#1 Skrevet Februar 17, 2012 NAF sier det er "antydning" til oljelekkasje fra automatkassa på min Audi Allroad 2.5TDI 2004. Er dette alvorlig, og hva bør gjøres? Møller har aldri påpekt noe ved service... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 17, 2012 Hvor er lekkasjen? Er det på inngående aksel eller fra fremre differensial er det bare å parkere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 17, 2012 Det vet jeg ikke.. :-) Hvis så.. hva må gjøres? Ny kasse, eller bytte noen deler? 4000,- eller 40.000? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 17, 2012 Siden det er en 5HP19 er det vel på sammenbruddets rand uansett, men... ...en lekkasje noen av disse stedene vil bli DYRT om du kjører med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 17, 2012 og om jeg ikke kjører med det, men fikser det? For ordens skyld har jeg overhode ingen problemer med kassa. Girer perfekt, aldri noe tull.. Møller har aldri sagt noe ved store servicer. Jeg tok tilfeldigvis en driftstest på NAF, og de nevnte dette for første gang. Har hatt bilen på service etter det også, igjen uten noen bemerkninger. Kan det være NAF som har hatt en avdanket pensjonert bilmekaniker fra 80 tallet, eller skal jeg ta lit til "bør utbedres" kommentaren deres? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 17, 2012 Tjah. Sånn det er nå slipper du kanskje unna med noen tetninger og olje og skruer og arbeidstimer. ...kjører du lenge ryker du på ny girkasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 17, 2012 Takk! :-) Jeg får svinge innom Møller og be de ta en ekstra titt på kassa da skjønner jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 17, 2012 Kombiner det med olje- og filterskift. Dette må gjøres regelmessig, ellers er havari uunngåelig, naturlig nok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 17, 2012 Jeg har spurt Møller gjentatte ganger og svaret er hver gang: "Nei olje skal aldri byttes på denne automatkassa".. Skal jeg TRUE dem til å bytte olje på kassa? :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 17, 2012 Ja, det skal du. At det ikke skal skiftes olje er tull, tøys og tøv, og det er det selv flere Audi-verksteder selv som sier. Produsenten av girkassen oppgir også hver 60000. km som oljeskiftintervall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 17, 2012 Ja, det skal du. At det ikke skal skiftes olje er tull, tøys og tøv, og det er det selv flere Audi-verksteder selv som sier. Produsenten av girkassen oppgir også hver 60000. km som oljeskiftintervall. ZF oppgir at oljen skal skiftes etter ti år. Jeg har lest i hiddenbladet selv og ble veldig paff da jeg leste det. Forøvrig bør 5HP19/5HP24/5HP30 ha olje- og filterskift senest hver 60 000 km, da solenoidene i girkassen krever svært rene arbeidsforhold for å fungere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 17, 2012 Oljen man tapper av etter 10000 km er bare noe svart slam og filteret er som oftest tett, så det er ikke rart kassene havarerer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 17, 2012 Enig med Spangen (selvfølgelig)! Hvis du har så mye KM på bilen som alderen tyder på, og olja aldri har vært byttet, ville jeg vurdert en skikkelig spyling. Tviler vel på at Møller gjør det, og da får du bare byttet deler av olja. http://www.rats.no er blitt anbefalt, og de skal være sertifiserte av ZF. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 17, 2012 Oljen man tapper av etter 10000 km er bare noe svart slam og filteret er som oftest tett, så det er ikke rart kassene havarerer.. Det er korrekt. Det som ofte skjer med disse kassene er at filteret blir tett, oljepumpen er i utgangspunktet ikke veldig sterk, og den får da problemer med å pumpe (den allerede dårlige, gamle, seige og skitne) oljen til clutchene til rett oljetrykk og clutchene slurer. Resultatet er det samme som at man slurer på clutchen med en manuell girkasse med påfølgende havari. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 18, 2012 rats there is.. Takk folkens! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 18, 2012 Ja, en skikkelig spyling hos RATS er absolutt verdt pengene. De vet hva de driver med, og på den måten får de også skiftet all oljen på girkassen, ikke bare deler av det sånn man får gjort om man bare tapper bunnpannen. Disse kassene er ikke spesielt sterke i utgangspunktet, men så lenge motoren ikke er chippet eller på annen måte trimmet er hovedårsaken til havari at oljen er for gammel, dårlig og skitten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...