#1 Skrevet Februar 18, 2012 Hei. Har levert motor til honing og får den snart igjenn. Skal bruke rådene som sto i (H-Profil kjørt 10.000) men skal ha i nye stempel. Har merket rådene sånn at de kommer tilbake på rett plass. Noen som har en guide til hvordan dette skal gjøres? Noe jeg må passe på, smøring osv... På de nye stemplene så er det en pil som peker en vei. Regner med det er pga at de skal stå en bestemt vei. Hvilken vei da? Og hvor mye skal boltene til rådene strammes? Står i ARP bolter. Skal og montere ny kam i toppen. Skal boltene til bukkene her festest med ett spesielt moment? Andre tips og triks tas og imot med takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 19, 2012 Må da være noen her som har montert stempler som har noen tips til en som ikke har gjort det før? Noen verktøy som gjør jobben enklere f.eks? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 19, 2012 (endret) da må du hverfall skaffe deg stempel mansjett eller ka det heter, for og presse inn stempel fjærene før montering.Det har de på biltema regner eg med:) Det er og viktig at skjøtene på stempel fjærene ikkje står etter hverandre nedover stempelet,vri de 90-180 grader forhold til hverandre.Burde vel egentlig sjekke gapet (altså målet i mellom endene på fjæra når den står i sylinderen).syl på fjærene og.Dette måles med føler blad, når fjæra er satt løst i sylinderen.Vet ikkje ka mål det skal være der på din motor. Regner nesten med at fjærene på det nya stempelet er gapet og tilpasset fra produsenten.Men det kan du vel sende de en e-mail om.rådebolter bør smøres,sjekk tilstanden på lagrene:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 19, 2012 Fjærene er montert i stemplene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 20, 2012 Hehe... Missforstod litt det innlegget. Så jeg trenger ett slikt verktøy: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Stempelringkompressor-191330/ Regner med at alt bør oljes litt før montering? Altså sylindervegger, stempel, ringer osv sånn at det glir lettere? Men hva med den pilen som er på stempelet? Skal den peke mot registeret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 20, 2012 Fjærene ligger vel løst rundt stemplene, sjekk derfor at glipen ikke overlapper hverandre slik at det blir tett. Når blokka er honet så skal stempelringene slipe seg til i sylinderveggene, bruk derfor mineralolje slik at det ikke blir for god smøring og ting ikke sliper seg til ved innkjøring. Husk også at det skal være litt større glipe i toppen av stempelet enn i bunn av det da metallet utvider seg når det blir varmt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...