Audi 10vt 1b kutter ved WOT-periodisk

Anbefalte innlegg

går fint i 1,2,3 men i 4 og 5 ved wot er det akkurat som den kutter tenninnga i et sekund.

skjer ca ved 3-4k rpm, kan få mer turtall ved å holde pedalen inne, men da kutter den etter ca 0.3 rpm

 

 

Bilen sviver pent å slikt ellers, lader ca 0.7 etter kjørekomputern

 

 

så også at bilen får opp varsel for at kjølevæska er for varm. temp måler virker ikke, så vet ikke hvor varm den var.

Har olje temp dog, å den var normal, (kjørte i ca 4 timer i går)

Har god temp i varmeapp men nedre radiatorslange var stein kald ?!?

Kjente på radiatoren å den var varm over hele. hva kan dette være? luft ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det går vel muligens ann å lese ut feilmeldinger?

 

Uansett.. nå vet jeg ikke helt hvor momenttoppen er på denne bilen, men kan høre ut som den kanskje kutter tenninga. Men ville fiksa problemen du beskriver før jeg hadde spekulert så veldig i hvorfor det skjer.. kan være varme...

 

Siden radiatorslangen nederst er helt kald så kan det høres ut som termostat eller vannpumpe er gåent, evt at noe er tett.. MEST sannsynligvis termostat. Så bare bytt den, en ny koster så lite og det er greit å ha sånt i orden.

 

Og selvfølgelig, hvis du ikke har nok væske i systemet, så fiks det asap zulu før du gjør noe annet! Er du bilinteressert så er det for flaut å ikke klare å holde bilen i orden på såpass grunnleggende ting hvis du ikke skal ha den som en kortlevd jordebil :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at det er noe å lese ut feilkoder på en gammel audi 200 :P

 

 

Tenkte termostat jeg også, Kan det være derfor tempmåler viser at bilen er stein kald? Så den bevegde seg litt noen ganger på turen hjem i natt, selger sa at føler var deff men.

 

 

Hva mener du med å holde bilen såppas i orden? Kjøpte den i går, å kjørte fra kristiandsand til Eidsvoll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På MC, MC2, 1B og 2B kan man lese feilkoder :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at det er noe å lese ut feilkoder på en gammel audi 200 :P

 

 

Tenkte termostat jeg også, Kan det være derfor tempmåler viser at bilen er stein kald? Så den bevegde seg litt noen ganger på turen hjem i natt, selger sa at føler var deff men.

 

 

Hva mener du med å holde bilen såppas i orden? Kjøpte den i går, å kjørte fra kristiandsand til Eidsvoll

 

Jeg er ganske sikker på at du kan gjøre det på bilen din, men har ikke hatt slik bil selv :)

Virker som at dag har peiling på disse store dråga :P

 

Glem selgern, hadde han vært kompent mtp. bil så hadde han vel fort fiksa den selv?

 

 

Det er ganske viktig at du har nok kjølevæske, ellers vil du kanskje ikke få avkjølt motorn bra nok. Noe den selvfølgelig ikke liker spesielt godt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 1B som oppførte seg slik, og det var tennpluggene som jeg bytta, så ble den bra. Prøv en god gammel tune-up, bytt plugger og alt inn til fordeler/rotor etter tur :)

 

Som de nevner over her, så bør du bytte termostat, billig og halvknotete jobb, men overkommelig. Fjern slangene først som sist.

Sjekk også mens du er nedi der at ledningene til multitempsensoren er ok, det er den firepolede sensorene som henger under vanninntaket i toppen. Sørg også for at sensoren virker, det er den som gir signal til tempmåleren i dashbordet.

 

Feilkodene leser du ut etter du har kjørt en tur, og motor er god og driftsvarm, liggi i 3. gir og dratt motoren ut på turtallet minst en gang (WOT). Når du har kommet hjem, så ikke stopp motoren men gå ut og sett inn en 10A sikring i bensinpumpereleet, da skal en lampe i dashen lyse, etter 4 sekunder, ta sikringen ut igjen og tell ut blinkekodene fra lamba i dashen. (Vær obs på at den lampa kan være gåen, eller så har noen fjernet den en gang i tiden pga at den lyser i tide og utide).

 

Det står om blinkekodene og alt her på Phil Payne sine sider... Link

 

For øvrig har jeg aldri kunnet holde pedalen i bunn på 1B, jeg må alltid slippe opp litt rundt 3-4k rpm da ladetrykket flyr over 0,8 pga treg styring på wastegate over 0,8 i ladetrykk trigger fuel-cut. Det er ikke sikkert telleverket i dashbordet rekker å vise 0,8 når du får fuel-cut for å nevne det også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør også sjekke at gasspjeldbryteren er i orden, samt at ledningene inn til denne er i orden. Dette er vanlig feil på 10vt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.