for å tørke ut gammel dritt inni speilene osv.

 

Speilbytte_1.jpg

Speilbytte.jpg

Speilbytte_3.jpg

Speilbytte_5.jpg

Speilbytte_4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B8 har minst 1 og noen 2 skruer(stjerneskue på siden av de øvre klipsene) som må løsnes før man tar kappen opp, og den har kun en klips nede(mot utsiden)

Ellers en nyttig DIY :):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.