Anbefalte innlegg

Hey!

Har en irriterende tikke lyd i motoren min som kommer å går, noen ganger varer den litt og så kan den være vekke i dager/uker.

Jeg har klart å hindre denne tikkingen mye etter å ha skiftet til 5-40w olje, før sto det 10-40w i den.

Har lest rundt om og funnet mye på youtube der folk har akkurat det samme problemet, (at det kommer å går)

Det høres ut som lyden kommer bare helt bak med torpedo veggen, der som kjedestrammeren er, jeg kan ikke høre noe i fronten med registeret.

 

Jeg har testet oljetrykket på bilen og trykket, og det var helt normalt!

 

Er dette noe vanlig feil med disse motorene?

Noen som er kjent med dette problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hey!

Har en irriterende tikke lyd i motoren min som kommer å går, noen ganger varer den litt og så kan den være vekke i dager/uker.

Jeg har klart å hindre denne tikkingen mye etter å ha skiftet til 5-40w olje, før sto det 10-40w i den.

Har lest rundt om og funnet mye på youtube der folk har akkurat det samme problemet, (at det kommer å går)

Det høres ut som lyden kommer bare helt bak med torpedo veggen, der som kjedestrammeren er, jeg kan ikke høre noe i fronten med registeret.

 

Jeg har testet oljetrykket på bilen og trykket, og det var helt normalt!

 

Er dette noe vanlig feil med disse motorene?

Noen som er kjent med dette problemet?

 

Skal bort til en kompis senere idag,som sliter med det samme som du gjorde han vurderer ny motor pga tikkinga,er da en aeb maskin i den. men han kjører på shell 10-40 olje, som jeg har lest ikke er noe særlig.så skal prøve å bytte olje å filter, skal da prøve med Agip, 5-40.Men en mekaniker som han hadde snakkt med sa at det kunne være kjede til olje pumpa,som kunne lage tikkingen,syns det hørtes rart ut.

 

Har hørt om endel som har haddt dette problemet,men de jeg har hørt om har "bare" byttet olje å filter,så har det blitt borte.Men har ikke haddt det problemet (ennå) på min 01 1,8t AVJ a4 b6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hey!

Har en irriterende tikke lyd i motoren min som kommer å går, noen ganger varer den litt og så kan den være vekke i dager/uker.

Jeg har klart å hindre denne tikkingen mye etter å ha skiftet til 5-40w olje, før sto det 10-40w i den.

Har lest rundt om og funnet mye på youtube der folk har akkurat det samme problemet, (at det kommer å går)

Det høres ut som lyden kommer bare helt bak med torpedo veggen, der som kjedestrammeren er, jeg kan ikke høre noe i fronten med registeret.

 

Jeg har testet oljetrykket på bilen og trykket, og det var helt normalt!

 

Er dette noe vanlig feil med disse motorene?

Noen som er kjent med dette problemet?

 

 

Hadde akkurat samme på min aeb, Det kom å gikk. Og ble bare mer å mer tikking når motorn ble varm, spesielt når olje ble gammel, jeg skiftet olje på hver 7500km på den. Men ble kvitt problemet når jeg skiftet oljepumpen. Men tror egentlig problem lå at det var mye smuss i olje silen i bunnpanna.

 

Det er no mi erfaring. Kjøpte min fra 034motorsport. kostet 1100,- (5000,- på møller)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme på min aeb, Det kom å gikk. Og ble bare mer å mer tikking når motorn ble varm, spesielt når olje ble gammel, jeg skiftet olje på hver 7500km på den. Men ble kvitt problemet når jeg skiftet oljepumpen. Men tror egentlig problem lå at det var mye smuss i olje silen i bunnpanna.

 

Det er no mi erfaring. Kjøpte min fra 034motorsport. kostet 1100,- (5000,- på møller)

 

Jeg har samme erfaring som dette. Skifte av oljepumpe og rengjøring i bunnpanne gjorde susen.

 

Noen hår også fikset problemet med å skifte olje trykks ventil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjør en oljerens, bytt så olje og filter.Kan varmt annbefale valvoline 5-30 fullsyntetisk.Gjekk i fra shell/møller olja til valvoline på min rs,motor gjekk da mye mykere og roligere uten tikk osv...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lignende lyd som du beskriver i min golf4 gti som jeg hadde for en stund tilbake.

Der var det noe kjedestrammer som ble byttet ihvertfall.. Ble gode 8000,- for å få det utbedret ihvertfall. Husker jeg ergret meg så utrolig over denne lyden at de pengene var vel verdt det :D

 

Beklager at jeg ikke husker detaljert hva det var :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det samme på min B5, og på tomgang så er lyden helt jævelig!

Tipper oljepumpe og kjedestrammer..

Men bilen min har vandret 301000k km snart, så er vell kansje noe mere som bør byttes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men en mekaniker som han hadde snakkt med sa at det kunne være kjede til olje pumpa,som kunne lage tikkingen,syns det hørtes rart ut.

 

Ja det høres rart ut ja, for her er mekanikeren på bærtur :) AEB har ikke kjededevet oljepumpe.

 

Men hvis trådstarter mener oljetrykk er OK så holder jeg en knapp på kamkjedestrammeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det høres rart ut ja, for her er mekanikeren på bærtur :) AEB har ikke kjededevet oljepumpe.

 

Men hvis trådstarter mener oljetrykk er OK så holder jeg en knapp på kamkjedestrammeren.

 

Der nevner du det som var klart for bytting på min bil, nevnt lenger oppe her.

 

Kamkjedestrammer var det visst : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det høres rart ut ja, for her er mekanikeren på bærtur :) AEB har ikke kjededevet oljepumpe.

 

Men hvis trådstarter mener oljetrykk er OK så holder jeg en knapp på kamkjedestrammeren.

 

Olje trykket var ok min aeb. Du får vel mer "rasle" lyd om det er kjedestrammeren som det er lyd fra?

 

Samt vil ikke ambefale å kjøre på for tynn olje på aeb motorn. I alefall om du kjører noramal skift inntervall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mye bra tips folkens!

Det kan tyde på at det er kamkjedestrammer som er problemet, i tanke på at lyden kommer bak i fra der som strammeren er!

Men en ting som er litt merkeligt er at når jeg bytta olje å filter så var det bittelitt for mye olje i motoren, da var all tikking vekke en stund. Men så svetter den litt ut i fra bunnpannen som har ført til at oljen er nå rett under max merkingen.

Jeg etterfylte i dag slik at den er rett over, og jeg har ikke hørt noe lyd "enda"

kan dette tyde på smuss/skit i olje kanalene/olje silen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Remy: Du er ikke alene.

Min motor oppfører seg likkens..

På tomgang med oljenivå ca midt på peilepinnen så tikker den, men fyller jeg opp til max så er den stille.

 

Blir og ta av bunnpannen og sjekke silen en dag jeg gidder :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje trykket var ok min aeb. Du får vel mer "rasle" lyd om det er kjedestrammeren som det er lyd fra?

 

Samt vil ikke ambefale å kjøre på for tynn olje på aeb motorn. I alefall om du kjører noramal skift inntervall.

 

Har ikke så mye peiling på hvordan strammeren/kjeden fungerer menJa tenkte det er rasle lyd som skulle komt om det var kamkjedestrammer.

Den tikkingen jeg får i ny å ne høres ut som ventil tikking. (men bare på den bakerste sylinder)....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Remy: Du er ikke alene.

Min motor oppfører seg likkens..

På tomgang med oljenivå ca midt på peilepinnen så tikker den, men fyller jeg opp til max så er den stille.

 

Blir og ta av bunnpannen og sjekke silen en dag jeg gidder :)

 

Bra at jeg ikke er alene om dette :)

ekstremt irriterendes møkka lyd!

Tror jeg skal prøve meg på en oljerens samt bytte filter og se hvordan resultatet blir!

Billigeste løsninger først : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foresten er det noe spessiel tid/km stand man bør bytte kjedestrammer på disse motorene?

Eller skal dette opprinlig være vedlikeholdsfritt?

Min har nå akkurat rulla 200 000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje noe fast tid/km-stand..

Har prøvd utallige motorrens/oljerens uten at det hjelper...

Problemet er vell at oljesilen litt tett, og nytter ikke med en oljerens da i noen stor grad..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja okey!

 

Da får jeg heller ta meg en helg å få ned bunnpannen og rengjøre!

Er vel kanskje like greit å bytte pumpen og silen når man først har skrudd ned bunnpannen...

 

Er det noe spessielt man bør tenke på når man bytter pumpe ?

Eventuelt trenger man noe spesial verktøy?

 

Er pumpen drevet av register reimen eller er den drevet av tanhjul på insiden av registeret?

 

Noen som har peiling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja okey!

 

Da får jeg heller ta meg en helg å få ned bunnpannen og rengjøre!

Er vel kanskje like greit å bytte pumpen og silen når man først har skrudd ned bunnpannen...

 

Er det noe spessielt man bør tenke på når man bytter pumpe ?

Eventuelt trenger man noe spesial verktøy?

 

Er pumpen drevet av register reimen eller er den drevet av tanhjul på insiden av registeret?

 

Noen som har peiling?

 

motorkode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja okey!

 

Da får jeg heller ta meg en helg å få ned bunnpannen og rengjøre!

Er vel kanskje like greit å bytte pumpen og silen når man først har skrudd ned bunnpannen...

 

Er det noe spessielt man bør tenke på når man bytter pumpe ?

Eventuelt trenger man noe spesial verktøy?

 

Er pumpen drevet av register reimen eller er den drevet av tanhjul på insiden av registeret?

 

Noen som har peiling?

 

VIlle byttet pumpen, prøvde først å bytte kun oljesil på min, men problemet var der fortsatt. Å byttet pumpen å alt ble iorden.

 

Er ikke så veldig mye du bør tenke på egentlig. Eneste er vel å huske på at det er støp aleminium den bunnpanna å de blir sprø som F.... Min brista 2 gangen når jeg skulle skru den opp.

 

står 3 skruer "inni" girkassa, så du må vri på motorn å se inn i de hullene på girkassa under for å se at du treffer utsparingene for å komme til skruene. Også må du løsne travers for å få panna ut.

 

2 10 skruer holder pumpa mener jeg også huske.

 

http://www.034motorsport.com/oec.php?oefilename=wizard.jsp&partner=motorsport&year=1998&make=AU&model=A4-T-001&category=All&part=Oil+Pump her er link til den pumpa jeg kjøpe. Vesentlig billigere en å kjøpe den orginal på møller. Mener å huske de skulle ha 5-5500,- for den.

 

Og nei pumpen er ikke drevet av register reima. Er plug and play når du har fått ned panna.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På A4 B5, må man ikke løsne traversen eller noe for og få ned bunnpannen?? Som igjen vil si forstillingskontroll?

En oljepumpe koster rundt 1000 lappen hos norskbildelesenter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min har gått 243 000km... har ikke hatt noe problem med kamkjedestrammeren enda hvertfall. Har litt tikking i min bil også når motoren er varm... Men høres ut som det kommer fra en pumpe(??) som ligger oppå luftfilterboksen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min har gått 243 000km... har ikke hatt noe problem med kamkjedestrammeren enda hvertfall. Har litt tikking i min bil også når motoren er varm... Men høres ut som det kommer fra en pumpe(??) som ligger oppå luftfilterboksen.

 

Stemmer at du har noe "elektrisk" tikking i fra det område ja..

Det er en rund sak med en kontakt i, den tikker som fy hos meg av og til.. aner ikke hva den gjør en gang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min har gått 243 000km... har ikke hatt noe problem med kamkjedestrammeren enda hvertfall. Har litt tikking i min bil også når motoren er varm... Men høres ut som det kommer fra en pumpe(??) som ligger oppå luftfilterboksen.

 

Du refererer nok til taktventilen ("N80 ventilen") til bensinsystemet.

audi_a4_1997_bosch_vacuum_control_valve_

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den ja, skal den tikke så sinnsykt eller er det noe galt med den da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På A4 B5, må man ikke løsne traversen eller noe for og få ned bunnpannen?? Som igjen vil si forstillingskontroll?

En oljepumpe koster rundt 1000 lappen hos norskbildelesenter :)

 

Jeg fikk ikke min bunnpanne ned uten å løsne traversen for å få mer klaring.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.