Har jeg fått feil del ved bytte av N75 ventil på 2.7 Bi turbo?

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Se denne linken... :

 

http://www.audiworld.com/tech/eng87.shtml

 

Dette er hva jeg har blitt fortalt er N75 valve som styrer noe trykk greier for wastegatene ( ? )

 

Hvorfor i H****ete sendte Møller meg denne da?? :

 

http://www.secarpart.com/vw-audi-egr-vacuum-solenoid-pierburg-026906283j/

 

Hva/hvorfor?? anslutningene til slangene stemmer jo ikke med org oppsettet..

 

Jeg har fått feil "ventil" ikke sant?

 

Det som skulle være en lek å bytte blei som vanlig et helvettes utbrudd fordi de delene ikke er like..

 

Hva mener dere??? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer det er feil del. den du linker til er riktig. har byttet flere av disse på både 2,7tt og 1,8t og 2,2t og alle er like

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved N75 ventil, vil/kan en av waste gatene ha problem me å lukke å stenge ved rolig pådrag og ved å etterslippe gasspedalen??

Høres ut som en skikkelig slow motion turbo fluthering.. (Kvittre kvittre lyd på rally biler)

 

Med andre ord, oppbygning av turbo trykk for så å avta turbo trykk men holde samme tempo på truteller og km/t telleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikkje en av resirk ventilene som ikkje åpner,siden du hører kvitring som du beskriver.Går utifra at du hører det etter du har sluppet gassen?

Ved N75 ventil, vil/kan en av waste gatene ha problem me å lukke å stenge ved rolig pådrag og ved å etterslippe gasspedalen??

Høres ut som en skikkelig slow motion turbo fluthering.. (Kvittre kvittre lyd på rally biler)

 

Med andre ord, oppbygning av turbo trykk for så å avta turbo trykk men holde samme tempo på truteller og km/t telleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm kansje jeg skal smøre opp forge 007A'ene...

 

Har jeg snudd de feil vei tro?? Nei fan kanke stemme... :/

 

Det er mere woff lyd, slow motion som sakt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingenting å si om du har snudd de,funker begge veier.sjekke smørningen kan være greit og vacum.Åpner ikkje resirk ventilen så får du sånn kvittre lyd (turbo som bremser ner).Men woff er vel kanskje ikkje helt kvitring eller?.Ta av vacum til resirkene,og hør om det blir forskjell

Hmmm kansje jeg skal smøre opp forge 007A'ene...

 

Har jeg snudd de feil vei tro?? Nei fan kanke stemme... :/

 

Det er mere woff lyd, slow motion som sakt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du sier noe der.. En ting som slo meg, jeg har jo byttet fjær i resirkene.. Til den mitterste av de 3 valgene. Kan det hende at fjæren er for "hard" ved rolig turbo trykk bygging så når jeg slipper opp på gassen ( og turbo trykket flater ut ) så åpner ikke fjærene seg i det hele tatt??? Hmmmmm :)

Bilen ladder 1.3 på max..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Optimalt sett har du samme trykk på begge sider av stemplet i en resirk-ventil, så du skal ikke trenge spesielt harde fjører.

Mitt råd på en daily driver er å sette i mykeste fjør uten shims. Har lekt meg mye med dette selv, og konstatert med at hard fjør er håpløst mtp bykjøring ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Knut, takk for innspillet.. Det er mye værre å kjøre med hard ja, det kan jeg skrive under på. Kansje det er der den rykkingen ligger å.?

Jeg bytter tilbake til de grønne ( mykeste opp til 1.2 bar tror deg de er ) så ser jeg hvordan det blir.

Bilen er på olje skift så bare kom med flere innspill om noen har så skal jeg komme med en oppdatering når "fjør" bytte er tatt inkl oppsmøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har opplevd rykking etter å ha satt i shims og hard fjør på både urS4 og B6 1.8t.

Spesielt ved halvrolig bykjøring slik du skriver, gi litt gass, lade trykk og så bare gå forsiktig av gassen.

 

N75 er en magnetventil, men i motsetning til det mange tror, kan disse ha dårligere effekt over tid. Primært pga varme, oljedamp og dritt som fylles opp i den. Det betyr at den kan bli treg til å justere trykket, noe som kan gi overboost og andre tilsvarende problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært på nippe å bytte N75 ventil, men slo det fra meg... Skal sjekke etter fjør bytte å se hva som skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det. :) Ny n75 skader dog aldri, bare så det er sagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte ES tuning ang Forge 007 resirk montering.. JEG har vertfall hatt mine feil vei...

Derav den Jævla rykkingen...

 

Om man skal forklare dette med tastatur så blir det slik:

 

MINE ventiler har stått slik at vacuum nippel har pekt rett i panseret, altså slik at trykk side har gått inn i bunnen av ventilen. ES sier at vacuum nippel skal peke inn mot motoren, altså at sideingangen på ventilen skal peke nedover, å bunnen mot inssugs luft-veien, han sto ved en RS4 å forklarte hvordan dette skal være, den ilustrasjonen er også avbildet i Etka S4 motor layout "self study 198"

 

Noen kommentarer til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som skrevet i den andre tråden du spurte i, har jeg alltid montert mine 007-ventiler med trykket inn i bunn, uten problemer.

Orginalventilene derimot, er stort sett montert med trykket inn på siden.

Folk har skrevet her på forumet i ti år om at de har montert sine ventiler både den ene og den andre veien uten problem, så jeg har hardt for å tro at dette alene er årsaken til at du opplever rykking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, Det var Es tuning som nevnte dette MEN, en annen ting jeg kansje ikke har tatt høyde for er at bilen ladder 1.3 på 2 turboer.. Vil det da si at igjennom forge ventilene så går det ikke mere en 0.65 bar til hver?? 0.65 x 2 = 1.3bar??

For da har isåfall jeg AAAAALLLLLLT for stive fjører ettersom jeg har de som monteres ved 1 bar - 1.5 bar..

Kansje derav også rykkingen??

Eller er jeg HELT ute å sykkler??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meg bekjent vil trykket være det samme men luftmengden i hvert rør vil være mindre.

Uten at jeg er noen fysikk-ekspert. :)

 

Bytt fjør nå i første omgang, det er jo fort gjort. Så vet du om det er problem eller ei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA er det gjort litt..

 

Smurte opp og byttet til mildere fjærer.. = ingen forandring tvert om.

Snudde forge ventilene, slik at side inngangen på forgen ble montert på trykk siden, samt byttet en mystisk "sliten" vacuum slange fra stål røret og inn til T stykket = Feilfritt. :)

Alt er nå ok. den lugger pittelitt, men det tror jeg er motronicen eller begge framre lambda sonder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.